Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Test för nytt byggande!?  (läst 91562 gånger)

malarmaster

• Gäst
SV: Test för nytt byggande!?
« Svar #80 skrivet: 28 okt-17 kl 11:53 »
Malarmester skriver
......
Byggen oavsett skall utföras av utbildad personal inom respektive yrkesgrupp, följa regelverk och godkänd standard. då blir det väl genomförda byggen med svensk kvalite som ger ägaren låga kostnader i framtiden.
....
 Och då kan det inte bli fel?
Har någon hört talas om färg, isoleringar som gjorts av behörigt folk som blitt fel?
Rättsprocesser för att det blivit fel.
Hus som möglar.
Tyvärr kan det bli fel oavsett. oftast pga slarv,felaktiga materialval m.m.
modern byggindustri (sedan 60-talet) bygger tyvärr med samma byggmetoder sedan 50 år tillbaks. utvecklingen går långsamt framåt. X-labs resonemang må vara tänkvärda,det behövs en förändring i branschen mot mer miljöriktiga alternativ men det ändrar inte det faktum att man måste vara realist. beräkningar måste bygga på verkligheten och i kalkylen måste allt vara med,från markberedning,markkostnader,projektering,bygglov till själva bygget med material och personalkostnader.
Annars får man aldrig rätt kostnad på m2 pris. Som jag ser det är x.labs pris helt uppåt väggarna då han inte tagit med viktiga bitar. Vem som helst kan räkna ut ett kvadratmeter pris på material,den kostnaden kan bli mycket rimlig men lägger man till allt som inte ligger på materialsidan blir siffran en helt annan.
Jag har också många år i branschen,nu nästan 40 och har drivit flera stora firmor och också konsultat på senare år.Jag sitter också i ett kommunalt bostadsbolag så jag vet vad det kostar att bygga. jag vet också att man verkligen försöker pressa priser för att få ner hyresnivån (hyra i nybyggen är helt orealistiska för flertalet) men att man måste följa lagar o regelverk och att byggkostnaden därmed inte går att påverka mer än marginellt.
Att låta obehöriga (outbildade) bygga hus o därmed tro att det blir billigare är snarare en drömbild,min erfarenhet är att om man tar in outbildad arbetskraft går det förutom väldigt långsamt  också att det blir fördyrande då kostnader för kontrollpersonal ökar och risker för kostsamma misstag och arbetsskador kraftigt ökar.
det räcker att titta på de små firmor som har EU folk (polacker,letter m.fl) på sina lönelistor. jag stöter på dem på olika byggen och deras prestationer i jämförelse med svenskutbildad personal är låga.
sedan bör x-lab läsa på lite lagstiftning. Inom vissa sektorer får bara behörig personal jobba t.ex el.
Man måste också få ett bygglov och då finns där ett regelverk att följa bl.a om energi,brandsäkerhet. En kommun kommer att säga nej om inte regelverket uppfylls särskilt om det gäller ett flerfamiljshus då reglerna för dessa är strängare med t.ex brandklassade trapphus,ytterdörrar och bullernivåer.
Någon skall också finansiera bygget,oftast en bank och även de tittar på att fastigheten blir värd de pengar som används. Och givetvis säger även de nej om fastigheten inte uppfyller myndighetskrav. Skatteverket håller också koll på de firmor /personal som anlitas. Svartjobb beivras som bekant.

Man kan visst lägga fram ett projekt och kanske själv finansiera det men bygglov bygger på att huset följer givna regelverk. avvikelser måste man visa på att de klarar de krav som ställs t.ex vid val av isoleringsmaterial (man vill kanske bygga ekologiskt) och krav på ventilation och energiåtervinning.
det byggs fullt med ekologiska hus numera men de blir knappast billigare är standardbyggen,snarare tvärtom.
Som jag ser det bygger x-labs uträkningar på stora besparingar på personalsidan. Det är nog mycket orealistiskt att tro att det kommer att kunna genomföras då flera anställningsformer bygger på att det finns handledningspersonal på plats .

ensamhet

• Lappland
« Svar #81 skrivet: 28 okt-17 kl 12:17 »
Tråkigt att läsa om hur fel allt är.
Vore roligare att läsa om hur det hela ska se ut och hur det är byggt mm. enligt TS idéer.

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #82 skrivet: 28 okt-17 kl 12:33 »
Tyvärr kan det bli fel oavsett. oftast pga slarv,felaktiga materialval m.m.
modern byggindustri (sedan 60-talet) bygger tyvärr med samma byggmetoder sedan 50 år tillbaks. utvecklingen går långsamt framåt. X-labs resonemang må vara tänkvärda,det behövs en förändring i branschen mot mer miljöriktiga alternativ men det ändrar inte det faktum att man måste vara realist. beräkningar måste bygga på verkligheten och i kalkylen måste allt vara med,från markberedning,markkostnader,projektering,bygglov till själva bygget med material och personalkostnader.
Annars får man aldrig rätt kostnad på m2 pris. Som jag ser det är x.labs pris helt uppåt väggarna då han inte tagit med viktiga bitar. Vem som helst kan räkna ut ett kvadratmeter pris på material,den kostnaden kan bli mycket rimlig men lägger man till allt som inte ligger på materialsidan blir siffran en helt annan.
Jag har också många år i branschen,nu nästan 40 och har drivit flera stora firmor och också konsultat på senare år.Jag sitter också i ett kommunalt bostadsbolag så jag vet vad det kostar att bygga. jag vet också att man verkligen försöker pressa priser för att få ner hyresnivån (hyra i nybyggen är helt orealistiska för flertalet) men att man måste följa lagar o regelverk och att byggkostnaden därmed inte går att påverka mer än marginellt.
Att låta obehöriga (outbildade) bygga hus o därmed tro att det blir billigare är snarare en drömbild,min erfarenhet är att om man tar in outbildad arbetskraft går det förutom väldigt långsamt  också att det blir fördyrande då kostnader för kontrollpersonal ökar och risker för kostsamma misstag och arbetsskador kraftigt ökar.
det räcker att titta på de små firmor som har EU folk (polacker,letter m.fl) på sina lönelistor. jag stöter på dem på olika byggen och deras prestationer i jämförelse med svenskutbildad personal är låga.
sedan bör x-lab läsa på lite lagstiftning. Inom vissa sektorer får bara behörig personal jobba t.ex el.
Man måste också få ett bygglov och då finns där ett regelverk att följa bl.a om energi,brandsäkerhet. En kommun kommer att säga nej om inte regelverket uppfylls särskilt om det gäller ett flerfamiljshus då reglerna för dessa är strängare med t.ex brandklassade trapphus,ytterdörrar och bullernivåer.
Någon skall också finansiera bygget,oftast en bank och även de tittar på att fastigheten blir värd de pengar som används. Och givetvis säger även de nej om fastigheten inte uppfyller myndighetskrav. Skatteverket håller också koll på de firmor /personal som anlitas. Svartjobb beivras som bekant.

Man kan visst lägga fram ett projekt och kanske själv finansiera det men bygglov bygger på att huset följer givna regelverk. avvikelser måste man visa på att de klarar de krav som ställs t.ex vid val av isoleringsmaterial (man vill kanske bygga ekologiskt) och krav på ventilation och energiåtervinning.
det byggs fullt med ekologiska hus numera men de blir knappast billigare är standardbyggen,snarare tvärtom.
Som jag ser det bygger x-labs uträkningar på stora besparingar på personalsidan. Det är nog mycket orealistiskt att tro att det kommer att kunna genomföras då flera anställningsformer bygger på att det finns handledningspersonal på plats .

Trådens hittills bästa inlägg! Skönt med fler klarsynta följare. Att motverka brott mot regler och bestämmelser främjar såklart minskningen av arbetsplatsolyckor, miljöbrott, fuskbygge, kvalitetsfel osv osv.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

x-lab

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 28 okt-17 kl 13:08 »
den kalkyl du länkade till saknade massor av detaljer hur du tänkt dig inredning m.m. enklaste tänkbara ikeakök t.ex är sämre standard,vad skall du ha på golven,hur ser våtrummen ut? ingår tvättmaskin eller blir det gemensam tvättstuga? ingetdera går att läsa ut i din kalkyl som bara är en uppräkning av materialpriser.
Papptak= mer underhållskostnader,fasadmaterial sägs inget om,inte heller om fönster,plåtarbeten m.m
de byggen som görs idag på s.k  "basboende" t.ex IKEAs Bo klok ger en lägre standard men fullt godtagbar i syfte att pressa hyror. Dock ger det faktiskt inte särskilt uppseendeväckande siffror på hyresnivån då just materialkostnaden inte är den stora kostnaden i ett bygge. ser man dessutom framåt för ägaren/investeraren är valet av material viktigt.  Sämre materialval ger oftast mer underhållskostnader i långa loppet och ökat underhåll ger hyreshöjningar.
Då du inte redovisar ditt "nya" tänkande  (de flesta byggbolag som driver eget byggande gör allt för att förbilliga) får man gå på vad som gäller i branschen och  vad regelverk m.m säger.
De siffror du angett är helt orealistiska för ett färdigt hus då du "glömt" bort stora delar av byggkostnader. personalkostnader är en sådan där du tror att outbildad arbetskraft kan bygga hus i stor skala. frånsett att det bryter mot både lagar men också fackliga avtal är det samma våta dröm som oseriösa företagare har,att ha personal antingen subventionerad av staten eller lågavlönade  okvalificerade . dessa företag finns redan och har stora kvalitetsproblem och stor andel reklamationer som ger stora merkostnader för kund och stat.(se t.ex fuskbyggarna tv4 ) ARN har massor av ärenden.Nu stoppas också billig arbetskraft från övriga EU då man kommit överens om att löner i det land man jobbar i skall gälla.Det lär fördyra ytterligare något.
Byggen oavsett skall utföras av utbildad personal inom respektive yrkesgrupp,följa regelverk och godkänd standard. då blir det väl genomförda byggen med svensk kvalite som ger ägaren låga kostnader i framtiden.
avseende materialpriser så tror jag inte att du har så bra koll där heller. S.k listpriser gäller ut mot kund,en byggfirma har kraftiga rabatter på material och i en offert på ett nybygge avspeglar det sig. Jag själv ger t.ex  ungefär 300 kronor för 10 liter  takfärg (nordsjö,alcro) i affären kostar samma burk 900. Senast igår inhandlade jag 30m2 golvgips  och fick 30% rabatt på listpriset vilket ger ett pris mycket lägre än t.ex byggmax pris ut till kund.
vill man pressa priser på byggande är det snarare andra åtgärder som behövs och de inbegriper oftast de regelverk som kraftigt fördyrar byggande.Likaså är markpriser och anslutningsavgifter en stor post. Din plan på att bara bygga i två plan skulle t.ex inte godkännas i många kommuner. det är slöseri på mark och idag gäller att bygga på höjden.
Många kommuner går idag in för förtätning,dvs mer byggvolym på en tomt som redan är bebyggd. Innebär oftast rivning av äldre fastigheter för att få plats med större hus.
orsak till detta är oftast markbrist och för att kunna utnyttja bef. infrastruktur istället för att bygga/exploatera nya områden.
vinsten är att man får effektivare byggnader,tyvärr oftast på bekostnad av äldre arkitektur och stadsmiljö.

Du skriver som om du är utb inom  byggsektorn, detta gör att du saknart den viktigaste delen (vision och nytänkande) gör du som alla andra får du oftast samma resultat som alla andra. inte intresserad!!

x-lab

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 28 okt-17 kl 13:09 »
Trådens hittills bästa inlägg! Skönt med fler klarsynta följare. Att motverka brott mot regler och bestämmelser främjar såklart minskningen av arbetsplatsolyckor, miljöbrott, fuskbygge, kvalitetsfel osv osv.

Detta har inget med klarsynthet att göra, bara ren och skär rädsla för att pröva nytt tänkande!!

x-lab

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 28 okt-17 kl 13:26 »
Naturligtvis kan det bli fel ändå. Men faktum är att då regelverk och arbetsmiljö osv följs, så är antalet "fel" oerhört mycket lägre än då folk i marginalerna byggt.

Att som TS säga att elen ska installeras av installatör som följer lagar och regler, men sedan säga att behörig elektriker inte ska anlitas, det luktar milt uttryckt gravad hund. Att uppmuntra till lagbrott har gjorts tillräckligt på detta forum anser jag.

Har aldrig sagt att jagh ska låta obehöriga inst elen eller spänning sätta anl. så ta dina förutfattade meningar och hoppa av denna tråd om du inte kan titta ut ur låda, känns mkt irriterande att  (ursäkta uttrycket..idioter) ska ha en massa förutfattade meningar om allt. har bara sagt att jag inte kommer att behöver an AB Elektriker  för min inst /spänningssättning. sen om man inte kan klura ut resten sj med den info som jag redan deklarerat tyder på ett alldeles för snävt tanke sätt och 100 % nollvision (detta funkar inom trafik och brott men inte i nytänkande)

Thomas_

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 28 okt-17 kl 13:32 »
Detta har inget med klarsynthet att göra, bara ren och skär rädsla för att pröva nytt tänkande!!

Nej. Det handlar om att göra rätt för sig i vårt samhälle. Att slira på regler och lagar hör inte hemma i detta forum är min uppfattning. Av historien vet vi ju även att när man tummar på arbetsmiljöregler osv så följer ökat antal arbetsplatsolyckor och dolda fel mm.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Thomas_

• Skåne
« Svar #87 skrivet: 28 okt-17 kl 13:35 »
Men tala då om vem som ska utföra installationen, och vad du kalkylerar med för kostnad för detta? Vi försöker bara försöka oss på att förstå alla de delar som saknas i din kalkyl. Att då svara i gåtor och otydligheter gynnar ju inte förståelsen direkt...

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #88 skrivet: 28 okt-17 kl 13:48 »
12, 24 V?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

x-lab

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 28 okt-17 kl 14:00 »
Men tala då om vem som ska utföra installationen, och vad du kalkylerar med för kostnad för detta? Vi försöker bara försöka oss på att förstå alla de delar som saknas i din kalkyl. Att då svara i gåtor och otydligheter gynnar ju inte förståelsen direkt...

Jag kommer att anv skolor/utb instetut för El.VVS och VENT där (mina) killar får en grundstudie i dom olika yrkena, på så sätt kommer inte dessa kat att kosta något då dom är (elever) i en skola sas. Nu har jag ordnat boende, inkomst och utbs platform för mina killar. kostnads fritt, samhälls ekonomiskt och regelrätt!!

malarmaster

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 28 okt-17 kl 14:13 »
Du skriver som om du är utb inom  byggsektorn, detta gör att du saknart den viktigaste delen (vision och nytänkande) gör du som alla andra får du oftast samma resultat som alla andra. inte intresserad!!
Jag förstår bara inte vad som är nytänkande i din kortversion där du inte redovisar vad du vill. att dumpa löner och ha outbildad arbetskraft är inget nytänkande,det försöker vissa aktörer med hela tiden. oftast kommer man på kant med både myndigheter och kunder i slutänden.
du är välkommen att redovisa dina kostnader inte bara på materialsidan (där hälften fattas) utan även hur du räknat på övriga kostnader samt hur din byggmetod uppfyller de gällande kraven på t.ex energi och brandsäkerhet. framtidens byggnader (som man redan börjat bygga och projektera) inkluderar  visionen om att byggnaden till stor del skall vara självförsörjande på el o värme. denna vision ser jag inget av i din version. hur är det t.ex med värmesystem i ditt hus?
Ditt tak består bara av papp,numera diskuterar man att använda tak o fasadmaterial som producerar el. materialen finns redan på marknaden men din vision inbegriper inte detta. Att alla nybyggnationer skall utrustas med elproduktion är på gång,det kommer snart lagkrav. ditt hus tycks dessutom också sakna sopsortering,åtminstone är inte denna inräknad i m2 priset som bara upptar materialpris där dessutom det mesta i inredningsväg inte är upptagna.
Visionslöst i byggbranschen? Snarare tvärtom då nya ideer o material kommer hela tiden.
Ditt hus tycks däremot vara bakåtsträvande och tillför knappast några värden som övrig bransch kan ta efter. Men det kan bero på bristande redovisning av ideer. Svårt att bedöma ett projekt där man inte talar om hur det skall vara utan fokuserat på materialpriser istället.
Du vill ha hjälp med testversioner. Förutsättningen för att någon skall vara villig att investera tid o pengar i ett projekt är att man redovisar hur det skall genomföras och vilka problem som måste lösas.Det förutsätter också att man spelar med de regler som gäller inom byggande och de avtal o krav som gäller gentemot personal.
Att hitta på egna versioner avseende anställning m.m funkar inte. Försök att gå till banken eller ett finansinstitut och föreslå att man skall negligera lagar och avtal på arbetsmarknaden. vilket svar får du, tror du?.

x-lab

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 28 okt-17 kl 14:26 »
Jag förstår bara inte vad som är nytänkande i din kortversion där du inte redovisar vad du vill. att dumpa löner och ha outbildad arbetskraft är inget nytänkande,det försöker vissa aktörer med hela tiden. oftast kommer man på kant med både myndigheter och kunder i slutänden.
du är välkommen att redovisa dina kostnader inte bara på materialsidan (där hälften fattas) utan även hur du räknat på övriga kostnader samt hur din byggmetod uppfyller de gällande kraven på t.ex energi och brandsäkerhet. framtidens byggnader (som man redan börjat bygga och projektera) inkluderar  visionen om att byggnaden till stor del skall vara självförsörjande på el o värme. denna vision ser jag inget av i din version. hur är det t.ex med värmesystem i ditt hus?
Ditt tak består bara av papp,numera diskuterar man att använda tak o fasadmaterial som producerar el. materialen finns redan på marknaden men din vision inbegriper inte detta. Att alla nybyggnationer skall utrustas med elproduktion är på gång,det kommer snart lagkrav. ditt hus tycks dessutom också sakna sopsortering,åtminstone är inte denna inräknad i m2 priset som bara upptar materialpris där dessutom det mesta i inredningsväg inte är upptagna.
Visionslöst i byggbranschen? Snarare tvärtom då nya ideer o material kommer hela tiden.
Ditt hus tycks däremot vara bakåtsträvande och tillför knappast några värden som övrig bransch kan ta efter. Men det kan bero på bristande redovisning av ideer. Svårt att bedöma ett projekt där man inte talar om hur det skall vara utan fokuserat på materialpriser istället.
Du vill ha hjälp med testversioner. Förutsättningen för att någon skall vara villig att investera tid o pengar i ett projekt är att man redovisar hur det skall genomföras och vilka problem som måste lösas.Det förutsätter också att man spelar med de regler som gäller inom byggande och de avtal o krav som gäller gentemot personal.
Att hitta på egna versioner avseende anställning m.m funkar inte. Försök att gå till banken eller ett finansinstitut och föreslå att man skall negligera lagar och avtal på arbetsmarknaden. vilket svar får du, tror du?.
Har jobbat inom byggsektorn i hela mitt yrkesverksamma liv (färg, el, VVS ) så jag har en hyfsad koll inom omr. nytänkande är inte att komma på en ny typ av våtrummsgips som visar sig vara en ren katastrof inom alla kat. eller komma på nya mat som gör byggande etter g¨ånger dyrare fast med mindre funktionsduglighet. detta som du pekar på med dumpa lönner osv ...fel,fel,fel... dumpar inget (titta på mitt svar till "Tomas"
Pengar är inte av intresse för den som vill vara med , där är jag bara intresserad av tid (jajajajajaja tid är pengar) mer ute efter vinklingar som jag kanske har missat. Om man bygger mkt billigare med hjälp av 30-tals metod samt komb det sättet med 2000-talets tek är inte de ett stort steg framåt eller är det fortfarande bakåtsträvan??
Har redan en bank + lånegarant samt Boverket. Något mer??
« Senast ändrad: 28 okt-17 kl 14:32 av x-lab »

Thomas_

• Skåne
« Svar #92 skrivet: 28 okt-17 kl 14:39 »
Exakt var har du 2000-talets teknik?? Det hela låter som ett projekt där man bygger som på 50-talet.

Dessutom blir inte ditt så kallade projekt billigare än dagens byggnadsteknik i det långa loppet.

x-lab

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 28 okt-17 kl 14:42 »
Nej. Det handlar om att göra rätt för sig i vårt samhälle. Att slira på regler och lagar hör inte hemma i detta forum är min uppfattning. Av historien vet vi ju även att när man tummar på arbetsmiljöregler osv så följer ökat antal arbetsplatsolyckor och dolda fel mm.

Om jag skall behöva redogöra alla detaljer som jag redan har tänkt på och förklara för er som inte förstår att jag har ca 30 år inom bygg, så jag känner till en del  av riskerna, oförutsedda händelser , asbests skador med hand verktyg, kranar truckar traverser, lastbilar osv osv osv så skulle jag vara tvungen att skriva en bok, men då skulle ni säkert hitta något som, jag inte tagit upp.
Mitt koncept bygger på... humanitär handling, lön för arbetet man gör (mån lön) alla regler, föroreningar och kravspecar skall hållas. rätt lön för arbetet man gör, ingen lönne dumpning bygga fundament för vidare individuell utv . kan ni inte komma med något matnyttigt??

x-lab

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 28 okt-17 kl 14:43 »
Exakt var har du 2000-talets teknik?? Det hela låter som ett projekt där man bygger som på 50-talet.

Dessutom blir inte ditt så kallade projekt billigare än dagens byggnadsteknik i det långa loppet.

På vilket sätt blir det dyrare?
Nu är det  risk för reklam varning men du undrar ju så..Thermoskydd
« Senast ändrad: 28 okt-17 kl 15:23 av x-lab »

malarmaster

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 28 okt-17 kl 15:03 »
troligtvis blir underhållskostnaden betydligt högre men erkänner att det är svårt att bedöma då du inte redovisat hur huset kommer att se ut,inredning m.m. Några detaljer vill du ju inte ge.
men trettiotalsteknik var riktigt usel så den blir svår att kombinera med dagens energikrav. dagens regelverksbyggande kombinerat med isolering ( kan vara ekologisk) är erkänt den mest effektiva om man bygger i trä.
förstår inte heller varför du startat tråden om allt är fixat,finansiering,personal m.m. Sök bygglov o börja istället. när det är färdigt kan du ju lätt redogöra för hur det gått och vad kostnaden blev.
personligen skulle jag aldrig startat ett bygge om jag inte i förväg vetat om kostnaden och att allt inom regelverk m.m var löst.
metoden du vill marknadsföra är dessutom inget för byggbranschen som helhet. Vad har en elev i månadslön ? och hur många byggen kan drivas med hjälp av elever (som alltså sedan blir arbetslösa då de vill ha full lön) .

x-lab

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 28 okt-17 kl 15:17 »
troligtvis blir underhållskostnaden betydligt högre men erkänner att det är svårt att bedöma då du inte redovisat hur huset kommer att se ut,inredning m.m. Några detaljer vill du ju inte ge.
men trettiotalsteknik var riktigt usel så den blir svår att kombinera med dagens energikrav. dagens regelverksbyggande kombinerat med isolering ( kan vara ekologisk) är erkänt den mest effektiva om man bygger i trä.
förstår inte heller varför du startat tråden om allt är fixat,finansiering,personal m.m. Sök bygglov o börja istället. när det är färdigt kan du ju lätt redogöra för hur det gått och vad kostnaden blev.
personligen skulle jag aldrig startat ett bygge om jag inte i förväg vetat om kostnaden och att allt inom regelverk m.m var löst.
metoden du vill marknadsföra är dessutom inget för byggbranschen som helhet. Vad har en elev i månadslön ? och hur många byggen kan drivas med hjälp av elever (som alltså sedan blir arbetslösa då de vill ha full lön) .

Vårt hus är byggt på traditionellt vis fast med tekn från dagens energikrav. och vårt hus anv 800W för att bibehålla 21-22 Grader C (vi har endast braskamin temp sjunker ca 3 grader undernatten eldnings stopp 22,00 börjar elda 10,00 på förmiddagen, temp ´morgon´18,3 C kvällen innan 22,5 C hur många hus tror du klarar av den ekvationen? En lärling som är under utb tippar jag har ca 22,000 /mån men vet inte. Men det är undligt att allt du tar upp är teoretisk detaljer som inte har med själva byggandet att göra. finns det något mer handfast i själva byggandet som är tveksamt?

Thomas_

• Skåne
« Svar #97 skrivet: 28 okt-17 kl 15:49 »
Att så oerhört många detaljer i kalkylen saknas är ytterst tveksamt. Golv, innertak, inredning, uppvärmning osv osv.

Jag instämmer i frågan: Varför startar man denna tråden då man uppenbarligen inte vill ha ifrågasättande om alla de mängder av frågetecken som saknas i kalkylen? Är det bara de som köper argumentet med slavliknande förhållanden, slirande på regelverken osv som har rätt att skriva i tråden?

Skriv vad slutsumman blev per kvadratmeter då bygget är färdigt istället då...

tropfrog

• Västergötland
« Svar #98 skrivet: 28 okt-17 kl 16:07 »

Ja om man nu hela tiden måste gemföra allt med stor,större störst så blir det ganska kort tråd. Mig veterligen har väldigt få här ett företag med ett vinstuttag på mer än kanske 1 miljon. Men jag har haft fel förr.Känns inte så jätte intressant att veta vad NASA Appel och andra giganter gör för pengar, inte heller vem som tjänar mest här eller hur mkt man har på banken. Kort och gott skiter i pengar som en sttus symbol.... för det hjälper inte mig eller någon annan just här och nu. jag frågade en fråga bara och nu är vi inne på företagande och inte på in fråga eller hur /vad jag kanske ska kolla mer på eller hur? vad? När? vilka? jag har deklarerat ganska bra om min grund ide så jag hoppas på att vi kan släppa detta med stor större störst och att glädje kalkyl eller inte personal kostnad ellerinte arbetsgivar avg eller inte osv osv. kan jag få ett konkret sxempel på vad som funkar och inte funkar.(kommer att göra en test med den mest kritiska delen i lgh och det är duschen (där kommer jag att bygga en egen dusch , huset är inte byggt än, men jag har räknat med att 20,000 kr skall räcka för duschen, huset, golv,väggar ovj tak, fuktsäkrat och med alla armaturer) vist ja inkl kulvert (den räknar jag med bör kosta ca 5,000 för ca 22 M (nej jag köper inte färdig kulvert)

Om det var en reflektion på mitt tidigare inlägg så förstod jag faktiskt inte ditt inlägg. Jag har inte haft några jämförelser om storlek, omsättning, vinst eller något annat. Det enda jag påtalade var att vara vinstdrivande har historiskt sett varit det bästa sättet att överleva på lång sikt. Samt påtalat att de krävs kapital och administration för att bygga flerfamiljshus.

Jag vill inte på något sätt begränsa dig i din kreativitet. Det är sunt och gör dig förmodligen till en lyckligare människa. Skillnaden mellan drömmare och entreprenörer är själva genomförandet. Jag ser fram emot när det finns genomförda projekt och ett utfall att jämföra kalkylen mot.

Om du genomför projektet enligt kalkyl så har du skapat så mycket värde att det inte alls kommer att vara några dilemma mellan vinst och socialt ansvar. Du kan bli en mycket rik man och ta ditt sociala ansvar samtidigt.

Lycka till
Magnus

x-lab

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 28 okt-17 kl 16:58 »
Att så oerhört många detaljer i kalkylen saknas är ytterst tveksamt. Golv, innertak, inredning, uppvärmning osv osv.

Jag instämmer i frågan: Varför startar man denna tråden då man uppenbarligen inte vill ha ifrågasättande om alla de mängder av frågetecken som saknas i kalkylen? Är det bara de som köper argumentet med slavliknande förhållanden, slirande på regelverken osv som har rätt att skriva i tråden?

Skriv vad slutsumman blev per kvadratmeter då bygget är färdigt istället då...

Jag har svarat på hur jag tittar på (dom som ska bygga) ganska klart  (tycker jag iaf)  slirar inte på regelverken överhuvudtaget någon stans. det står i kalkylen vilken typ av slit yta det skall vara på väggar och tak samt fasad  allt står om man läser lite, inredning är väl inte jag som skall möblers eller? investerare och ägare behöverjag inte heller ta hänsyn till då dte är jag som står för allt. i och med att ni inte läser det jag presenterat eller svara så kan ni heller inte komma med några matnyttiga argument mot iden isig, utan är baa intresserade av att kasta paj tyvärr

Dela detta:

* Inloggade just nu

703 gäster, 1 användare
Tylva Sandvold

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser