Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flyttbar utegård höns  (läst 4914 gånger)

Lena A

Flyttbar utegård höns
« skrivet: 05 maj-07 kl 10:48 »
På grund av ett par rävbesök nyligen, där ett par av mina hönor plus den fina tuppen Olle dödades, har jag allvarligt börjat fundera på en flyttbar utegård till mina höns, där de kan vara på dagarna och få tillgång till gräset, samt där de är skyddade från räv och hök.

(Jag har en utegård (ca 4x4 m) till dem, men som alla vet finns det ju inte tillstymmelse till växlighet där efter ett tag  ;), frånsett brännässlor o.d. naturligtvis.)

Meningen är att utegården ska vara ett tillfälligt utrymme för dem. När jag kommer hem från jobbet och då vi är utomhus, ska de kunna gå helt fritt som vanligt. Hittills har de mer eller mindre fått gå ute hela tiden (dock inte när vi varit borta på dagen).  Tyvärr verkar det som om deras frihet måste decimeras något, om jag vill behålla hönsen - och det vill jag ju.  :D

Hur bygger man lättast en enkel utegård? Min tanke är att man skulle kunna använda kompostgaller (är det en bra idé?), men hur gör man med stadgan så att den inte "ramlar omkull".  Den får inte var för tung, för meningen är att den ska kunna flyttas runt till fräscht gräs dagligen (hjul på ena sidan kanske).

Jag kan lyfta in hönorna på morgonen, så någon grind/dörr behövs inte. På kvällen hade jag tänkt att bara lyfta på buren och släppa ut dem, så att de sedan kan gå in i hönshuset som vanligt när de vill.

Lösningen måste vara enkel. Hur stor bör den vara? Det kanske finns bättre lösning än kompostgaller?

Hönsen och jag vore tacksamma för förslag från er påhittiga och erfarna hönsägare.  ;D

Lena A

Re:Flyttbar utegård höns
« Svar #1 skrivet: 06 maj-07 kl 08:44 »
Puttar upp min fråga.  :D  (Jag vill inte låta otålig, men annars försvinner den i mängden.)

Jag ser att många har läst men inga idéer än? Det är ju helg och fint väder, så ni kunniga människor gör väl annat än sitter vid datorn kanske.  :)
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 08:45 av Lena A »

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #2 skrivet: 06 maj-07 kl 08:59 »
Men er det ikke slik at reven graver?
Jeg mente den graver seg under "kanter" for å komme til byttet sitt....
Kanskje du skulle hatt en bunn på buret? Hønsenetteing f.eks.? Vet ikke om det er sterkt nokk til å holde ute en rev....?  ???
Men... hvorfor kan de ikke være i den utegården du har, jeg mener hvis det bare en snakk om til du kommer hjem fra jobben? Hvis de går fritt ute i gresset halve dagen er jo det veldig bra det også???
Kan du ikke kaste inn litt gress ol. til dem som de har å plukke i mens du er på jobben?
Jeg har en jernrive som jeg drar noen ganger igjennom steder gresset og ugresset vokser vildt, også kaster jeg det inn til hønsen. Det setter dem stor pris på.
Jeg har og en utegård uten noen form for vegetasjon (en tidligere hundegård), det er kun sand der inne... og et hus selvfølgelig   ;)
Ellers har jeg dårlig erfaring med å bygge flyttbare utegårder....
Får håpe det kommer flere tips inn her....
Hadde vel evt. vært kjekkt å ha noen form for hjul på ene siden  ???
Lykke til!!  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 maj-07 kl 09:01 »
Är det inte detta som kallas för "chicken tractor" på utrikiska? Jag har för mig att det har varit uppe förut, då googlade jag på det och hittade massor av intressanta länkar.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 06 maj-07 kl 09:06 »
Vi bor i Småland så det är inte lätt att gräva här, inte.  ;)

Jo visst kan de fortsätta vara i utegården (enbart grus och sand och brännässlor för det mesta) och jag kan kasta in gräsrester osv. Det är bara det att matte tycker synd om dem.  :-[ :-\.

Ulric: Jag har också sett "chicken tractor" (kul namn  ;D), men de är för små. Jag vill ha något som hönsen kan vara i på dagarna, där de är skyddade och har tillgång till gräs.
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 09:08 av Lena A »

Tedarix

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-07 kl 09:13 »
Hej!
Jo, jag kollade lite på vad Ulric menade med "chicken tractor" och tycker nog också att en bur likt en kaninbur borde vara det bästa. Med hjul på ena gaveln för att underlätta flyttandet och nät i botten för att förhindra att räven tar sej in. Om räven har hittat till ett skafferi (dina höns) så hindrar nog inte den steniga småländska jorden att den tar sej in.
Självklart måste det finnas nån form av vind/solskydd + ev. reden och det är väl lämpligt att ha hjulen på den delen som blir lite tyngre då så går det ändå lätt att flytta på den. :)

Jag tror inte att kompostgaller håller räven utanför och om du bygger en större stadigare ram med nät så kommer du inte orka att flytta på den.  :-\
/Tedarix
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 09:15 av Tedarix »
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 08:51 »
Jag kommer i år att bygga en liten hönsgård i anslutning med lucka till hönshuset, där ska hönsen få vara till vi kommer hem på eftermiddagen de dagar vi inte är hemma, och så när vi kommer hem öppnar vi så de kan gå ut. Jag tänker att det inte måste vara flyttbart om hönsen också får gå fritt, fast inte hela tiden.
Första året med höns hade vi problem med höken (ja den kommer ju även nu ibland) men då hade jag för få hönor för att bli av med dem. Då satte jag efter tips här inne på en radio på gårdplanen när vi inte var hemma, och faktiskt fick vi inte fler besök av höken, men det kan ju vara träff och tur.

Jag har kompostgaller-gårdar till en av kaninerna, den är inte rovdjussäker eftersom den inte är nergrävd, men den välter aldrig, för den är dels förankrad i kaninhuset, och blir stabli då en skiva galler ligger i botten och en över, det blir då en kub, men det hade ju inte räckt i storlek till hönsen! Så jag vet inte hur du ska göra!

Lena A

« Svar #7 skrivet: 07 maj-07 kl 09:11 »
Mamma-Anna, idén att förankra buren/gården i något stabilt var ju inte dum.  :D

Jag behöver inte tänka på att räven gräver sig in, så nät på marken behövs inte. Dyker räven upp i närheten blir det ett liv på hönorna och någon hemma kan springa ut och skrämma iväg den.

Hönorna har en utegård där de är när vi inte är hemma, men jag tänkte att det kunde vara trevligt för dem att kunna sprätta i gräset också  :D.

Jag ska fundera på kompostgaller och på något sätt fästa ena sidan i en hundgård vi har (numera kaninbur) för stabiliteten. Kaninen och hönorna gillar varandra, så det vore trevligt för alla.  ;)

Radio är också värt att pröva. Undrar om det ska vara P1 eller P3  ??? ;D

gunilla

• Västerbotten
    • fallforsfrieser
« Svar #8 skrivet: 07 maj-07 kl 10:43 »
Jag köpte ett kombinerat får och hönsnät med eltrådar till mina höns. Funkar perfekt för alla djur. katten går långa omvägar och främmande hundar går med nosen emot en gång och aldrig mer. Borde funka lika bra på en räv. Har inte haft påhälsning av honom än. Duktiga jägare i byn håller nere rävstammen.
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

Pastorn

• -
« Svar #9 skrivet: 07 maj-07 kl 12:18 »
Jag köpte ett kombinerat får och hönsnät med eltrådar till mina höns. Funkar perfekt för alla djur. katten går långa omvägar och främmande hundar går med nosen emot en gång och aldrig mer. Borde funka lika bra på en räv. Har inte haft påhälsning av honom än. Duktiga jägare i byn håller nere rävstammen.

har bara hört positivt om dessa nät, men vad kostar de? vill också ha.

Pastorn

• -
« Svar #10 skrivet: 07 maj-07 kl 12:21 »

Radio är också värt att pröva. Undrar om det ska vara P1 eller P3  ??? ;D

hönsen föredrar nog p3, men jag tror nog att räven vill ha p1  ;)

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #11 skrivet: 07 maj-07 kl 14:17 »
Jag har ett sk mobilnät som jag köpt från Högberga. Nätet är "mjukt" och spänns upp med hjälp av stolpar och "käppar" som sätts i marken.
(ungefär som med ett tält...)
Mitt nät är 25 m och 180 cm högt. Tyvärr var marken där jag tänkt sätta upp det på stenhård - men jag har testat på rena gräsytor och där funkar det bra. Det är bra och underhållsfritt men jag vill minnas att det var dyrt :-[
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser