Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kurs i ekologiskt byggande  (läst 6974 gånger)

Mats R

• Gäst
Kurs i ekologiskt byggande
« skrivet: 05 maj-07 kl 15:45 »
Hej!

Jag vill tipsa om en kurs i "Bärkraftigt byggande och boende" som Högskolan Dalarna anordnat under tre år. Kursen är på deltid så vi träffas 2 dagar (torsdag-fredag) varje månad. Under kursen går man igenom hela kedjan av ekologist byggande, från tomtplanering, byggteknik (såväl traditionell byggteknik som t ex ler- och halmhusbyggande), byggfysik (fukt, värme etc), ekonomi. Även sociala frågor, som t ex grannsamverkan och om att leva på landsbygd har stor plats. Du jobbar med ett eget projekt under kurstiden. Kanske denna kurs kan hjälpa dig komma igång med ditt drömprojekt?

Kursen är i Stjärnsund i Södra Dalarna där man kan övernatta på kursgården Fridhem. Även om jag är partisk (jag är solenergiforskare och en av lärarna...) så har kursen fått mycket gott betyg och många av de som gått kursen är sådana som läser alternativ.nu och Åter. Man behöver allmän behörighet (dvs gymnasiebetyg) för att läsa kursen, men annars kräver den inga förkunskaper - det ska du ju lära dig under kursen! Men trots att det är en grundläggande kurs har många byggare, arkitekter och byggingenjörer gått kursen med stor behållning! Ingemar Nygren, byggingenjör med lång yrkeserfarenhet och ekologiskt byggande som specialité, är kursansvarig.

Tycker du det verkar vara intressant tycker jag du ska ladda ner kursbroschyren från vår hemsida www.stjarnsund.com/ekobygg.htm. Anmälningstiden har egentligen gått ut, men det finns platser kvar än så länge! Anmäl dig helst under maj.

Hälsningar, Mats Rönnelid
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 15:51 av Mats R »

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Kurs i ekologiskt byggande
« Svar #1 skrivet: 05 maj-07 kl 17:45 »
Jag vill tipsa om en kurs i "Bärkraftigt byggande och boende" som Högskolan Dalarna anordnat under tre år.

Skulle gärna gå den här utbildningen eftersom den täcker in mycket av det jag är intresserad av. ...men avståndet från södra lappland är ett bekymmer. Finns det en möjlighet att göra utbildningen på distans, måntro?

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Mats R

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 01:44 »
Hej!

Just den här kursen går inte att göra på distans tyvärr, och det beror delvis på att diskussionen mellan kursdeltagarna är en viktig del. I och med att de som går kursen brukar ha olika bakgrund och erfarenhet, och då olika infallsvinklar, ger detta jättemycket. Detta missar man ju till stor del om det vore en distanskurs! Dessutom har vi lagt upp kursen så att vi brukar vika en eftermiddag vid varje kurstillfälle åt handledning då vi lärare sitter och går igenom de olika projekten med kursdeltagarna. Visserligen kan man svara på frågor på distans, t ex med email, men man missar ju diskussionen.

Kanske du ändå kan fundera på om du kan ta dig hit, det handlar om ca 8 gånger under ett år. Förra året hade vi t ex en deltagare från Norge (som sen ville bygga ett hus i södra sverige).

Hälsningar, Mats

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 06 maj-07 kl 20:17 »
jag kolla på den sidan...grundbehörighet för högskola?? jag sökte en liknande över sommaren men fick avslag då jag inte var klar m svenska B...tyvärr....jag är väldigt intreserad av en sådan kurs!!!!!!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #4 skrivet: 07 maj-07 kl 19:23 »
Kanske du ändå kan fundera på om du kan ta dig hit, det handlar om ca 8 gånger under ett år.

Det är inte bara att ta ledigt för två dagar i stöten eftersom resorna tar en extra dag varje gång, men jag ska kolla med "regeringen" (frun alltså) och med min arbetsgivare om det hela skulle vara möjligt. Håll tummarna för mig, Mats.
vattuvargs.blogspot.se

Mats R

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 maj-07 kl 00:16 »
Jag lovar hålla tummarna!

Mats

eko-vän

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jun-07 kl 21:59 »
Rekommendation - GÅ KURSEN!!!

Jag har gått kursen i år och vill å det varmaste rekommendera den till alla som planerar att bygga ekologiskt eller som har påbörjat ett bygge. Jag har själv börjat bygga ett ekohus, en dröm som jag haft i 15 år. Under den tiden har jag plöjt igenom en massa ekohusböcker, vanliga byggböcker och gått olika praktiska kurser. Ju närmare jag kom byggprojektet desto svårare blev frågorna som återstod. Böckerna ger aldrig konkreta praktiska svar.
Att gå kursen "Bärkraftigt byggande och boende" har hjälpt mig att hitta svaren på många frågor. Man har möjlighet att ställa frågor både under undervisningen och under handledningen med lärarna. Lärarna är mycket engagerade, kompetenta och trevliga. Därutöver bjuds föreläsare med olika expertkompetenser in under kursens gång. Inte minst diskussionerna med de andra kursdeltagarna ger mycket ny kunskap. Det har överlag varit trevliga kurskamrater. Det uppstår också en speciell atmosfär när man träffas 2 dagar i månaden över en längre tidsperiod. Kursen hålls i en vacker omgivning i en gammal genuin bruksmiljö. Kolla på hemsidelänken nedan.
Jag tvekade först om det skulle vara värt besväret och kostnaden att åka från Västkusten ända till Dalarna en gång i månaden. Idag kan jag säga att det var värt varenda timme på tåget. En sådan överblick över ekologiskt byggande såväl som fördjupad kunskap som man kan få, tar annars flera år att skaffa sig om man skall läsa sig till allt på egen hand. Om ni har möjlighet - TVEKA INTE att anmäla er och gå kursen!!!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 16 jul-07 kl 09:58 »
Det strular med intagningen, precis som jag oroade mig för. Men skam den som ger sig. Det är bara en massa elektrobyråkrati att karva sig igenom... Jag har all behörighet jag behöver och nu måste jag bara bevisa det för ett datorsystem. Det är systemet eller jag. ...och sådana fall brukar jag vinna.

Man ska dock inte ropa hej förrän man är över bäcken.

Jag kämpar på. hej och hå.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 27 jul-07 kl 10:50 »
Det ser ut som om det elektroniska antagningssystemet äntligen begriper att jag är behörig för kursen. Då kan jag fortsätta samla ihop mina idéer. Det finns liksom inget annat att göra medan man väntar. ...och hoppas.
vattuvargs.blogspot.se

Stormhierta

« Svar #9 skrivet: 01 okt-07 kl 14:36 »
Hej allihopa! (Ny på forumet, men har lurkat ett tag)

Tänkte fråga hur det går med kursen och om det är givande för er som läser den? Bor själv i Gävle så jag funderar på att läsa den nästa år då det inte brukar vara så svårt att ta sig till Dalarna en gång i månaden och jag har egna funderingar på ett helt självständigt hus.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #10 skrivet: 02 okt-07 kl 21:07 »
Hur det går?

Tja, vi har bara haft en enda träff hittills så det är lite svårt att uttala sig än. Men lördagen med lerbygge var i sig självt värd allt bök med resa och uppehälle. Föreläsarna är kunniga och engagerade och massor av idéer ligger i luften, liksom.

Ett eget byggprojekt, verkligt eller bara virtuellt, är det viktigaste i kursen. Du behöver knappast vela mellan olika tänkbara husbyggen om du kommer dit men en dröm om ett eget hus. Våra "övningsobjekt" är annars synnerligen verkliga (och nyligen avstyckade) tomter i utkanten av självaste Stjärnsund. Min favorit bland dem är ett brant och stenigt stycke land. Lite galet att tänka på en sådan tomt, men det är just det mystiska med platsen som lockar. Jag tänker på tomt fyra som "Vargnacken".

Om du funderar på att gå kursen nästa år så gå och låna "Byggekologi" av Varis Bokalders och Maria Block redan nu. När du tittat ett tag i den betänk då att här på plats kommer du att få en ännu rikare upplevelse. Herr Bokalders hjälper tydligen också till att planera den studieresa vi ska göra till våren.

Du skulle också kunna göra ett studiebesök någon träff-lördag... Bara en tanke. ;)
vattuvargs.blogspot.se

Norrsken

• -
« Svar #11 skrivet: 04 okt-07 kl 20:37 »
Visste jag om detta tidigare skulle jag ha varit med på kursen redan i år! Den låter mycket lockande! Måste besöka biblan och se om de har boken som nämndes.. :D
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Jordefamn

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 11 okt-07 kl 13:21 »
Är det allmänna tekniker inom modernt ekologiskt byggande som behandlas, eller är innehållet och övningarna anpassade efter deltagarnas projekt?
Jag planerar att bygga ett ekologiskt hus med egenfällda träd, halmbalar som isolering i väggar, tak och golv, och lerväggar på bägge sidor om halmen, som detta hus: http://www.simondale.net/house/

Hur relevant anser ni som har erfarenhet av kursen att den är för mitt framtida projekt (inom ca fem år)? Bor i Skåne, men om jag har möjlighet skulle jag definitivt ta mig tiden att åka upp till vackra Dalarna för en sådan kurs, om den kunde ge mig många av de praktiska kunskaper jag behöver.

Alexandra

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 11 okt-07 kl 13:30 »
Hur fint som helst detta hus från wales.....Undrar hur mycket kyla det skulle hålla ute när tempen sjunker.....Kanske det fungerar fint vad tror ni? :)

Jordefamn

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 okt-07 kl 17:10 »
Jag tror det håller värmen mycket bra, om det byggs rätt, då halmbalar isolerar nåt fantastiskt. Dock är jag nog lite jävig eftersom jag är otroligt fascinerad av detta hus, och de som arbetat med eller bor i halmbalsisolerade hus kanske kan delge oss av sina erfarenheter?

Pia Arendell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 okt-07 kl 12:52 »
Hej. Vad synd att jag inte kände till detta!! Jag håller just på med ett sådant projekt. Behöver ni nåt projekt att delta i för era studier så är ni välkomna att kontakta mig. Jag är självlärd så jag är mycket intresserad av att lära mig mer. Kolla in på min hemsida: www.frodingehastekoby.se
Mvh
Pia Arendell, Vimmerby

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #16 skrivet: 14 okt-07 kl 15:12 »
Är det allmänna tekniker inom modernt ekologiskt byggande som behandlas, eller är innehållet och övningarna anpassade efter deltagarnas projekt?

Innehållet anpassas naturligtvis efter deltagarnas projekt, men vi är absolut tvungna att lära oss fler tekniker än så. Ofta är man lite enkelspårig när man kommer in i utbildningen men man inser snabbt att det finns smartare (eller bara annorlunda) sätt att göra saker på. Utbildningen är ett veritabelt smörgåsbord som definitivt föder smak på fler lösningar och mer kunskaper. Den tillfredställer faktiskt till och med min egen närmast maniska nyfikenhet, vilket inte säger lite, det.

Den senaste träffen nu i helgen bjöd på materiallära, genomgång av bygglovsansökan, studiebesök hos ett par unga självhushållare som rustat upp en gård som förfallit under hela 30 år till ett fantastiskt hem (hans "snickerboa" blev jag avundsjuk på), föreläsning om solpaneler i både nätanslutna och fristående system, och fortsatt lerbyggande (drevning med lindrev ingick också). Det ryker ur öronen varje gång man kör de 60+ milen hem, så mycket nytt att ta in är det.

Hur relevant anser ni som har erfarenhet av kursen att den är för mitt framtida projekt (inom ca fem år)? Bor i Skåne, men om jag har möjlighet skulle jag definitivt ta mig tiden att åka upp till vackra Dalarna för en sådan kurs, om den kunde ge mig många av de praktiska kunskaper jag behöver.

Min bedömning om hur relevant det är för ditt projekt, Jordefamn: Grovmycket. :)
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 14 okt-07 kl 15:29 »
Hej. Vad synd att jag inte kände till detta!! Jag håller just på med ett sådant projekt. Behöver ni nåt projekt att delta i för era studier så är ni välkomna att kontakta mig. Jag är självlärd så jag är mycket intresserad av att lära mig mer.

Du får gärna kontakta Mats Rönnelid på Högskolan Dalarna. Han är en av eldsjälarna som skapat kursen vi går på. Det är förresten några av deltagarna som vill planera ekobyar, så ett telefonsamtal med Mats kan definitivt bli intressant.

Om det finns lera av tillräckligt bra kvalitet på dina ägor och lite pengar att bygga stomme och så'nt med kan kanske någon av de kunniga i lerbyggeföreningen engageras till att fixa någon slags lerbyggekurs hos dig. Det är allt fler som upptäcker det vettiga i lerbygge och vill lära sig mer genom att delta i ett regelrätt bygge. Halm borde nog finnas i dina trakter och man isolerar billigt med lerhalm...
vattuvargs.blogspot.se

Clementine

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 14 okt-07 kl 19:44 »
Jag undrar om det finns nån annan kurs man kan gå. jag bor i skåne så det är lite väl långt. gärna en intensivkurs typ sommar kurs.
Jag har babylonsjukan!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #19 skrivet: 14 okt-07 kl 22:03 »
Jag undrar om det finns nån annan kurs man kan gå. jag bor i skåne så det är lite väl långt. gärna en intensivkurs typ sommar kurs.

Jag förstår precis hur det känns för dig eftersom liknande tankar snurrade runt i mitt huvud när jag såg var kursen skulle gå. Från Malmö är det 69 mil till Stjärnsund, vilket är 8 mil längre än för mig (från Lycksele). Men att köra intensivkurs på det vi läser just nu skulle nog inte vara riktigt hälsosamt. Man ska inte bara läsa in en massa fakta och sedan redovisa det. Det finns många aspekter på boende som bara måste planeras långsamt och de skulle man missa om man läste för fort. Dessutom har du de handfasta momenten som inte kan genomföras på distans. Annars hade det också varit ett alternativ för kursens genomförande.

Men helt klart är en sommarkurs något att fundera på. Den måste dock ske på plats eftersom man har så många praktiska moment. Kanske man skulle övertala Hedemora kommun att anordna ett "campusområde" i Stjärnsund att bebygga med enklare boningar för framtida elever? Det behövs inte många kvadratmeter i varje krypin om det bara finns värme. En central byggnad skulle kunna inrymma studiehall, toaletter, duschar och panncentral, kanske?

Bydgeföreningen skulle kunna hyra ut dem till annat när de står tomma, vetja. ;)
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser