Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 64380 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #240 skrivet: 15 jun-17 kl 19:49 »
Om man läser topic så kan man mycket enkelt få uppfattningen att TS egentligen vill använda mopeden för den dåliga miljön då han färdas mot den.  ;D
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #241 skrivet: 15 jun-17 kl 19:55 »
Men snålare. Vår snålbil väger 1300 kg och drar 0,4 l/mil. Baggen jag hade som förstabil (går nästan att jämföra med att åka moped) vägde inte 800 kg men drog en liter per mil.

Klart bilen drog mer av dåtidens lågoktaniga soppa.
Å andra sidan bildades inte heller några sotpartiklar vid förbränningen.
Som dagens högoktaniga soppa släpper ut, som kräver en nästan dubbelt så hög kompression jämnfört med 66 eller 72 eller 80 oktan.
Därför hade även dåtidens bilar färre växlar, för att soppan hade arbetsmoment i större varvtalsregister.
Få se om målarmaster blir något klokare när han läser detta.

Som bevis på detta, höjde jag kompet i moppen, och motorn krävde genast fetare bränsleblandning = mer sot.
Motorn fungerade bara med choken i.
Därför däger jag att en deciliter är generöst per mil.

Miljöproblemen i Asien beror på att deras "mopeder" drar långt över en deciliter per mil, (3dl ?) och dessutom sotar pga högoktanig soppa utan kat.

köttkyckling

• Gäst
« Svar #242 skrivet: 15 jun-17 kl 20:00 »
.Framtiden tillhör elen,skaffa dig en elmoppe eller cykel istället för att föra en pseudodebatt.

Orkar inte laga och äta sådana mängder mat som krävs för cykling.
Elcykel, gärna, men inte batteridriven.

ensamhet

• Lappland
« Svar #243 skrivet: 15 jun-17 kl 20:49 »
Klart bilen drog mer av dåtidens lågoktaniga soppa.
Å andra sidan bildades inte heller några sotpartiklar vid förbränningen.
Som dagens högoktaniga soppa släpper ut, som kräver en nästan dubbelt så hög kompression jämnfört med 66 eller 72 eller 80 oktan.
Därför hade även dåtidens bilar färre växlar, för att soppan hade arbetsmoment i större varvtalsregister.
Få se om målarmaster blir något klokare när han läser detta.

Som bevis på detta, höjde jag kompet i moppen, och motorn krävde genast fetare bränsleblandning = mer sot.
Motorn fungerade bara med choken i.
Därför däger jag att en deciliter är generöst per mil.

Miljöproblemen i Asien beror på att deras "mopeder" drar långt över en deciliter per mil, (3dl ?) och dessutom sotar pga högoktanig soppa utan kat.

Nu får jag för mig att du yrar till det, men jag kan ha fel.
De äldre bilar jag hållit på med har gått på högre oktan än moderna bilar. Inte 66, 72 eller 80 utan 98 - 100 oktan och ibland 96

• Gäst
« Svar #244 skrivet: 15 jun-17 kl 20:59 »
Låter inte särskillt troligt, då 98 oktan går med förlust att framställa, har jag läst.
Oktan kan man mäta på olika sätt, motoroktan till exempel.

Ett ess med mopeden är även att du kan åka till Afrika på 20 liter bensin.
Dessa 20 liter räcker inte för att värma varken hus eller lägenhet i Sverige en vinter.
Människan var inte dummare än att dom var vandrare förr, sen blev dom dumma, kort sagt.

« Senast ändrad: 15 jun-17 kl 21:14 av köttkyckling »

johe71

« Svar #245 skrivet: 15 jun-17 kl 21:16 »
jämnfört med 66 eller 72 eller 80 oktan.

här är en gammal bild på någon som tankar sin moped, som synes så kan man välja på 93, 96 eller 99 oktan (sannolikt från mitten på 70-talet då den 100-oktaniga bensinen sänktes till 99 tidigt på 70-talet)

från wikipedia "I Sverige saluförs motorbensin med oktantal 95 och 98. Tidigare förekom även bensin med oktantal 93, 94, 96, 97, 99 och 100 "

så frågan är, var och när har du kunnat tanka bensin med de oktantalen du nämner ovan?

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #246 skrivet: 15 jun-17 kl 21:19 »
Låter inte särskillt troligt, då 98 oktan går med förlust att framställa, har jag läst.
Oktan kan man mäta på olika sätt, motoroktan till exempel.

Ett ess med mopeden är även att du kan åka till Afrika på 20 liter bensin.
Dessa 20 liter räcker inte för att värma varken hus eller lägenhet i Sverige en vinter.
Människan var inte dummare än att dom var vandrare förr, sen blev dom dumma, kort sagt.

Jag är så imponerad av din djupa kunskap.
vart har du lärt dig allt?
professor?

malarmaster

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 15 jun-17 kl 21:53 »
då jag haft flera femtiotalsbilar och sextiotalsbilar på 70-talet när jag tog körkort så vet jag att man oftast var tvungen att köra på 98 oktan för att få motorerna att funka bra.
de knackade ofta med lägre oktan och visst kunde man ställa om tändning m.m men då tappade de i effekt rätt rejält.
Vet inte var du hämtar din "kunskap" ifrån men du verkar oerhört okunnig. Men troll lär vara obildbara?
Kör du din moped i 25 km och trampa rejält i backarna så länge du har soppa till den. det är människor som du som gör att jag jobbar med miljöfrågor för skulle alla resonera som du skulle klotet inte ha en chans.Det är redan så stora problem så det verkar olösligt.  vi måste snabbast möjligt fasa ut fossilbränslena . Din moped hör hemma på museum om du inte kan bygga om den till el. Annars finns ju färdiga att köpa,även med trampor. kallas cykel... Ulf

köttkyckling

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 15 jun-17 kl 22:26 »
Så oktantalet gick upp under 70-talet, då vet man det.

Inne på någon oljeproducents sida kan man läsa att tillverkning av 98 oktan är dyrare än skillnaden i pumpen till 95 oktan.
Så tankar man 98, får man med andra ord mycket mer än man betalar för, och kan räkna sig själv som smart.

• Gäst
« Svar #249 skrivet: 15 jun-17 kl 22:31 »
Men troll lär vara obildbara?
Jag jobbar med miljöfrågor

Skrämmande.
Säkert för skrämmande för att vara sant.
Läs om sambandet mellan hög kompression och sotpartiklar.
« Senast ändrad: 15 jun-17 kl 22:39 av köttkyckling »

köttkyckling

• Gäst
« Svar #250 skrivet: 15 jun-17 kl 22:40 »
Jag är så imponerad av din djupa kunskap.
vart har du lärt dig allt?
professor?

Nej, en vanlig människa.

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #251 skrivet: 15 jun-17 kl 22:48 »
Nej, en vanlig människa.
Vanlig människa är du inte

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

köttkyckling

• Gäst
« Svar #252 skrivet: 16 jun-17 kl 09:26 »
Jo.
Bensin med lägre oktantal har bredare varvtalsregistet, och är till exempel starkare på låga varv.
Detta bränsle är mer lättantändligt.
Av någon anledning undanröjs information om detta på nätet.
Lika så att hög oktan ger mer kolpartiklar vid förbränning.
Själv hade jag behövt något som sänkte oktantalet i 95 oktanig bensin, så mopeden går jämnt och fint, men vill inte använd disel till detta av miljöskäl.
Och min övertygelse att disel bör användas till annat än fordonstrafik hindrar mig.
Så det enda godkända drivmedlet för mig är bensin.
Bensin som är en biprodukt vid tillverkning av disel och eldningsolja.
Så då blir jag tvungen att höja kompressionen i mopeden permanent, problemet är bara att växlarna räcker inte till.
Mopeden måste då drevas om för att orka i uppförsbackar, men då drar den tyvärr även mer på raksträckorna pga högre varvtal.
Så vinsten av lägre förbrukning av högre oktantal blir en förlust i förbrukning pga otillräckligt med växlar på mopeden.
1 dl/mil är gränsen.

johe71

« Svar #253 skrivet: 16 jun-17 kl 09:32 »
1 dl/mil är gränsen.

För fossila bränslen är gränsen 0 dl/mil. Bensin är ett utdöende drivmedel som kommer att sluta användas under vår livstid.

ensamhet

• Lappland
« Svar #254 skrivet: 16 jun-17 kl 12:43 »
Jag ska köra bort 6 ton skrot och lastbilen drar 2 liter milen.
Skulle du kunna komma med moppen och fixa det, så det blir mindre miljöförstörelse?

malarmaster

• Gäst
« Svar #255 skrivet: 16 jun-17 kl 13:46 »
 observera att köttkyckling nu klagar på att moppen inte orkar i backar. 6 ton skrot? hur många rundor blir han tvungen att ta om moppen orkar max 50 kg extravikt?
intressant räkneexempel 6000 kg delat med 50/gång ger 120 lass på moppen. hur många mil skall köras?
behöver tidsaspekten tas in? Själv debiterar jag 450:- timmen för att jobba.
Detta kan ju tas in i en stor utredning om transporter. Hur många gånger behöver en mopedist köra för att transportera 40 ton timmer? Eller för att ersätta mejeribilen eller mattransporterna till landets butiker? Hur gör man med ambulanstransporter? Färdtjänsten?
komiken är stor i denna tråd. Har själv kört mindre lastbilar från femtiotalet med små motorer,rena plågan och inte bara för motorn.
Av nostalgiskäl har jag en veteranbil,Ford transit skåp från -77. toppfart c.a 90 ,acceleration 0-90 c.a 2 minuter,med full last minst 4 minuter och då reducerad toppfart.Bränsleförbrukning runt 1.3-1,5 l/mil.
Går inte på något vis att jämföra med ett modernt fordon. Hade sådana nya på 70-talet men blir lika förvånad var gång man sitter i ett äldre fordon och upplever den totala avsaknaden av komfort,ljudisolering och prestanda.
köttkyckling vill ta det ytterligare ett snäpp bakåt,till mopedens barndom då äldre gubbar i keps fick spatt när man passerade 25km/timmen.

Hade en äldre granne som aldrig haft körkort men en moppe. Han kom och klagade på att den inte gick rent när den blev varm.Såg att den var utrustad med ställbart munstycke som grannen aldrig använt.provkörde och ställde in munstycket vartefter och fick upp underverket i 35.Gick rent o fint. Grannen provkörde och följde mina instruktioner,kom tillbaks likblek. "så fort går inte o köra,hinner inte med i kurvorna". Så munstycket kom aldrig att användas av honom.
moppen användes till att köra upp till affären och till kyrkogården,längre transporter användes taxi eller lift med någon.Och det är så jag ser det,en moped duger till mindre transporter,ett par mil. Över det blir tidsåtgången så stor att andra alternativ bör övervägas.Ur miljösynpunkt är moppen inget alternativ förutom med eldrift och köttkycklings resonemang är både naivt och okunnigt. Sant är att en moppe inte orsakar så stora utsläpp men om hela befolkningen skulle byta ut mot en moppe? " miljoner moppar släpper ut mer än obegränsat antal elfordon.

ensamhet

• Lappland
« Svar #256 skrivet: 16 jun-17 kl 13:55 »
Vill du räkna, så är det ca 40 mil tur o retur.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #257 skrivet: 16 jun-17 kl 14:10 »
observera att köttkyckling nu klagar på att moppen inte orkar i backar. 6 ton skrot? hur många rundor blir han tvungen att ta om moppen orkar max 50 kg extravikt?
intressant räkneexempel 6000 kg delat med 50/gång ger 120 lass på moppen. hur många mil skall köras?
behöver tidsaspekten tas in? Själv debiterar jag 450:- timmen för att jobba.
Detta kan ju tas in i en stor utredning om transporter. Hur många gånger behöver en mopedist köra för att transportera 40 ton timmer? Eller för att ersätta mejeribilen eller mattransporterna till landets butiker? Hur gör man med ambulanstransporter? Färdtjänsten?
komiken är stor i denna tråd. Har själv kört mindre lastbilar från femtiotalet med små motorer,rena plågan och inte bara för motorn.
Av nostalgiskäl har jag en veteranbil,Ford transit skåp från -77. toppfart c.a 90 ,acceleration 0-90 c.a 2 minuter,med full last minst 4 minuter och då reducerad toppfart.Bränsleförbrukning runt 1.3-1,5 l/mil.
Går inte på något vis att jämföra med ett modernt fordon. Hade sådana nya på 70-talet men blir lika förvånad var gång man sitter i ett äldre fordon och upplever den totala avsaknaden av komfort,ljudisolering och prestanda.
köttkyckling vill ta det ytterligare ett snäpp bakåt,till mopedens barndom då äldre gubbar i keps fick spatt när man passerade 25km/timmen.

Hade en äldre granne som aldrig haft körkort men en moppe. Han kom och klagade på att den inte gick rent när den blev varm.Såg att den var utrustad med ställbart munstycke som grannen aldrig använt.provkörde och ställde in munstycket vartefter och fick upp underverket i 35.Gick rent o fint. Grannen provkörde och följde mina instruktioner,kom tillbaks likblek. "så fort går inte o köra,hinner inte med i kurvorna". Så munstycket kom aldrig att användas av honom.
moppen användes till att köra upp till affären och till kyrkogården,längre transporter användes taxi eller lift med någon.Och det är så jag ser det,en moped duger till mindre transporter,ett par mil. Över det blir tidsåtgången så stor att andra alternativ bör övervägas.Ur miljösynpunkt är moppen inget alternativ förutom med eldrift och köttkycklings resonemang är både naivt och okunnigt. Sant är att en moppe inte orsakar så stora utsläpp men om hela befolkningen skulle byta ut mot en moppe? " miljoner moppar släpper ut mer än obegränsat antal elfordon.

Med moped mot den dåliga miljön!
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

• Gäst
« Svar #258 skrivet: 16 jun-17 kl 16:25 »
Vill du räkna, så är det ca 40 mil tur o retur.
då behövs det alltså köras runt 4800 mil för att transportera 6 ton på moppe. (120 resor x 40 mil) . I bränsleförbrukning blir det för lastbilen 80 liter diesel(?).
och för moppen (köttkycklings som endast drar 1 dl/mil) 480 liter bensin.
Enbart bränslekostnaden kostar då för lastbilen runt tusenlappen och för moppen 6500.-. moppen lär dessutom behöva renoveras åtskilliga gånger under tiden.
Tidsmässigt blir det ju också stora tal för moppen,runt 25 Km/timme tar en runda 16 timmar,lastbilen lär ta sitt lass på runt 5-6 timmar. moppen behöver alltså 1920 timmar för samma lass.(80 dygn) .om man då orkar köra 1 runda per dag (16 timmar) tar det alltså  120 dagar för att förflytta 6 ton gods 20 mil.
köttkyckling kan ju lämna ett anbud nu när han har dessa siffror. kanske han kan halvera dessa siffror? 100 kg gods + förare på en moppe?
Men rent miljömässigt är alltså moppen en ren katastrof jämfört med bil. ulf

ensamhet

• Lappland
« Svar #259 skrivet: 16 jun-17 kl 17:25 »
då behövs det alltså köras runt 4800 mil för att transportera 6 ton på moppe. (120 resor x 40 mil) . I bränsleförbrukning blir det för lastbilen 80 liter diesel(?).
och för moppen (köttkycklings som endast drar 1 dl/mil) 480 liter bensin.
Enbart bränslekostnaden kostar då för lastbilen runt tusenlappen och för moppen 6500.-. moppen lär dessutom behöva renoveras åtskilliga gånger under tiden.
Tidsmässigt blir det ju också stora tal för moppen,runt 25 Km/timme tar en runda 16 timmar,lastbilen lär ta sitt lass på runt 5-6 timmar. moppen behöver alltså 1920 timmar för samma lass.(80 dygn) .om man då orkar köra 1 runda per dag (16 timmar) tar det alltså  120 dagar för att förflytta 6 ton gods 20 mil.
köttkyckling kan ju lämna ett anbud nu när han har dessa siffror. kanske han kan halvera dessa siffror? 100 kg gods + förare på en moppe?
Men rent miljömässigt är alltså moppen en ren katastrof jämfört med bil. ulf

Nä Ulf skärp dig nu, det är ju mycket bättre för miljön med moppen.
Du måste ju lyssna på Köttkycklingen  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser