På grund av ett par rävbesök nyligen, där ett par av mina hönor plus den fina tuppen Olle dödades, har jag allvarligt börjat fundera på en flyttbar utegård till mina höns, där de kan vara på dagarna och få tillgång till gräset, samt där de är skyddade från räv och hök.
(Jag har en utegård (ca 4x4 m) till dem, men som alla vet finns det ju inte tillstymmelse till växlighet där efter ett tag

, frånsett brännässlor o.d. naturligtvis.)
Meningen är att utegården ska vara ett tillfälligt utrymme för dem. När jag kommer hem från jobbet och då vi är utomhus, ska de kunna gå helt fritt som vanligt. Hittills har de mer eller mindre fått gå ute hela tiden (dock inte när vi varit borta på dagen). Tyvärr verkar det som om deras frihet måste decimeras något, om jag vill behålla hönsen - och det vill jag ju.

Hur bygger man lättast en enkel utegård? Min tanke är att man skulle kunna använda kompostgaller (är det en bra idé?), men hur gör man med stadgan så att den inte "ramlar omkull". Den får inte var för tung, för meningen är att den ska kunna flyttas runt till fräscht gräs dagligen (hjul på ena sidan kanske).
Jag kan lyfta in hönorna på morgonen, så någon grind/dörr behövs inte. På kvällen hade jag tänkt att bara lyfta på buren och släppa ut dem, så att de sedan kan gå in i hönshuset som vanligt när de vill.
Lösningen måste vara enkel. Hur stor bör den vara? Det kanske finns bättre lösning än kompostgaller?
Hönsen och jag vore tacksamma för förslag från er påhittiga och erfarna hönsägare.