Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga cykelkärra?  (läst 13329 gånger)

Grönöga

• Dalsland
Bygga cykelkärra?
« skrivet: 08 maj-07 kl 21:30 »
Då vi bor inne i byn har vi inget behov av bil förutom i ett avseende; återvinningen! Allt annat är det gångavstånd till men den förbaskade återvinningsstationen ligger utanför byn! Alltså måste vi alltid låna bil för att frakta all den pappersinsamling osv som blir i en barnfamilj. Detta har blivit ett stort problem och jag fasar för att vi ska bli som grannarna som slänger tidningshögar, konserver osv direkt i soptunnan...

Idag kom jag på lösningen! Cykelkärra! Men då är frågan vilken sort är bäst/billigast? eller är det billigare att bygga en? Har någon ritningar isåfall? Jag skulle gärna vilja ha en av trä men med ett såntdärnt "kapell" så att jag även kan köra barn i den senare.

Och sedan; hur fäster jag den i cykeln? Går det att ha barnsits och cykelkärra fastspänd samtidigt?

Jag är tacksam för alla råd
 (återvinningsberget krymper inte direkt i källarförrådet!)
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:Bygga cykelkärra?
« Svar #1 skrivet: 24 jun-07 kl 16:33 »
Cykelkärra! Men då är frågan vilken sort är bäst/billigast? eller är det billigare att bygga en? Har någon ritningar isåfall? Jag skulle gärna vilja ha en av trä men med ett såntdärnt "kapell" så att jag även kan köra barn i den senare.

Och sedan; hur fäster jag den i cykeln? Går det att ha barnsits och cykelkärra fastspänd samtidigt?

Skulle oxå behöva en cykelkärra för att slippa ta bilen till affären när jag inte behöver handla så mycket. Så jag puttar upp tråden lite.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 24 jun-07 kl 17:12 »
jag fick en på soptippen...som bara behövdes bytas hjul på........kolla blocket också...där kanske du kan hitta delar....speciellt under bortskänkes....
Live simply......so that others may simply live.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 24 jun-07 kl 19:32 »
Anlägga en murkelodling, kanske? Lägga i botten på pallkrageodlingen? Tända i pannan? Köra genom dokumentförstörare och ströa åt kaninen?

Ja, det är såna tankar bristen på cykel/mopedkärra föder. Även länktips på färdiga man köper tack. För oss som inte är lika händiga med svetsen  :-[

Grönöga

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 24 jun-07 kl 22:02 »
Vi har nu hittat en gammal på sambons morfars loft. Träet är ruttet men vi tänkte använda stommen och bygga på nytt. Ett kapell ska vi väl kunna ordna, är ju tapetserare både två! Men allt tar tid, den ska fraktas ifrån Värmland också ju...

Men återigen, hur fäster man den? och kan man ha barnists på pakethållaren samtidigt? Läste även någonstans om att man kunde montera bilstolen i cykelkärran för barnskjutsning, men hur?
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 26 jun-07 kl 09:12 »
vi spände fast den med spännband, ......som de man använder till släpvagnar och dyl.
Live simply......so that others may simply live.

åsnan

• Gotland
« Svar #6 skrivet: 27 jun-07 kl 11:57 »
varför inte kombinera en cykelsemester på gotland i slutet av augusti och sedan köpa en av de cykelkärror som de alltid säljer ut vid slutet av sässongen. fastsättningsanordning medföler och de brukar ha extra också.

Grönöga

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-07 kl 18:11 »
Men varför just på Gotland? Är det något speciellt där med cyklar/cykelkärror eller? Ursäkta min obildning..

Humle

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 27 jun-07 kl 18:12 »
Gör inte kärran för tung och stor för det blir ändå svårt att frakta över 30-40 kg i den... Den kärra jag har fäster man i sadelstolpen.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

åsnan

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 06 jul-07 kl 13:54 »
gotland har många cykeluthyrare och de brukar göra sig av med en del cyklar och cykelkärror i slutet av augusti september någon gång. de är stabila och håller i årtionden till. det enda som kan behövas bytas ut efter ett tag är insatsen, fast min håller än efter 6 år.
dessutom är vädret fortfarande varmt vid den årstiden på gotland och det är inte så många turister kvar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 jul-07 kl 20:58 »
Snubblade på en annons från det här företaget på Blocket:

http://www.malist.se/?page=1_7

annika

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 12 jul-07 kl 21:30 »
Tips pā modeller....  www.christianiabikes.dk
 ;)
« Senast ändrad: 12 jul-07 kl 21:47 av annika »

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser