Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 38933 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #160 skrivet: 25 aug-17 kl 07:55 »
Vad menar du med att räkna med våra föräldrar? Om något händer så kan jag lova att dom ringer till veterinären våran familj älskar djur och skulle aldrig låta det dö för att det kostar en del pengar att ta den till veterinären.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #161 skrivet: 25 aug-17 kl 13:07 »
Jag tänkte nog främst på att föräldrarna kan hjälpa till att hålla koll på t ex förändringar i djurens beteende, och hjälpa er att förstå vad som är normalt och vad som kan vara tecken på att något är fel.

  "Visslingar" brukar betyda "Hallå!  Jag är här!  Skynda kom!", medan "m, m, m" brukar betyda "Här är jag, där är du, vi håller ihop, men vi talar inte om det för rovdjuren!".
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #162 skrivet: 25 aug-17 kl 19:06 »
Mitt marsvin flinga piper till och rycker till om man killar henne på rumpan. Har hon ont då.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu
« Senast ändrad: 25 aug-17 kl 19:45 av Linnea444 »

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
Vill bo på landet!
« Svar #163 skrivet: 25 aug-17 kl 19:45 »
Har torkar lite brännesslor och ska ge tror ni att dom är tillräckligt torra?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #164 skrivet: 25 aug-17 kl 19:48 »

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #165 skrivet: 25 aug-17 kl 22:25 »
Har inga handskar för det bränns inte


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #166 skrivet: 26 aug-17 kl 09:27 »
Mitt marsvin flinga piper till och rycker till om man killar henne på rumpan. Har hon ont då.
Nej, jag tror att du råkat träffa den erogena zonen.  Sex i lagom doser är njutningsfullt, så fortsätt du, men överdriv inte!  Mina brukade kurra en kort stund om jag ruskade fingertopparna i sidled över deras rumpa.  Marsvin som hotar eller imponerar på en partner står länge och kurrar med höjd rumpa.  Om de dessutom hackar tänder, så är de beredda på strid.  Om två hanar gör så mot varann, så skilj dem åt innan de skadar varann.

  Detta är efter egna iakttagelser på egna och vänners marsvin.  Men kanske någon forummedlem har mera exakta besked?

  Brännässlor är fin mat.  Låt "svinen" avgöra om de är lagom torra!  Riktigt torra nässlor faller sönder till ett grovt pulver, som iofs smakar gott men kan vara svårt att hantera för både skötaren och djuren.  Roligt att du har börjat torka växter åt dem!  De kommer säkert att gilla detta i vinter!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #167 skrivet: 26 aug-17 kl 09:47 »
Jag har två stora hinkar med maskrosblad och jag tycker det är roligt att torka brännässlor för det går så fort. Ska till sommarstället och plocka mer idag. Tack för svaret, trodde hon hade ont men nu vet jag.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #168 skrivet: 26 aug-17 kl 10:55 »
I vinter kommer de att gilla den omväxling du kan erbjuda.  Naturlitvis skulle det kunna vara så illa att hon har ont, men prova på en annan hona i liknande ålder, och se om reaktionen blir liknande!

  Eller försök besöka din släkting, som du (väl?) köpte djuren av.  Har du tur, så visar de några av sina naturliga beteenden om du sitter stilla och iakttar dem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #169 skrivet: 26 aug-17 kl 13:55 »


Har gått till parken och plockat har två stycken påsar till. Min andra rycker också till ibland och piper men inte lika ofta men då betyder det väl att hon inte har ont då.


Postat med Alternativ.nu´s app

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #170 skrivet: 26 aug-17 kl 19:41 »
Det är kommunicerande varelser du har fått i familjen.  Försök att förstå vad det är de säger, det är som att studera ett främmande språk!  Eller, egentligen ÄR det ju ett språk, totalt främmande för oss människor!  Ju mer du umgås med dem, och kollar när de säger och gör vilka saker, desto bättre kommer du att förstå dem.

  Och de kommer att försöka förstå dig.  Rara djur, det där.   :-*

  Fin påse egenplockat foder!  Du kan ha plastpåsen i kylskåpet ett par dagar.  Hållbarheten är som för andra färska blad, sallad och sådant.  Ju mer du lyckas torka och spara till vintern, desto mer gott foder kommer du att kunna ge dem när det har slutat finnas ute!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #171 skrivet: 30 aug-17 kl 19:32 »

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #172 skrivet: 30 aug-17 kl 19:32 »


Nu är hon sju veckor hon växer fort


Postat med Alternativ.nu´s app

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #173 skrivet: 30 aug-17 kl 19:33 »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #174 skrivet: 31 aug-17 kl 09:25 »
 :-* :-* :-*  Så föredömligt du sitter på golvet, därifrån kan hon ju inte ramla ner och göra illa sig.  Den första bilden är rena skolexemplet.  Du håller inte i henne, men hon sitter kvar ändå.  Jag önskar att jag kunde höra ljuden, men även om du skulle lägga ut sådana, så har jag inte programvara för att lyssna.  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #175 skrivet: 31 aug-17 kl 20:17 »
Hur ofta ska jag mata och hur mycket jag fyller skålen överfull men ändå så är dom så hungriga så nu ger jag tre gånger om dagen är det för mycket eller lite. Kan fota skålen.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #176 skrivet: 31 aug-17 kl 20:18 »


Nu har dom ätit annars är den överfylld.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #177 skrivet: 01 sep-17 kl 12:13 »
Vilka fina grönsaker!  :D Men den skålen rymmer inte mycket för två (fyra??) växande marsvin.  Gör en rejäl foderhäck, där du kan lägga in ett par kilo färska maskrosblad med mera, och se vad de väljer!  Satsa på billiga grönsaker, tills du ser vad de föredrar.  Sånt du kan plocka ute är "gratis" - om man inte räknar din egen arbetsinsats.

  Och den bör man räkna med i det långa loppet.  Men just nu gäller det att "svinen" får tillräckligt med omväxlande mat för att växa och bli friska och starka.

  En enkel foderhäck, som ändå rymmer mycket mat åt dina älsklingar, kan du göra av en gammal kylskåpshylla.  Du kan fylla på uppifrån, och de kan äta mellan spjälorna, och välja det de vill ha.  Det som blir kvar på botten kan du ta bort, när du kommer med nytt.  På så sätt blir de aldrig utan.

  Det är inte roligt att tänka på att du kan bli sjuk, men försök ändå ordna så att dina djur inte behöver svälta eller törsta om du skulle vara "medvetslös" en dag eller två.

  Glöm inte att de även behöver gnaga för att må bra.  Alltid en giftfri kvist som de kan barka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #178 skrivet: 01 sep-17 kl 16:18 »
Här kan du läsa om utfodring av  marsvin. Bl.a. att det är viktigt att de får hö även på sommaren.

http://www.marsvinssidan.se/marsvinsmat.html


Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #179 skrivet: 01 sep-17 kl 21:37 »
Skålen är för två marsvin


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser