Tipsa på plocksidan i nästa Åter!
Goda nyheter, smarta självhushållarknep och roliga händelser.
Maila petter@alternativ.nu Gärna med bild.
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Västergötland Bovans robust avelsägg sökes  (läst 919 gånger)

docydry

• Västergötland
Västergötland Bovans robust avelsägg sökes
« skrivet: 03 jun-17 kl 21:41 »
Hej,

Nån som har avelsägg från bovans robust att sälja?

Nina W

• Värmland
SV: Bovans robust avelsägg sökes
« Svar #1 skrivet: 05 jun-17 kl 22:06 »
Ursäkta att jag ifrågasätter ditt val, men varför annonserar du här då du är ute efter värphybrider?! Jag har en liten genbank med hedemorahöns och här på forumet är det nog flest sådana som mig.

docydry

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 jun-17 kl 22:38 »
För all del, fråga på bara! Själv har jag också hedemorahöns, mycket trevlig ras, min favorit faktiskt. Jag har även GSVL. Och RIR. Och isbar. Och skånsk blomme. Och marans. Och welsumer. Och cou-nu. Således några lantraser men även en del andra raser.

Jag gillar höns och är gärna med och bevarar gamla raser men jag gillar också ägg i blandade färger, och vill gärna också ha lite vitt i äggasken jag ger bort till vänner. GSVL är alldeles för stissig för min smak, FFF likaså. Jag är ute efter en lugn vitläggare som inte rör om i flocken för mycket, och har landat i bovans robust. Rubriken "Hönsägg sökes" kändes som ett rätt OK ställe att fråga på ...?

Men visst jag håller med, det finns en hel del förståsigpåare här på forumet men många är ändå rätt så hjälpsamma. Majoriteten måste inte svara, det räcker ju att träffa på nån som kan hjälpa nån annan, det är väl det vi har forumet till. Vi har tidigare här diskuterat kläckning av köpeägg, broilers, och annat som inte kvalar in under hardcore-stilen så forumet är väl ändå rätt så öppet för att vi självhushållare ska kunna hjälpa varandra.

Nilsson

« Svar #3 skrivet: 19 aug-18 kl 15:33 »
Kör ett trådlyft så här och undrar om du fick tag i några höns? Jag är också intresserad av den rasen så det skulle vara intressant att veta ungefär vad man får ge för dom..

docydry

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-18 kl 00:42 »
Tyvärr, det enda svar jag fick var det ovan. Jag gjorde en chansning och kläckte ett gäng vita eko-ägg från mataffären och fick fram några hönor. Men hybrider som de är så fick de inte vitäggsegenskaperna med sig utan lägger beige ägg, även om de värper väldigt duktigt. Jag har en till omgång hönor från en annan äggask som inte har börjat värpa än, så vi får väl se vad de lägger för färg.

Nilsson

« Svar #5 skrivet: 21 aug-18 kl 12:59 »
Jag har hittat företaget som säljer dom men frågan är om man kan komma dit och köpa typ 10 st. Eller om man måste beställa fler.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser