Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Quinoaexperiment  (läst 10519 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Quinoaexperiment
« Svar #40 skrivet: 22 maj-07 kl 00:28 »
Urban gerilla-odlare...  ;D  nytt ord för mig. Tack Eulalia. Jag ska smyga ut svartklädd med huvan djupt neddragen för ansiktet en mörk natt och sprida fröna överallt i trädgården där han inte kommer åt med grästrimmern. He, he... MER QUINOA ÅT FOLKET.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Mata

• Södermanland
SV: Quinoaexperiment
« Svar #41 skrivet: 02 maj-11 kl 09:45 »
Blev det något till slut?

Här är en intressant artikel från idag: http://www.dn.se/ekonomi/quinoa-rena-guldet-for-bolivias-bonder

tench

• -
    • Solrot
« Svar #42 skrivet: 03 maj-11 kl 11:22 »
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Mata

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 03 maj-11 kl 14:44 »
Åh! Fint! Är detta du?

tench

• -
    • Solrot
« Svar #44 skrivet: 03 maj-11 kl 14:50 »
Nepp, en bekant tillika skickling odlare dock :)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Mata

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 04 maj-11 kl 09:53 »
Fick han någon skörd av frön då? Vi bor också i zon 3. Det vore kul att testa detta, men vi har lerjord så kanske man måste odla i sand?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #46 skrivet: 06 maj-11 kl 19:05 »
Åh! Denna gamla tråd har vaknat till liv.  ;D

Den urbana gerillaodlingen gick inte bra. Men nu är jag ägare till ett stycke mark, 3700 m², och kan ta ut svängarna. Dock hinner jag inte odla i år för först måste mitt hem byggas. Men jag ska i år täcka över delar av grässvålen och förbereda för nästa års odlingar.

Intressant länk Mata. Quinoa (mjölmålla) upptäcks av allt fler och odlingarna räcker inte till. Jag läste någonstans att om det odlades överallt skulle det inte finnas någon världssvält. Fröet är helt fantastiskt näringsmässigt. Den innehåller nästan allt en människa behöver. Inte konstigt att det kallas för 'mother of all grains'.

tench,
Imponerande bild. Vad hög den var!!!

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Mata

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 06 maj-11 kl 19:40 »
Låt oss odla quinoa över allt då!  :D

Jag ska nog ta och testa lite grann i år så får vi se. Jag har bara lyckats få dem till en viss höjd sen råkade min svärmor ta bort dem (hon trodde det var ogräs). ::)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #48 skrivet: 06 maj-11 kl 20:05 »
Mata,
jo. Jag tror nog det, men att tröskningen var lite knepig med småskaliga metoder.
Må gott \o/

Mata

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 08 maj-11 kl 07:00 »
Okej. Ja, man ska ju få fram fröna också. Vi har lite förvildat en sorts röd målla som blir ca 1.5 meter långa, de har frön som ser ut som quinoa, jag har tänkt att testa att koka dem någon gång, men då måste tröskas lite då.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #50 skrivet: 08 maj-11 kl 18:59 »
Det låter som trädgårdsmålla. Kanske sorten Red Orach. Vet inte hur det är med fröna, men bladen skördas när plantorna är små.
Må gott \o/

Mata

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 10 maj-11 kl 17:31 »
Ja, just det! Bladen är jättegoda men det ser dramatiskt ut när de är kokta. Men gott ändå. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare
Tom Fransman, Berberis, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser