Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53452 gånger)

skogaliten

• -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #40 skrivet: 03 jun-17 kl 18:48 »
Ja, när det gäller på vilket sätt man skall få bilen att röra sig med hjälp av bio-spillet så gäller det att tänka rätt och inte låsa sig i en förutbestämd tankebana. Jag tittade en del på debatten mellan etanol kontra olja (raps) från åkerareal och då låg oljan betydligt bättre till. Men idag har dieselmotorn blivit en stor bov eftersom storstadsborna får i sig sotpartiklar, så där har det svängt. Jag har aldrig tittat på verkningsgraden när det gäller gas, men även där måste man tänka på att gasen också är att gå över ån efter vatten. Tror att det är bäst verkningsgrad att bränna allt biobränsle i kraftvärmeverk och köra med eldrift.

Både biogas och "rapsolja" har fördelar med sig, som sträcker sig utöver att ge bränsle till fordon. Talloljan ger också rester som kan återföras.

Rötresterna från biogastillverkningen blir ekologisk gödning av god kvalitet, och resterna efter rapsoljan, ger å ena sidan presskakor som kan (och bör) användas som proteinfoder vid djuruppfödning, samt å andra sidan för foderändamål oanvändbara delar, som kan (och bör) användas i biogastillverkningen,  som  ju gav jordförbättrande gödsel...

Om vi börjar nyttja delar av den åkermark som vi inte använder idag, för att producera mer "bränslegrödor", och gör detta med hjälp av fordon (traktorer m.m.) som drivs klimatneutralt, återför resterna från tillverkning för att förbättra jorden, så vinner vi oerhört mycket.

En större del av landsbygden behövs, blir befolkad, får ett mer levande näringsliv, och dessutom, om det hela sköts rätt, kan vi öka den biologiska mångfalden och faktiskt förbättra jordarna snarare än utarma dem.

Batterierna är läskigare än de verkar på ytan. Det är ju inte bara byggandet av dem som riskerar att vara föga miljövänligt. Det är ju också utvinningen av de sällsynta jordartsmetallerna som ofta sker på ett riktigt miljövidrigt sätt, i gigantiska dagbrott, gärna i länder där få miljöregler eller arbetsskyddsregler finns och ännu färre regler tillämpas.

Elbilarna är ett storstadsprojekt, och det är kanske där de behövs, för korta transporter av folk och gods, eftersom de drastiskt reducerar "avgaserna". Det som dock inte reduceras ett dugg, vilket kanske är ett lika stort problem, är partiklarna från gummidäcken...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #41 skrivet: 03 jun-17 kl 20:06 »
Har fortfarande inte sett några riktigt bra argument och vettig forskning på hur mycket en förbränningsmotorbilar släpper ut under sin livstid kontra en elbil.

Det verkar svårt att verkligen kunna motivera för ett elbilsköp.    Jag skulle väl så gärna vilja ha en Tesla tex, men när jag då funderar på de skrämmande siffror som teknikens värld redovisar eller om man halverar det. Så kommer jag ha enormt svårt att komma på plus.
Sen skall man även vara medveten om att tex teslan är tyngre än en motsvarande bensinbil vilket innebär att den drar upp betydligt mer particklar från vägen och lämnar med från sina däck.

Idag har jag en förhållandevis lätt bruksbil, som drar 0,5 liter diesel och kör kanske 8-10 mil i veckan. Det tar en stund att komma upp i 7000 mil ca 700 veckor, stämmer siffran 14000 mil så är det svindlande 1400 veckor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 03 jun-17 kl 21:42 »
Ja, det är inte helt enkelt att göra rätt val, och rätt val är olika för olika personer bland annat utifrån var man bor och vilket körmönster man har. Och vårt land kanske gör bäst i att hålla en viss mix av framdrivningsmedel i fordonsparken av bl a sådana skäl som skogaliten lägger fram.

Men att skaffa en Tesla för en vanlig skogsvildes mil är nog svårt att motivera, både miljömässigt och privatekonomiskt ;D Det blir nog till att tanka inhemsk RME istället...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #43 skrivet: 03 jun-17 kl 23:11 »
Trampebil är mest miljövänligt... 
Fjäderfän och kaniner

skogaliten

• -
« Svar #44 skrivet: 04 jun-17 kl 00:12 »
Trampebil är mest miljövänligt...

...eller häst och vagn  ;D

karsan

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 04 jun-17 kl 08:37 »
Det är faktiskt tveksamt om häst och vagn är särskilt miljövänligt. Se tråden Häst som motorredskap...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 04 jun-17 kl 08:51 »
Nej inte om vi håller dem som man generellt gör idag, och räknar med att skaffa en häst som fordon.

Vi har haft några pensionerade travare som hade lämpat sig ypperligt att köra småresor med, men det föll på de smala asfalterade 70-vägarna (90-100) där flis och timmerbilar körs av allt för många med kepsen bakochfram. Hästen går inte att använda praktiskt på våra vägar :(

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #47 skrivet: 04 jun-17 kl 10:59 »
Om vi ska stoppa jordens uppvärmning, måste vi sluta upp med att använda, bergolja, berggas och kol. Vi måste sluta med flygandet och vi måste använda andra drivmedel till bilar.
kretslopp

skogaliten

• -
« Svar #48 skrivet: 04 jun-17 kl 12:03 »
Nej inte om vi håller dem som man generellt gör idag, och räknar med att skaffa en häst som fordon.

Vi har haft några pensionerade travare som hade lämpat sig ypperligt att köra småresor med, men det föll på de smala asfalterade 70-vägarna (90-100) där flis och timmerbilar körs av allt för många med kepsen bakochfram. Hästen går inte att använda praktiskt på våra vägar :(

Jag kör regelbundet med ett par av mina hästar på den typen av vägar, men det är inte travare, utan brukshästar... Det finns ju raser som är uppfödda för att lunka på och och inte blir störda av trafik med mera...

Men hur som, är inte häst ett rimligt fortskaffningsmedel i dagens samhälle för långväga och/eller tunga transporter. Vi har ju uppfunnit en hel del bättre möjligheter, med motordrivna fordon eller järnväg.

I skogen, i synnerhet i gallringar eller vid hyggesfria metoder, så är nog hästen ett bättre miljöval än de tyvärr alldeles för tunga skotare som ofta används. Bl.a. hästekipagets bättre framkomlighet, och den obefintliga markpackningen, gör att det är möjligt att välja träd på ett helt annat sätt.

Att hästar, som går på naturbete, skulle vara miljöbelastande kan jag inte hålla med om. De gör samma ekosystemtjänster som andra betesdjur, håller marken öppen, trampar (t.ex. ner örnbräken), och fröer som behöver passera en mag-tarmkanal för att kunna gro, får göra det.
De äter dessutom vallfoder, som gör att åkermark inte läggs ner.
Jobbar de dessutom åtminstone deltid i människan tjänst, genom att köras i skogen, gör några delinsatser i gårdens jordbruk, klippa gräsmattor i parker, hämta sopor i "bilfria" bostadsområden eller annat lämpligt för "hästdrift", så förstår jag inte varför hästar skulle vara miljöbelastande alls.

Men att köra många mil till affären, eller distribuera byggnadsmaterial t.ex. är inte lämpligt när vi har bättre metoder.
Men frågan var väl just, hur ska vi långsiktigt driva de där andra fordonen? Och är verkligen elbilen Den Enda Slutlösningen?

Min tes är att elbilen i dagens upplaga är i stort sett lika korkad som fossilbilen. Litium är en ändlig resurs, som dessutom utvinns på ett vidrigt sätt!
Och en elbil laddad med fossil eller kärnkraftsel är en marginell miljövinst.

Det problem som dagens elbilar löser, är att snabbt förbättra närmiljön (få bort giftig smog), från storstäder som t.ex. Peking, Los Angeles, Mexico City, Aten...
En quick fix för politiker som inte vill eller kan gå till botten med problemen med klimat eller miljö.

Visa mig en politiker som fixar att begränsa nöjesflygandet t.ex.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 04 jun-17 kl 12:21 »
Jag kör regelbundet med ett par av mina hästar på den typen av vägar, men det är inte travare, utan brukshästar... Det finns ju raser som är uppfödda för att lunka på och och inte blir störda av trafik med mera...

Nu var det ju inte traktorn vi hade tänkt ersätta ;)

Med gummiskor, modern doktorsvagn och en fin travare så åker man i effektiv fart i vår glesa trafik med de vanliga resor vi har på några mil. Men även om våra travare var orädda så blev det för mycket när tomma flisbaljor närmade sig i närmre 90 blås. Det räcker förresten att cykla på dessa vägar för att man skall få en nära döden upplevelse.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 04 jun-17 kl 20:50 »
...eller häst och vagn  ;D

Eller ko och vagn.
Hästar bränner jorden, och lämnar öken efter sig.

ensamhet

• Lappland
« Svar #51 skrivet: 04 jun-17 kl 21:00 »
Eller ko och vagn.
Hästar bränner jorden, och lämnar öken efter sig.

Fy fan för hästar med tändstickor.

skogaliten

• -
« Svar #52 skrivet: 04 jun-17 kl 21:26 »
Fy fan för hästar med tändstickor.

De behöver inte tändstickor, är de skodda med järnskor, kan de använda dessa för att få till fina gnistor.

Jag tror att hästarna bestämt sig för att ta över nu, jag har sett att de stått i grupper hela dagen, och verkat samtala om något, men de har tystnat när jag kommit i närheten.

Tänk på att de bits i ena änden, och sparkar i den andra, det är riktigt farliga djur, höggradigt socialt organiserade också...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 04 jun-17 kl 22:05 »
 ;D

Och farligast är de på mitten, för där ramlar man av ;D

malarmaster

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 05 jun-17 kl 06:59 »
de enda hästar jag kommer i kontakt med ligger på mackan.
nej,häst är inget framtidsfordon. de tillhör nu bara kategorin hobby och lär så förbli.

kretslopp

• Småland
« Svar #55 skrivet: 05 jun-17 kl 10:36 »
Det måste tas på alvar att jorden blir varmare och att vi därför måste sluta använda  fosil olja. Då är elbil ett bra alternativ tycker jag. Det finns biogas det finns etanol, det borde bli förbjudet att köra på bensin och diesel. Flygandet måste stoppas! Att åka på flygsemester är att fördärva sina barns framtid.
kretslopp

malarmaster

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 05 jun-17 kl 11:09 »
problemet med att fasa ut fossilbränslena är att man använder fel taktik. fick bilskatten i fredags,koldioxid baserad skatt  (bensinbil med sexa) ,ökat med runt 800 kr per år.

min firmabil ökade med 600 (berlingo 1,4). Men hur separerar de vilket bränsle man kör på? Var är incitamentet att köra på biobränslen?
Skall jag ändå betala samma skatt lägger jag inte ner tid på konverteringar o dyl.
Rätt hade varit att lägga det på pumpen,de som kör betalar och biobränslen kan då vara billigare.
Eller är huvudsyften bara att ta in skatt???  ja,jag vet svaret.... Ulf

kretslopp

• Småland
« Svar #57 skrivet: 05 jun-17 kl 11:30 »
Malarmaster. Det handlar om våra barns framtid! Då kan vi inte bara vänta på att någon annan ska göra något. Då måste vi göra det själv! Tex köra med elbil eller med biobränsle. Jag tycker det är förfärligt att mina barnbarn inte ska kunna få ett så bra liv som jag  haft.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 05 jun-17 kl 12:00 »
Jovisst, men vi har en styrning i landet av en anledning, men ändå stjälps viktiga beslut över på konsumenten. Köp inhemskt biobränsle, köp svenskt kött, köp inte syntetkläder osv osv. Vi har substitutionsprincipen, men ändå får jag pappersreklam i brevlådan.

Du har rätt i att vi måste göra det själv, men det vi måste göra är att påverka så styrningen av landet styr på bästa sätt. Alla kan inte ta rätt beslut i alla frågor, vi måste fördela uppgifterna på tillräckligt många som kan sätta sig in i frågorna.

malarmaster

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 06 jun-17 kl 19:26 »
Malarmaster. Det handlar om våra barns framtid! Då kan vi inte bara vänta på att någon annan ska göra något. Då måste vi göra det själv! Tex köra med elbil eller med biobränsle. Jag tycker det är förfärligt att mina barnbarn inte ska kunna få ett så bra liv som jag  haft.
Men då går ju regeringens åtgärder på fel håll.
vill man styra över till biobränslen måste man ju göra dem attraktiva jämfört med fossilbränslen. Men skatteåtgärderna tar ju inte hänsyn till detta,man är bara ute efter skatteintäkter. skatteintäkter som inte är specificerade att användas till något särskilt.
bättre hade varit att lägga skatten på fossilbränsle direkt på pumpen,ta bort subventionerna på "miljöbilar" och använda de pengar som dras in på fossilbränslen till utbyggnad av sol o vind.
vad är viktigast skatteintäkter eller miljön?

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser