Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  egen lingonsylt  (läst 8243 gånger)

Eulalia

• Gäst
egen lingonsylt
« skrivet: 26 aug-04 kl 14:59 »
Jag har en undran, hur många av er är det som plockar lingon och gör sylt?
Hur mycket måste man plocka för att det ska räcka för ca 1 års förbrukning?
Det är klart det beror på hur många man är och hur mycket lingonsylt man äter..men på ett ungefär..

Jag har gjort ca 3 l rårörd lingonsylt, först blev den lite för söt tyckte ungarna framförallt. Nu har jag blandat i mer lingon o mosat, så det jämnade ut sig..

Det är massor med lingon i skogen, det är första gången jag uppmärksammar dem,
annars är det ju blåbär som har gällt.
Men i år så upptäckte jag vad lättplockade de är.... vilken rikedom!

Neiklot

• Gäst
Re:egen lingonsylt
« Svar #1 skrivet: 26 aug-04 kl 16:33 »
Ett tips, plocka fram tills dess att du får svar.

Och får du sedan överflöd av lingonsylt så kan du alltid sälja lite.
Jag köper gärna.

(Lingonsyltsmissbrukare ;D)

kurt

« Svar #2 skrivet: 02 sep-04 kl 15:21 »
Den rårörda lingonsylten håller sig ju inte lika bra som den kokta (även om den är godare),  man brukar frysa den rårörda (eller frysa bären och göra rårörd sylt efter hand). När jag kokar lingonsylt så kokar jag minst 8 l bär, men eftersom kokt lingonsylt håller i flera år så gör det inget om det skulle bli lite för mycket.

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 sep-04 kl 15:55 »

Det har jag undrat lite över, att inte rårörd sylt håller sig lika bra som kokt
Jag förstår att bakterier osv är viktiga att att få bort och det gör man ju vid kokning. Men lingonen innehåller ju ett naturligt konserveringsmedel, blir inte detta konserveringsmedel förstört vid kokning?

mirakel

• Närke
« Svar #4 skrivet: 02 sep-04 kl 20:21 »
Hej Eulalia! Är mitt uppe i lingonsäsongen, här kommer mina erfarenheter:
10l lingon tar ca 1,5-2 timmar för två personer att plocka om man använder "lingonplockare".
Av 10l lingon blir det ungefär 6l sylt (beroende på hur mycket socker man har i förstås)
Vi är två personer i vårt hushåll och vi kan lätt göra av med 1/2l (en honungsburk ungefär) sylt av olka slag i veckan, då räknar jag äppelmos, lingon-, blåbärs-, hallonsylt mm. till gröten, filen, pannkaka, efterrätter, baka in i bröd, husmanskost, ja du fattar.
Så då skulle det ju bli ungefär 26l sylt! Då kan man ju räkna ut hur mycket man måste plocka...  :D

Förresten så förstörs inte konserveringsämnet i lingonen när man kokar dem. Kokar man dem tillsammans med sockret så håller sylten i flera år!

kurt

« Svar #5 skrivet: 03 sep-04 kl 10:39 »

Det har jag undrat lite över, att inte rårörd sylt håller sig lika bra som kokt
Jag förstår att bakterier osv är viktiga att att få bort och det gör man ju vid kokning. Men lingonen innehåller ju ett naturligt konserveringsmedel, blir inte detta konserveringsmedel förstört vid kokning?

Om inte kokar lingonen så bidrar lingonens egna enzymer till nedbrytningen så att bakterier och svampar sedan kan växa. När man kokar sylten (eller för den delen förväller grönsaker/svamp) så gör mnan det ofta för att inaktivera de naturliga enzymerna.  Tvärt om gör man ju när man "hänger" kött, de naturliga enzymerna bryter då delvis ner köttet så att det blir mera mört.

Christoffer

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 mar-05 kl 11:38 »
Har ni recept på hur man går till väga för att göra sylten?

Dela detta:

* Inloggade just nu

1258 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser