Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Quinoaexperiment  (läst 10507 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Quinoaexperiment
« skrivet: 07 maj-07 kl 15:55 »
Jag flyttar mina inlägg hit eftersom jag upptäckte att de låg under kokbokstråden.

Jag håller på att testa quinoaodlin. Bor i lägenhet så jag sått vid husväggen i rabatten   8) dock ser det inte så ljust ut i min sk "odling".   :-\  Prövade även att låta dem ligga i blöt några timmar och de fick snabbt små "svansar", för att sedan läggas i jorden.

Andernas karga sluttningar har inte så stora likheter med mitt kvarters igenväxta blomrabatter. Men skam den som ger sig. Plan B är att dra upp några små plantor i kruka för att se om det händer något överhuvudtaget.

Jag återkommer...

8)

« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 16:04 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
Re:Quinoaexperiment
« Svar #1 skrivet: 07 maj-07 kl 15:58 »
Nu är plan B genomförd.

Fröna ligger i jorden och jag har kontroll över vad som händer, tror jag.  ::)
Med vild fantasi och med kisande ögon så kanske det liknar Andernas karga sluttningar, om jag lutar fatet.  ;)

« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 16:05 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-07 kl 14:56 »
Här går det undan. På tre dagar har fröna grott och de späda plantorna växt 2,5 cm.  :o  Nu vet jag att fröna "fungerar".  ;D

De är av sorten Chenopodium quinoa.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 10 maj-07 kl 15:06 »
Jag är rätt road av detta.  :-[

Dax för plan C. Har idag investerat i ett miniväxthus och planterat nya frön så att de får mer "jorddjup".  :P

;D

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 maj-07 kl 18:48 »
olalala!  :o
Bra jobbat Prinsen, men se upp, rätt vad det är så måste du skaffa några areal! Det är beroendeframkallande eller hur :-) att så och se det växa.. :)

Vad använde du för frö, är de från fröhandel eller köpte du ett paket quinoa från mataffären? Kan man odla dessa eller är de behandlade på nåt sätt?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 10 maj-07 kl 21:38 »
Eulalia

Fröna jag använde var ur en helt vanlig förpackning av Saltå Kvarns ekologiskt odlade quinoa.

I mitten av mars sådde jag de första fröna utanför hyreshuset jag bor, i en fd blomrabatt där det växer allt möjligt. Problemet är att jag inte vet hur plantan ser ut och kan därför inte se om fröna tog sig där. Därför har jag nu börjat innomhus dels för att se om de gror och förhoppningsvis få se hur bladen ser ut. Vem vet jag kanske redan har 20-30 cm plantor utanför huset utan att jag vet om det?  :o  8)

Håller med dig, det är beroendeframkallande. Fasen nu måste jag skaffa mark snart... *ser mig själv bland vajande quinoafält*  ;D

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 21:59 »
jag ser det också ... rätt vackert faktiskt!

obs!! spoiler
http://www.chasquis.cl/noticia73.htm
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 21:59 av Eulalia »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 22:10 »
Vilken fin bild på din länk Eulalia.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 maj-07 kl 22:21 »
ja det såg fantastiskt ut...
Här ännu än bild, inte lika romantisk :)

http://plantpath.unl.edu/llane/text/quinoapic.html

tips: när jag vill se hur nåt ser ut, går jag till
altavista.se , väljer fliken Bilder längst upp, och skriver i vad jag vill se bild på.

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 10 maj-07 kl 22:26 »
Undrar hur mkt quinoa en enda planta ger.. hmm..

Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 10 maj-07 kl 22:27 »
Åh, tack. I morgon ska jag genast ut och leta efter ev plantor i ogräsrabatten.  :)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 10 maj-07 kl 22:30 »
Sirpusbollen,

Jag har ingen aning men det ser ut att bli en hel del frön på varje planta.  Fin bild. :)

« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 22:36 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 10 maj-07 kl 22:44 »
Ja visst ser det ut som det.. Kanske jag också borde testa mig på en odling. Det blir ju iaf fina blommor.. enligt engelska wikipedia så använder man bladen som grönsaker.. dock står det längre ner att man inte ska göra det.. ???

Hehe, ska börja använda det svenska namnet Mjölmålla så kommer ingen förstå vad jag pratar om  ;D ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 10 maj-07 kl 22:48 »
"he leaves of the Goosefoot (quinoa) plant are also edible and make a pleasant vegetable, like spinach. A quinoa leaf salad is generally more nutritious that most green salads."

"In South America the saponin which is removed from the quinoa is used as detergent for washing clothes and as an antiseptic to promote healing of skin injuries."

"Due to the relatively high oil and fat content of quinoa, the grains and flour should be stored in glass jars in the refrigerator. "

Nyttigt vetande  ;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 10 maj-07 kl 23:07 »
Det finns 120 släkten och 1300 arter av mållafamiljen.  :P

Åter nr 1/13

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 10 maj-07 kl 23:16 »
jo, det finns en del.. men den svenska mållan går ju att använda på samma sätt som quinoa..  ;D växer ju som ogräs överallt

Eulalia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 maj-07 kl 23:20 »
Mitt favoritogräs! slår tom nässlan med hästlängder..
nötigt, köttigt och friskt!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #17 skrivet: 10 maj-07 kl 23:23 »
Något som jag funderat på är om de svenska varianterna har samma innehåll som Chenopodium quinoa:

- protein av den allra bästa sort
- samtliga aminosyror
- magnesium
- järn
- kalium
- fosfor
- B-vitamin
- E-vitamin

Åter nr 1/13

Sirpusbollen

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 10 maj-07 kl 23:50 »
Vad jag har läst så innehåller de iaf likvärdigt proteininnehåll & järn.

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 maj-07 kl 23:59 »
+ att man slipper göra av med så mycket energi för att skaffa det  ;)
Man måste tänka på energin man gör av med också!
Fast, är quinoa så lättgrodd som det verkar, så är det ju sak samma...bara att slänga några handfull i en solig fläck.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 2 användare
matematiker, fri

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser