Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Quinoaexperiment  (läst 10503 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Quinoaexperiment
« Svar #20 skrivet: 11 maj-07 kl 00:13 »
Jag ska försöka ta reda på om de har samma innehåll. Om det är på det viset så är det en växt som är till stor hjälp om man vill försöka leva på det man odlar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Vitis

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 11 maj-07 kl 00:26 »
Prinsen ! Har du kollat i gamla trådar om Quinoa och Amarant ...

The original alternative Quinoa-tråd

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 11 maj-07 kl 00:39 »
Vitis,

Jo då, den har jag läst, men jag får gå igenom länkarna en gång till i den. Du och jag hade lite kontakt i den tråden också.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 11 maj-07 kl 00:47 »
Upplys mig lite ,

I vilken form finns den att köpa ? Vart ska man INTE köpa den,

Är det ett protein ? Vad kostar det 100g ?

Vardå ?

Vitis

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 11 maj-07 kl 00:54 »
Vitis,

Jo då, den har jag läst, men jag får gå igenom länkarna en gång till i den. Du och jag hade lite kontakt i den tråden också.  :)

just det ... får väl svara på din fråga i sista inlägget i den gamla tråden då .... det hanns liksom inte med ... kom lite andra frön och plantor emellan ... typ.

Men nästa år !!! Då jäklar ...  :D

Vitis

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 11 maj-07 kl 01:10 »
Något som jag funderat på är om de svenska varianterna har samma innehåll som Chenopodium quinoa:

- protein av den allra bästa sort
- samtliga aminosyror
- magnesium
- järn
- kalium
- fosfor
- B-vitamin
- E-vitamin

Vadför inte ? Tror du dom säljer nån slags light-quinoa i Sverige ?

Svensk quinoa är med all säkerhet utmärkt men skörden blir såklar mindre än i ett varmare klimat. Halten spårämnen och vitaminer blir nog snarare högre i här än i klimat där det växer maximalt snabbt.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 11 maj-07 kl 01:22 »
Upplys mig lite ,

I vilken form finns den att köpa ? Vart ska man INTE köpa den,

Är det ett protein ? Vad kostar det 100g ?

Vardå ?

Den finns i fröform och om den finns som färdig planta att köpa har jag ingen aning om. Runåbergs Fröer ska visst ha dom. Jag köper mina på Coop i en 500 g förpackning. Fröna är tänkt för att kokas och ätas men jag prövar att odla ur en sådan förpackning. Priset kommer jag inte ihåg men runt 20 kr tror jag. Kan kolla nästa gång när jag handlar. Proteinet är av den allra bästa sorten, ett fullvärdigt protein som innehåller 8 aminosyror.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 11 maj-07 kl 01:27 »

Svensk quinoa är med all säkerhet utmärkt men skörden blir såklar mindre än i ett varmare klimat. Halten spårämnen och vitaminer blir nog snarare högre i här än i klimat där det växer maximalt snabbt.

Funderade bara över om alla sorter har samma näringsvärde och innehåll. Det finns 120 släkten och 1300 arter av mållafamiljen.

Åter nr 1/13

Vitis

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 11 maj-07 kl 01:39 »
.......
om den finns som färdig planta att köpa har jag ingen aning om.

Nästa år lär den göra det !!! Kom och köp !!! Kom o köp !!

/Plantmånglaren

;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #29 skrivet: 11 maj-07 kl 01:43 »
Nästa år lär den göra det !!! Kom och köp !!! Kom o köp !!

/Plantmånglaren

;D

Jättebra. Lycka till med flytten, ert nya hus och odlingsställe.  :)

Åter nr 1/13

Vitis

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 11 maj-07 kl 01:47 »
Funderade bara över om alla sorter har samma näringsvärde och innehåll. Det finns 120 släkten och 1300 arter av mållafamiljen.

Ok. men du sa innan att du hade sått Chenopodium quinoa dvs. den vanliga Quinoan man odlar för frön så jag antog att det var den du menade. Mållafamiljen innehåller många nyttiga växter (som framkom i den andra tråden), en del lämpar sig för fröproduktion, en del är nyttiga som "grönfoder", andra anses bara vara vanligt "ogräs".

Har du sått 'Chenopodium quinoa' kan du nog räkna med att få "riktig" quinoa ... även om det kanske är en sort som inte är anpassad för vårt klimat.

sivan48

• Uppland
« Svar #31 skrivet: 11 maj-07 kl 01:55 »
Har suttit och googlat lite på detta om  Quinoa
Heter Mjölmålla på svenska,(inte samma sak som svinmålla o andra mållor,tror jag)

Till skillnad från sädesslagen, har Q.an protein av hög kvalitet.
(Alla essentiella aminosyror,alltså fullvärdigt protein.)
 Detta är en egenskap som quinoa delar med flera andra örter som används som sädesslag. Två sådana exempel är bovete och amaranth.
WHO har uttalat att kvaliten av proteinet i quinoa motsvarar det som skummjölk har.

+höga nivåer av järn, kalium, riboflavin, B6, niacin och tiamin. Den är en bra källa till magnesium, zink, koppar och mangan.
Quinoa innehåller dessutom mer kalcium än vad mjölk gör.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/835
(lite recept och info)

Däremot lär nog inte Quinoa man köper i mat-affärn hinna mogna till skörd i vårt klimat(-ännu,kanske med förändring av klimatet med tiden)

kolla på 'Temuco' Quinoa,lite längre ner på denna sida>

http://www.realseeds.co.uk/grains.html

Vitis

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 11 maj-07 kl 02:16 »
Impecta säljer utsäde till Quinoa men jag vet inte om det är nåt sort i urval för att mogna under korta somrar som vi har. Med lite tur och god kontakt med vädergudarna bör det dock gå bra.

Hur är det med Saltå's quinoa ? Är den odlad i Sverige ? Isf. borde den väl funka. Om man dessutom förodlar plantor inne borde man öka chansen väsentligt.

Amarant som du nämner tillhör samma familj som Quinoan, amarant odlas både för bladen och frönas skull.

Linneaus om Bovete

Det finns många bortglömda växter som borde kommas ihåg igen ...

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #33 skrivet: 11 maj-07 kl 07:00 »

Alltså, jag tror Tuvan undrar om de svenska mållorna, dvs Svinmålla/Vitmålla främst, har samma näringsvärde som Quinoa.  Mjölmålla som quinoa också heter på svenska, är även ett namn för svin/vitmålla. .
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 11 maj-07 kl 09:15 »
Ok. men du sa innan att du hade sått Chenopodium quinoa dvs. den vanliga Quinoan man odlar för frön så jag antog att det var den du menade. Mållafamiljen innehåller många nyttiga växter (som framkom i den andra tråden), en del lämpar sig för fröproduktion, en del är nyttiga som "grönfoder", andra anses bara vara vanligt "ogräs".

Har du sått 'Chenopodium quinoa' kan du nog räkna med att få "riktig" quinoa ... även om det kanske är en sort som inte är anpassad för vårt klimat.

Det stämmer, det är sorten Chenopodium quinoa som jag experimenterar med. Om det är den vanliga man odlar för frö har jag ingen aning om.

Hur är det med Saltå's quinoa ? Är den odlad i Sverige ? Isf. borde den väl funka. Om man dessutom förodlar plantor inne borde man öka chansen väsentligt.

Det finns många bortglömda växter som borde kommas ihåg igen ...

Det är Saltå Kvarns Quinoa (Chenopodium quinoa) som enligt förpackningen har Bolivia som ursprungsland.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #35 skrivet: 11 maj-07 kl 09:19 »
Alltså, jag tror Tuvan undrar om de svenska mållorna, dvs Svinmålla/Vitmålla främst, har samma näringsvärde som Quinoa.  Mjölmålla som quinoa också heter på svenska, är även ett namn för svin/vitmålla. .

Du skrev det jag tänkte men som jag kanske inte fick fram helt tydligt i natt.  ;D

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #36 skrivet: 11 maj-07 kl 09:25 »
WHO har uttalat att kvaliten av proteinet i quinoa motsvarar det som skummjölk har.

+höga nivåer av järn, kalium, riboflavin, B6, niacin och tiamin. Den är en bra källa till magnesium, zink, koppar och mangan.
Quinoa innehåller dessutom mer kalcium än vad mjölk gör.

Det är rätt otroligt vilket dunderfrö. Tack för informationen sivan48.  :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #37 skrivet: 11 maj-07 kl 12:15 »
Upplys mig lite ,

Vad kostar det 100g ?

Nu har jag varit på Coop. Förpackningen med 500 g kostar 19.90.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #38 skrivet: 21 maj-07 kl 13:12 »
Nu har fastighetsägaren massakerat min quinoaodling.  :o

Den förvildade blomrabatten, där jag smygit in min odling, brukar stå helt orörd.  :(

Jag ska försöka driva upp nya plantor i kruka istället.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 maj-07 kl 00:16 »
suck!  :(
Det är hårt att vara en urban gerilla-odlare!
Ge inte upp :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 1 användare
Malin Ahrens Horstdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser