Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpa äldre hus  (läst 4662 gånger)

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Köpa äldre hus
« Svar #20 skrivet: 07 jun-17 kl 21:05 »
Man behöver nog titta om man behöver någon form av forcerad ventilation i ett äldre hus som är byggt före de självdragsystemens tid, ibland har de dock andra lösningar med ventilationspipor i skorstenar, osv. Hos mig är det så och det fungerar så länge man inte gör allt hermetiskt tätt med moderna plast, gör man det är man låst till ständigt uppvärmning likt ett modernt hus. (tyvärr har någon gjort det hos mig så jag har ställt gamla luftvärmepumpen på 10 grader när man är borta på vintern, ger några plus i resten av huset så det värsta försvinner av fukt...)

Men är det inte ett sådant problem att det riskerar att påverka stommen så får man helt enkelt räkna med att träet i tak och annat kommer att röra sig med årstiderna, färg kan bitvis släppa i taket i vissa rum, osv, det får man mer se som normalt underhåll...

Var bara noga med att inte kleta in allt med gummi eller syntetoljefärger så att träet kan fortsätta att andas.

Syntetoljefärgerna är ett förbanskat otyg tycker jag, särskilt utomhus...

I bästa fall fäster de inte utan bildar en ful flagnande hinna mot gammal yta, i sämsta fall bildar den ett minidrivhus för mögel och röta, även om färgen är fin på ytan...
mineralolja ser fint ut en tid, men det bryter ned och förstör träet över tid.
Det är väldigt svårt att få bort skiten sedan när det trängt in i träet.

-
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 09 jun-17 kl 15:23 »
Torbjörn. Det stämmer inte. Moderna avfuktare som kyler ned kondensorn till nollpunkten, har en mycket bra kapacitet. Det vet jag  sen jag jobbade som fastighetsskötare och av erfarenhet här hemma.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 09 jun-17 kl 16:53 »
Och så räknar vi.

Enligt Boverkets Byggregler är minimikravet 0,35 liter/s x bostadsytan utryckt i m². Alltså passerar ca 3 000 m3 luft per dygn i ett hus på 100 m2 om man har tillräcklig ventilation enligt boverket. En modern luftavfuktare för ett par tusenlappar suger ca 10 liter vatten ur luften per dygn om det finns så hög relativ fukt att det kan vara något problem. Luften håller ca 17 ml vatten per m3 vid 20 grader. Alltså ger en utkondensering av 10 liter en sänkning av inomhusfuktigheten med ca 20% relativ luftfuktighet vilket är klart märkbart.

I en dåligt ventilerad kåk som står tom gör det underverk, medan det inte märks i ett dragigt uthus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Torptjej

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser