Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betessläpp 2007 (bildtråd)  (läst 6936 gånger)

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
Betessläpp 2007 (bildtråd)
« skrivet: 06 maj-07 kl 20:48 »
På fredagskvällen 4/5 släppte våra kor sig själva på bete :o. Korna har tröttnat på att vara inne i lösdrifts hallen och tjuren välte ett staket. ;D

Försökte få in dom igen men det var lönlöst.  :-[Tog dom till lilla hagen och satte på strömmen. Och nu är korna ute bland de ynkliga grässtråna som tittar upp. Men de har det bra korna. Tjuren får dock vara inne tills det är dags för betäckning i juli.
 ;D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lena A

Re:Betessläpp 2007 (bildtråd)
« Svar #1 skrivet: 07 maj-07 kl 08:15 »
 ;D ;D Tjuren tyckte tydligen att nu är det dags och ville hjälpa matte så hon slapp tänka på betessläppet i år.  ;D ;D

Vi har nog fler grässtrån än ni, även om det inte är mycket här heller. I natt fick vi REGN  ;D ;D och allt verkade mycket fräschare i morse.  :D
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 08:17 av Lena A »

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 07 maj-07 kl 09:03 »
"Vår" bonde påstår att man inte kan släppa ut korna förrän man har fixat klövarna. Vad ska det betyda? (Kommunikationen är lite svår, eftersom han är så lomhörd att samtalen brukar vara i goddag-yxskaft-varianten.)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 16:00 »
Har korna väldigt förvuxna klövar så kan de brytas av! om man släpper ut korna på "stock o sten".
Då är det nödvändigt att verka korna först.

Man har korna snygga klövar är det bara att släppa ut.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

HP

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 18:44 »
Här kommer en bild på Majsan som kommer ut från lagå'n i full fart! Det var förra helgen.
If You Run You'll Just Die Tired

HP

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 18:46 »
...å så en bild på Elon också!!   :-[
If You Run You'll Just Die Tired

christine

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 19:15 »
Vi har inte så mycket sten i vår mark och det är snart dags för klövvård. Snygga bilder HP.  ;D

Lena A

« Svar #7 skrivet: 07 maj-07 kl 19:43 »
Härliga bilder!  ;D

elf

• Drefseryd Gård
    • Småland
    • Drefseryd Gård
« Svar #8 skrivet: 07 maj-07 kl 19:53 »
Visst är det härligt med vår!

De här glada filurerna hade jätteskojigt när vi släppte ut djuren för några dagar sedan - och som sagt: varför ska man gå åt samma håll som alla andra?  ;D

Om livet på landet i biosfärområde Östra Vätterbranterna & i vacker småländsk kulturbygd: http://drefseryd.wordpress.com Här finns förutom får, nötdjur och biodling även hund, katt, höns, vaktlar och hästar.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 maj-07 kl 14:29 »
Hej, hoppas det är OK med en fråga i bildtråden, ska släppa ut våra djur snart men jag har för mig att jag läste i förra årets kosläpp-tråd (hittar den inte nu) att man skulle akta sig för att släppa ut vid regn, det var någonting med magnesium som kunde orsaka kramp? Någon som vet vad jag menar? Lovar att återkomma med bilder sen ;)
Självhushåll till nytta och nöje

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 14 maj-07 kl 19:29 »
Hej, hoppas det är OK med en fråga i bildtråden, ska släppa ut våra djur snart men jag har för mig att jag läste i förra årets kosläpp-tråd (hittar den inte nu) att man skulle akta sig för att släppa ut vid regn,

Just precis man ska undvika att släppa ut i regn, kalvarna blir nerkylda och om dom har selenbrist el. magnesiumbrist så kan det alltså utlösa en akut reaktion just pga av nerkylningen i kombination med muskelansträngningen som blir vid utsläpp.

Mvh Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 15 maj-07 kl 00:08 »
Tack för svar! Vi klarade regnet, här kommer bild! Tjuren och stutarna får dock vänta ytterligare några dagar.

Självhushåll till nytta och nöje

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 26 maj-07 kl 16:00 »

och ja, jerseyn på nedersta bilden slog tyvärr av sitt horn i transporten ut på betet :(
« Senast ändrad: 26 maj-07 kl 16:04 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #13 skrivet: 26 maj-07 kl 16:40 »
De här glada filurerna

Vågar man fråga vad vitsen är med att ha öronmärkena ute i spetsen på filurernas öronen ?
*nyfiken*

christine

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 26 maj-07 kl 23:30 »
Jag tycker mig se att märkerna sitter mitt i örat. 8)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 maj-07 kl 09:01 »
Det här örat syns bäst. Det blir ju suddigt när man förstorar, men nog ser det ut som att märket sitter i mitten. Kalven springer med "flaxande" öron så att märket är lite på sniskan.

_matte_

« Svar #16 skrivet: 27 maj-07 kl 16:01 »
tycker oxå det ser ut som det sitter i mitten..   om kalven inte har väldigt små öron ;)
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #17 skrivet: 27 maj-07 kl 18:45 »
Nix håller inte med.... det här märket sitter definitivt inte mitt på örat..

« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 18:46 av Rosa »

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 27 maj-07 kl 19:26 »
vad jag ser så har ju kalven bruna öronspetsar... och öron brickan har bara åkt ut antagligen pga att de springer omkring o busar... syns ju att själva stiftet sitter i den breda delen av örat..

Det är inte heller bra at5t sätta mäskena för långt in i öronen.. detta har hänt någon gång... blir ofta problem.. då det är mycke brosk..i öronen.

Tycker inte detta är så mycket att bråka om... har då sett mycket sämre märkningar... Rosa du skulle se min senaste märkning... Precis då jag tröcktill med tången så ryckte kalven på huvudet.. o märket hamnade precis i ner kan på örat....

sånt händer även den "bäste"  jaaa mig alltså.. :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

christine

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 27 maj-07 kl 20:17 »
ja, ingen är perfekt. Mig veterligen sitter märket mitt i örat som det ska. Tycker inte det är något att bråka om. :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser