Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  temp o fukt  (läst 2051 gånger)

mattiaxen

temp o fukt
« skrivet: 05 maj-07 kl 15:30 »
hej alla på detta forum. Är ny och har lite brahma höns. Brukar kläcka fram lite nya kycklingar i maskin.

Jag kommer i håg vilken temp samt fuktighet det ska vara?
sedan har jag en bekant som har en monsterkläckare till struts som går att kläcka allt i,
så jag skule kolla vad det ska vara för temp och fuktighet till gäss oxå?

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
Re:temp o fukt
« Svar #1 skrivet: 05 maj-07 kl 23:23 »
Temp. till gåsägg är den samma som till hönsägg, 101°F
Fuktigheten kommer jag inte ihåg, men vill minnas att jag blötte / sprayade äggen regelbundet med vatten.
( gåsmor brukar ju vara blöt om magen efter en simtur....)

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Melica

« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 22:12 »
Hej!

www.ruvmax.se finns ruvschema för både höns och gäss.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

mattiaxen

« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 19:05 »
Ok jag kollade lite men det står vell inge om fukt? bara tempen elle`r? Läste någon stans att man inte skulle vända äggen dag 1 och inte efter dag 19?  Fins det ingen bra sida med all infå rakt upp o ner? även hur man ska farvara sina ägg innan man tar dom i kläckaren.

Tror kläckarn jag har lånat heter smart och är köpt på grangården?

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #4 skrivet: 08 maj-07 kl 02:20 »
Jag har en "Smart-kläckare" också, den är väldigt bra o enkel.
Jag brukar fylla botten med ca ½ liter vatten när jag drar igång den och ser till att det alltid finns vätska så det täcker botten under hela perioden, de två sista dagarna brukar jag spraya med en blommspruta runt och på den genomskinliga delen men inte direkt på äggen.
Jag brukar låta äggen ligga still från dygn 19.
Om du skall spara ihop ett gäng ägg för att kläcka, ställ dem i en vanlig äggkartong som du lutar lite på sidan, ändra lutningen ett par gånger om dagen och förvara äggen "svalt" inte kylskåpskallt och inte i 22 grader rumstemp.
Lycka till !!

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare
matematiker, junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser