Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 64162 gånger)

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #340 skrivet: 04 jul-17 kl 15:37 »
Förr i tiden fanns bensin så det räckte även till lastbilar.
har du ingen bensin?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14077
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #341 skrivet: 04 jul-17 kl 16:19 »
Förr i tiden fanns bensin så det räckte även till lastbilar.

Det var en ganska kort period i världshistorien (ungefär 1920 till 1955) som det, åtminstone i vissa länder, var aktuellt att köra lastbilar och andra tyngre fordon på bensin. Så snart dieselmotorerna (och i Sverige även hesselmanmotorer) blev praktiskt användbara så slog de helt och hållet ut bensinmotorerna från den tunga sidan tack vare lägre bränsleförbrukning och, på den tiden, billigare bränsle. I militära sammanhang var den minskade brandrisken också ett stort argument för att övergå till diesel.
Sen är det en annan sak att även om lastbilarna var försedda med ottomotorer som i princip var konstruerade för att köras på bensin, så var det ju långt ifrån alltid under de 35 år det var aktuellt som de verkligen drevs på bensin.
I många länder föredrog man bensen (eller som det på den tiden kallades, bensol), som fanns som billig biprodukt från koleldade gasverk, koksverk mm, tack vare att den hade mycket högre oktantal än dåtida bensin. Sedermera fick man ju klart för sig att bensen, liksom andra cykliska kolväten, är starkt cancerframkallande.
I bl a Sverige och Frankrike körde man ofta på etanol/bensinblandningar som här i Sverige t ex kallades lättbentyl, bentyl och motyl, i Frankrike talade man om "carburant national". Även där var främsta argumentet högre oktantal men man drog även nytta av andra fördelar med etanolen, t ex mindre sotbildning.
Under andra världskriget och åren närmast efter, dvs grovt räknat 8-9 år av de 35 ovannämnda,  fanns bensin överhuvudtaget inte att få tag på i många länder utan man fick klara sig med t ex gengas, etanol- eller tjärbaserade bränslen, tvivelaktig syntetisk bensin, biogas eller acetylen.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #342 skrivet: 04 jul-17 kl 16:34 »
Visst, men det visar att förbrukningen var så låg av bensin, till privat bruk så det räckte även till yrkestrafik.
En del av råoljan blir ju bensin, en annan del disel.
Förbrukas inte bensinen, blir den ju över.
Kan man få lastbilar att gå på bensin får man ju disel över till mer användbara ändamål.
Månfärder bland annat.

 

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #343 skrivet: 04 jul-17 kl 18:46 »
 ;D ;D  det har aldrig varit brist på bensin (olja) i fredstid.
och du svamlar verkligen,man har inte dieselmotorer till månfärder.
sedan måste du försöka förstå att olja (petroleum) inte kommer att användas till bränsle i framtiden,den kommer antingen att förbjudas som bränsle eller så kommer marknaden i form av biltillverkare och konsumenter genom att använda el till energi slå ut fossilbränslena,dvs de blir för dyra.Vi får se vad som händer först men svenska regeringen har satt målet 2030 när fossilbränslena skall vara borta.personligen tror jag att bensin/diesel kommer att kollapsa när elbilar tagit en marknadsandel runt 25-30%,sedan blir det kärvt för de som fortfarande bara har fossilbränslebilar.Givetvis kommer soppa att finnas kvar att köpa men till en mkt dyr penning och antal mackar reduceras avsevärt.
Prognoserna beräknar att detta händer om 8-10 år beroende på andel elfordon.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 874
    • Västerbotten
    • arvestrands
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #344 skrivet: 04 jul-17 kl 19:55 »
;D ;D  det har aldrig varit brist på bensin (olja) i fredstid.
och du svamlar verkligen,man har inte dieselmotorer till månfärder.
sedan måste du försöka förstå att olja (petroleum) inte kommer att användas till bränsle i framtiden,den kommer antingen att förbjudas som bränsle eller så kommer marknaden i form av biltillverkare och konsumenter genom att använda el till energi slå ut fossilbränslena,dvs de blir för dyra.Vi får se vad som händer först men svenska regeringen har satt målet 2030 när fossilbränslena skall vara borta.personligen tror jag att bensin/diesel kommer att kollapsa när elbilar tagit en marknadsandel runt 25-30%,sedan blir det kärvt för de som fortfarande bara har fossilbränslebilar.Givetvis kommer soppa att finnas kvar att köpa men till en mkt dyr penning och antal mackar reduceras avsevärt.
Prognoserna beräknar att detta händer om 8-10 år beroende på andel elfordon.

Med en mopedmotor kan man förmodligen flyga till månen. rätt drevning bara

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #345 skrivet: 04 jul-17 kl 20:00 »
men det kommer att ta tid.25 km i timmen......gäller att ha med sig en rejäl syretank

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #346 skrivet: 04 jul-17 kl 20:54 »
;D ;D man har inte dieselmotorer till månfärder.

Det har man visst.
Men kalla det för bensin om du vill
« Senast ändrad: 04 jul-17 kl 20:59 av köttkyckling »

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #347 skrivet: 04 jul-17 kl 21:06 »
nej,inte bensin heller,man använder inte olja till raketbränsle.
och snart inte till något annat heller.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14077
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #348 skrivet: 04 jul-17 kl 23:15 »
Visst, men det visar att förbrukningen var så låg av bensin, till privat bruk så det räckte även till yrkestrafik.
En del av råoljan blir ju bensin, en annan del disel.
Förbrukas inte bensinen, blir den ju över.
Kan man få lastbilar att gå på bensin får man ju disel över till mer användbara ändamål.
Månfärder bland annat.

Nej. Det du skriver var kanske någotsånär sant för 80 år sedan (bortsett från att man redan då oftast kompletterade bensinen med t ex bensen eller etanol för att få upp oktantalet). Men med lite mer modern teknik i oljeraffinaderierna har man möjlighet att dels cracka tyngre osäljbara kolväten till sådana som passar att göra bensin eller diesel av, och dels kan man hydrera lättare kolväten (få dem att slå ihop sig till längre kedjor) om man behöver t ex mer diesel och smörjoljor men mindre gasol och bensin än man skulle få vid en enkel raffinering.
Den bensin som man får fram bara genom att raffinera råolja har för övrigt så lågt oktantal (omkring 70) att den är oanvändbar som motorbränsle om man inte blandar den med t ex crackad bensin, etanol eller TEL (det senare numera förbjudet pga giftigheten).
Till saken hör ju också att de råoljekvaliteter som var mest lämpliga för att få fram bensin och diesel på enkelt sätt, redan är slut. För varje år som går, så blir kvaliteten på tillgänglig råolja sämre och raffinaderierna måste ta till dyrare och mer energikrävande processer för att göra användbara bränslen av den.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #349 skrivet: 05 jul-17 kl 18:18 »
70 oktanig bensin går prima att köra på, släng på en extra topplockspackning bara, men inte säkert det behövs.

Rymdraketer, jo, det är i stort sett renat disel dom går på, liknande flygplansbränsle.
Man förstår vilket slöseri det är, när två flyg till amerika motsvarar bränsle till en månfärd.
Det är något depprimerande men ändå nödvändigt att veta.
För i och med vetskapen kan vi påverka, och det rejält.

Något smartskaft klämmer nu ur sig att månen är förliten att hålla egen atmosfär, och det är ingen ide.
Det stämmer i och för sig, men vem påstår att vi måste skapa atmosfär på månen för att bo där.
Det räcker med att gräva en grop med en luftsluss till månytan.
Människan behöver månens gravitation för att kroppen ska fungera, i motsats till rymdstationen som inte har gravitation.
Underjorden skyddar dessutom mot strålning som inte rymdstationen klarar av.
Solpaneler driver lysrör som skapar solljus till träden som skapar eget syre, 4 st per person för kretslopp.
Även vattnet cirkulerar, som sugs upp av trädrötterna, avföring och så vidare ingår precis som på jorden i kretsloppet.
Levnafsytan grävs hela tiden ut och blir större och större.
Solpaneler tillförs från jorden.
Så småningom kan produktion av råvaror börja på månen, mat, senare virke och byggmaterial, betong.
Allt detta behöver inte ta allt för lång tid, byggmatrialet finns redan på månen, till skillnad mot rymdstationen.
Sedan någon gång, föds den första människan på månen, månen tjänar även som raketbas till mars.
Då raketbränsle kan utvinnas på månen, och det krävs bara 1/10 bränsle till Mars, från månen, än från jorden.

Och det är enbart därför alla ska börja åka 25 moped.

Det krävs så lite i uppoffring, för att uppnå så mycket.
Är man inte berädd att byta bilen mot "rymdfordonet" har man även förbrukat rätten att kalla sig själv människa.

« Senast ändrad: 05 jul-17 kl 18:43 av köttkyckling »

simon.arvestrand

  • Inlägg: 874
    • Västerbotten
    • arvestrands
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #350 skrivet: 05 jul-17 kl 19:09 »
Vad jag vet brukar dom använda fotogen och syrgas. finns även dom som använt sig av xenon.
har hittills inte sett några dieselvarianter kanske finns men lär inte vara vanliga.
 

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #351 skrivet: 05 jul-17 kl 19:44 »
Flygfotogen är, disel renad från partiklar och föroreningar.
Som inte ger sot vid förbränning.
För fint bränsle för vanliga kolvmotorer, som klarar sig på sämre.
Sen vill man inte riskera driftsäkerheten i flygplan pga dåligt skitigt bränsle, även om man KAN, flyga på disel.
Både raket och flygplan.
Utan syre brinner det inte i rymden, så det måste tillsättas som syrgas.
Tyvärr gick ju senaste uppskjutningen till månen åt skogen.
Om det var sabotage eller försäkringsbedrägeri, kan man ju fråga sig.
Tror inte det var, olycka, eftersom färderna till rymdstationen verkar gå bekymmerfritt.
Kan även ha varit politiskt, tråkigt och synd i alla fall.
Så man ska nog beskylla synden för detta.
(mars var det visst)

« Senast ändrad: 05 jul-17 kl 20:00 av köttkyckling »

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14077
    • Medelpad
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #352 skrivet: 05 jul-17 kl 20:04 »
Fel igen.
Även vanlig dieselolja är helt fri från partiklar, skulle skräp i fast form följa med den skulle bränslefilter bli igensatta och/eller insprutningspumpar och spridare i dieselmotorer slitas ner på löpande band.  De partiklar som en dieselmotor släpper ifrån sig i avgaserna beror på principerna för dieselprocessen, inte på vilken slags bränsle motorn körs på.

Det speciella med flygfotogen är inte att den skulle vara "renare" än modern diesel (flygfotogenen har dock alltid haft låg svavelhalt, så den motsvarade redan för länge sedan den dieselolja som har sålts de senaste 30 åren), utan det är att den är mer garanterat vattenfri, garanteras vara fri från paraffinutfällningar och gå att pumpa vid lägre temperaturer än diesel, och så ställs det strängare krav på smörjegenskaper, det brukar vara iblandat någon enstaka % smörjolja i den.
För detaljer, titta på lämplig bränsleleverantörs websida och läs produktbladen för dels diesel och dels olika sorters flygbränsle!

Den stora skillnaden mellan flygfotogen och diesel är inte teknisk utan administrativ - flygbränslet är ju moms- och skattebefriat till skillnad från bränslen som ska förbrukas på land, och därför måste det ju distribueras via helt andra kanaler och det finns en del kontrollmekanismer för att se till att det inte kommer på avvägar utan bara används till vad det är avsett för.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #353 skrivet: 05 jul-17 kl 20:26 »
Bara för att något är rätt behöver det automatiskt inte alltid vara bra, eller bättre än det som är fel.
Det är stor skillnad i renhet på olika bränslen, det är rätt enkelt.
Avgaser av Skitigt bränsle luktar illa, rent bränsle luktar ingenting.
Utan filter menar jag då.
Nu är det inte avgörande, man kan säkert flyga raket på skitigt bränsle, men det är onödigt att ta den risken, även om risken är liten att det går fel pga skitigt bränsle.
Man får väll anta att rymdraket flygs på skattat bränsle.
Mer betydelsefullt är att våra fordon körs på skattat, även om skattepengar långt ifrån alltid används på ett vettigt sätt.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #354 skrivet: 05 jul-17 kl 20:32 »
Senast något konkret landade på månen var 1976, och tog prover på 2,5 meters djup.
Om man inte räknar satteliter runt månen, som i så fall var japansk år 2007.
Alla människor känner nog mer eller mindre skam över detta, med all rätt.

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #355 skrivet: 05 jul-17 kl 20:40 »
nu får ni väl ge er. petroleum används inte i raketer av den enkla anledningen att det dels saknar tillräckligt  energiinnehåll samt kräver syre vid förbränning. just syre finns inte i rymden.
man använder raketbränsle som heter hydrazin,finns i flera varianter.det tillverkas av bl.a ammoniak.Kemiska formeln är N2H4.
Det finns dels ett enkomponent men vill man ha extra sprutt kör man med tvåkomponent och då får hydrazinet reagera med dikvävetroxid. används för rymdfärder och satellituppskjutningar.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #356 skrivet: 05 jul-17 kl 20:56 »
Malarmaster.

Så låter det när någon ska försöka sko sig på rymdfärder.
Någon som ett helt parasiterande land till exempel.

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #357 skrivet: 05 jul-17 kl 21:00 »
dina kryptiska uttalanden låter som trollspråk,inget sammanhang utan mer för att provocera fram en reaktion.
ett troll på moped har man ju sett förr men aldrig förklädd till kyckling.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 874
    • Västerbotten
    • arvestrands
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #358 skrivet: 05 jul-17 kl 21:01 »
dina kryptiska uttalanden låter som trollspråk,inget sammanhang utan mer för att provocera fram en reaktion.
ett troll på moped har man ju sett förr men aldrig förklädd till kyckling.

har inte allt han skrivit i denna tråd varit sådant?
vore rätt spännande om det inte va trolling.
det är ju humor i det mesta.
köra timmerlass med moped osv.osv

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #359 skrivet: 05 jul-17 kl 21:04 »
nu får ni väl ge er. petroleum används inte i raketer av den enkla anledningen att det dels saknar tillräckligt  energiinnehåll samt kräver syre vid förbränning. just syre finns inte i rymden.
man använder raketbränsle som heter hydrazin,finns i flera varianter.det tillverkas av bl.a ammoniak.Kemiska formeln är N2H4.
Det finns dels ett enkomponent men vill man ha extra sprutt kör man med tvåkomponent och då får hydrazinet reagera med dikvävetroxid. används för rymdfärder och satellituppskjutningar.

Så låter parasitus maximus, fetus navelsträngus.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser