Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finsk Piimakultur (också kallad vili)  (läst 5122 gånger)

Hanna02

• -
Finsk Piimakultur (också kallad vili)
« skrivet: 07 maj-07 kl 20:44 »
Jag har läst om en kultur som kommer från Finland  som kallas för piimakultur eller vilikultur. Man ska blanda den med ohomogeniserad (och helst opastöriserad) mjölk. Det är en syrningskultur (rätt ord?) som man blandar med mjölk för att addera enzymer och  återger näringsämne. Jag har läst om det har på engelska därför är jag osaker om hur man ska beskriva det.

Sedan kan man dricka mjölken eller använder den till att göra mjukost, buttermilk, cultured butter (på svenska?) osv.

I alla fall...är det någon som har hört talas om detta eller vet något motsvarande som finns in Sverige?

Hoppas att ni kan förstår mitt dåliga svenska!!!

Hanna
f.i.n Found in Nature www.foundinnature.se

Tapio

• Västergötland
Re:Finsk Piimakultur (också kallad vili)
« Svar #1 skrivet: 07 maj-07 kl 23:42 »
Halaj!

Jag är lite osäker, för själv använder jag inte sådana mejeriprodukter.
Men jag har för mig att piimä och viili är synonymer och det svenska ordet är fil.
Kanske är det två olika sorter. Det finns ju en hel massa filer.
Det finns i alla fall inget konstigt, exotiskt bara-i-Finland-fil. Gå bara till mjölkaffären runt hörnet hemma där du bor så hittar du det.

//T

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 23:53 »
Njaaeeeej......inte riktigt så enkelt. Kulturerna skiljer sig regionalt. Men även mjölken. Så även om du får tag på den finska kulturen, så blir det inte exakt den samma med svensk mjölk. Det är skillnad från norr till söder i Sverige också. Vilket ju mejerierna gör big business på.

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 08 maj-07 kl 00:29 »
Halaj!

"Endast Sverige svenska krusbär har"

Carl Jonas Love Almqvist

//T

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 08 maj-07 kl 12:19 »
Det är skillnad på VIILI o PIIMÄ. Viili är jättetjockt, tjockare än långfil på så vis att tar du en sked så blir det en grop i filen.. Piimä är filmjölk. Fast har en känslaav att filmjölk i finland är som långfil här.

Provade att göra VIILI på en burk köpt på ICA , som sagt, det blev bara filmjölk av det.. :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Hanna02

• -
« Svar #5 skrivet: 08 maj-07 kl 14:24 »
Tack ska ni ha för informationen. Så det förmodligen är något lik filmjölk tycker ni?

tessmoliis: var fick/köpte du villi och piima?

Någon annan som vet något om det har?

f.i.n Found in Nature www.foundinnature.se

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 maj-07 kl 14:54 »
Häromkring finns det att köpa på nästan varje affär. Kolla efter typ 2,5 dl burk, som en cremefraicheburk med folie lock du vet. Blå o vit. VIILI alltså, piimä har jag inte sett så långt ögat når...

Annars är det så att jag är uppvuxen i Finland  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tapio

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 maj-07 kl 16:41 »
Halaj!

Fast det finns faktiskt en exotisk bara-i-Finland frukosträtt med piimä (el. fil  ;)) som jag gillar. Talkkuna! Röres ihop med socker till.
Jag var en tung pundare på den när jag var en liten gosse. Fast har jag säkert inte smakat på den på 25 år.

Om någon är nyfiken så går den att beställa här:
http://www.finnishfood.net/store/default.php?cPath=25

//T

sivan48

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 08 maj-07 kl 16:49 »
Hittade något som hette VIILI när jag bodde i Holland...Det var som filmjölk...

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 08 maj-07 kl 16:51 »
TALKKUNA! Det hade jag nästan glömt!!!!!!!!
Det är GOTT! TACK FÖR PÅMINNELSEN  :-*
Det åt vi oss fördärvade på som barn med...  ;)

högland

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 maj-07 kl 16:07 »
jag har för mig att piimä = surmjölk, det är som lätt filmjölk fast med lite annan smak

malakta maja

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 jun-07 kl 21:58 »
Hej!
Piimä är som nån sa surmjölk dvs lättflytande och lite söt i smaken.Viili eller fil är igen surare, tjockare och med en fet och god hinna. Fil gjorde min mamma ännu när jag var liten genom att blanda lite gammal fil med mjöl som sen fick stå över natten. Fantastisk frukostmat eller sommarmat med lite socker eller kanel på!  :P

malakta maja

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 03 jun-07 kl 22:30 »
Hittade också ett finskt mejeri som säljer följande produkt http://www.valio.se/valio/smpage.fwx?page=29&product=134
kan dock inte lova att det är samma fil vi har i Finland.

finntorparn

« Svar #13 skrivet: 09 aug-07 kl 07:55 »
Viili, dvs. fil, är tjockt och lite "segt" (det hänger låånga trådar när man tar en sked full) :)
Piimä är en dryck, den är som filmjölk men mycket tjockare till konsistensen, men visst är smaken också lite annorlunda. Sen finns det ju olika fil och piimän också, fettfria (verkar vara en självklarhet nuförtiden...) smaksatta (t.ex. jordgubbsfil)
Skulle gärna skicka lite om det skulle stå sig! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser