Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Moped mot dålig miljö  (läst 65082 gånger)

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #80 skrivet: 25 maj-17 kl 22:39 »
En 12-13 åring mäter inte bensinförbrukningen på en moped, för det är inte han som betalar för soppan.

Nej alla mopeder har inte växellåda.
Växellådan gjorde tramporna överfödiga när den kom.
Med trampor behöver man ingen växellåda.
Det behövs förvånansvärt lite pedalkraft, för att hålla motorn igång i branta uppförsbackar.
Lite av utmaningen är att hitta en bra balans, efter hur förhållandena ser ut där man kör.
Har man växellåda har det ingen betydelse.
Destå svagare motor, destå större utmaning att hitta rätt drevning.
Med tanke på att den är strypt till 25 km/t, och 1 kw är det väldigt svårt att få liten förbrukning, utan att strypa mopeden extremt.
1 kw är på tok för mycket, förutom till flakmopeder.
Det gäller att dreva den så den inte orkar över 25 på rakan.
Med förbränningsmotor på 1 kw måste man ha trafikförsäkring, och på papperet är det 1 kw, oavsett om du har 250 watt i realiteten eller inte.

Elcyklar på 250 watt (samma 25km/t), behöver du däremot inte trafikförsäkring för.

Så man blir rejält bestraffad för förbränningsmotor.
Och det är ju förståerligt om mopeden utveklar 1 kw och är nerdrevad till 25 km/t, så blir det så klart en sådan rejäl miljöbov som politiker och vissa andra är rädda för.

Förut var det ju 0,8 hk som gällde, 0,5 kw eller vad det är, och det är mycket mer balanserat, men även där har man tagit i i överkant, där man förmodligen tänkt att en person på 120 kilo plus medåkare, också har rätt att åka i uppförsbackar utan att behöva trampa.

Regeln om 1 kw tillsammans med max 25 km/t, skapar dessa farliga miljöbovar.
Samtidigt gäller det även elmotorer.
Har man en elmotor på 1 kw är det trafikförsäkring som gäller.
Man kanske behöver 1 kw när man har elmotor, med bensinmotor räcker 0,5 kw väl.

För en motor på 1 kw, drar då mer än 1,2 dl/mil.
Det kan jag säga med säkerhet, då scoter klass 2 mopeden med "miljövänlig fyrtaktsmotor" drog 3,5 dl orginal.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #81 skrivet: 25 maj-17 kl 22:46 »
Jag kör på 0,37 liter per mil i snittfart 80 km/t med 1,3 ton tung bil med 5 personer i. Utan att bli blöt, kall eller riskera att halka omkull i vinterväglag. Går jag ned till snittfart 60 kan jag komma ned mot 0,32. Finns säkert grejer jag kan göra för att sänka förbrukningen och få bilen mer lik mopeden i avgasutsläpp. Kan ju plocka bort partikelfiltret och ställa insprutningen lite tidigare...

Det jag tycker är positivast med att se hur lite bränsle det går åt är att det faktiskt inte lär gå åt så många kilo batterier för att klara våra vanliga resor. 30 kg Litiumbatterier räcker, och saftar jag i med det dubbla så är det endast eventuella semesterresor som kan behöva planering eller hyrbil.

Men vill man åka moped i 25 km/t så går det åt ett mycket litet batteri. Med 10 kilo batterier så kan du köra i 10 timmar, och då är väl till och med en moppefrälst person nöjd ;D

Det du kör är antingen en disel eller hybridbil.
Du gör i vilket fall av med mycket mer energi, än en moped som väger 20 kilo.
Det krävs att man är KOrupt ända in i benmärgen, om man blundar för energiförbrukningen och endast tittar på utsläpp i samband med drift.
Då kan vi säga på en gång att det är nyttigt att bränna mycket elektricitet, och bra för miljön.
Som sagt.
Då är det miljön med nakna damer i polen herrn syftar på.
Som i grunden är uppbyggt av blodspengar.
Har man ingen skam i kroppen ska man inte heller ha säd i pungen.



« Senast ändrad: 25 maj-17 kl 22:58 av köttkyckling »

Skogsvilde

  • Inlägg: 17521
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #82 skrivet: 25 maj-17 kl 23:13 »
Om man tänker efter en liten sväng....

Mopeden är inget under av självhushållning, du pratar om bensin.
Det är inte ett självhushållande bränsle.

Kan du fundera en sväng och återkomma när du kan presentera en hållbar lösning som är laglig enligt gällande lagstiftning avseende ett bränsle som man som självhushållare på ett försvarbart sätt kan tillverka själv till en rimlig kostnad.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14983
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #83 skrivet: 25 maj-17 kl 23:14 »
Är man förvirrad skall man inte ha internetuppkoppling ;)

Visst är det en diesel, men per förflyttad person gör jag av med mindre energi än vad du gör med din moped.

Nakna damer i poolen ser jag inget fel i, men just nu är det fiskar i min pool. Och blodspengar vete sjutton, jag fick den för den skulle slängas.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #84 skrivet: 26 maj-17 kl 00:12 »
jäpp,och startar man den inte alls sparar man 100% bränsle och man förpestar inte atmosfären med mer CO2.

Perfekt, då kan alla som åker bil till jobbet stanna hemma, och inte förpesta atmosfären med mer CO2.
För du verkar tro en bil släpper ut mindre CO2 än en moped?

Kan då säga med all säkerhet att en 25 moped med förbränningsmotor där allt är inställt för ekonomisk körning inte släpper ut mer CO2 än en cyklist.
Dessutom, det cyklisten äter mer av, när han cyklar, släpper ut bra mycket mer co2 än motsvarande energimängd i bensin.
Med andra ord är det miljövänligare att köra bensinmoped än att cykla, särskillt längre sträckor.
Det är co2 som är växthusgasen, allt annat, partiklar och liknande utsläpp, är säkert inte nyttiga på något sätt, men dom påverkar inte klimatet.


« Senast ändrad: 26 maj-17 kl 00:20 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #85 skrivet: 26 maj-17 kl 00:16 »
Är man förvirrad skall man inte ha internetuppkoppling ;)

Visst är det en diesel, men per förflyttad person gör jag av med mindre energi än vad du gör med din moped.

Nakna damer i poolen ser jag inget fel i, men just nu är det fiskar i min pool. Och blodspengar vete sjutton, jag fick den för den skulle slängas.

Det vore utmärkt om din bil hela tiden var fullsatt när den användes, (lika som med bussar) men det tror jag inte en sekund på att den är (lika som med bussar).
Lika illa när det sitter en eller två passagerare på en buss.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #86 skrivet: 26 maj-17 kl 00:25 »
Om man tänker efter en liten sväng....

Mopeden är inget under av självhushållning, du pratar om bensin.
Det är inte ett självhushållande bränsle.

Kan du fundera en sväng och återkomma när du kan presentera en hållbar lösning som är laglig enligt gällande lagstiftning avseende ett bränsle som man som självhushållare på ett försvarbart sätt kan tillverka själv till en rimlig kostnad.

Bränsle från en bondgård?
Alkohål. Olagligt.
Matolja lagligt.
Metangas laglit.

Ta skiten från en skithög och gör gas av, och använd till allt från att köra moped till att värma huset.
Det mest miljövänliga är att inte köra runt på skiten innan den blivit gas.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #87 skrivet: 26 maj-17 kl 06:33 »
Mätte just förbrukningen på 25 mopeden.
1,2 dl per mil oljeblandad 1/33 bensin 95 oktan.

Det är väll inte så jäkla miljöfarligt?
Visst finns ytrymme för förbättring, kan nog utan större ingrepp komma ner under 1 dl/mil.
Med bland annat drevning och strypning av insug ett par mm.

Höjer man dessutom kompressionen, plus filar lite här och där.
Sänker man förbrukningen ännu mer, kanske ner emot 0,6 eller 0,7 dl/mil.

Sen beror det på var man bor, hur mycket man kan dreva mopeden, är det mycket backar är det inte värt. Att dreva mopeden för att sänka förbrukningen.
Om man inte har växellåda så klart då.

Dina mopeder drar åt helvete för mycket jämfört vad för farkost du menar i ditt tidigare inlägg, som drog mindre än 0,03 dl/mil.



3644 km på en liter bensin i 25 km/t.
En "fossildriven" (enligt Ulf) motor från honda på hela 50 cc (ser du någon likhet med mopeden?)
Skillnaden är bland annat att motorn har 4 cylindrar.





ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #88 skrivet: 26 maj-17 kl 06:41 »
Jag ska in till stan 40 mil tur och retur och hämta 2 pall Lecasten och en bunt virke, med lastbilen.
Men kom att tänka på miljön och undrar om du köttkycklingen, som kommit på att moped är det bästa alternativet, skulle kunna hjälpa mig med transporten eftersom jag inte har någon moped?

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #89 skrivet: 26 maj-17 kl 07:19 »
Dina mopeder drar åt helvete för mycket jämfört vad för farkost du menar i ditt tidigare inlägg, som drog mindre än 0,03 dl/mil.

Det är en japansk specialfarkost med 4 cylindrar på 50 kubik, plus att den är väldigt aerodynamisk.
Att aerodynamik var sååååå avgörande i hastigheter kring 25 hade jag ingen aning om.
Hade trott aerodynamiken böra påverka efter 17 km/t.
Men det är nog snarare 7 km/t.

Plus motorn då, smala däck och en väldigt lätt förare plus fordon.

Den motorn på moped hade jag inte tackat nej till.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #90 skrivet: 26 maj-17 kl 07:29 »
Jag ska in till stan 40 mil tur och retur och hämta 2 pall Lecasten och en bunt virke, med lastbilen.
Men kom att tänka på miljön och undrar om du köttkycklingen, som kommit på att moped är det bästa alternativet, skulle kunna hjälpa mig med transporten eftersom jag inte har någon moped?

I just det fallet kan det bli svårt men inte omöjligt.
Har du bara gott om tid, och vill övernatta i tält på vägen, kan nog en moped med släp och växellåda fixa två pall.
Eller varför inte en mopedbil med släp.
Dom fick tydligen ha 500 cc diselmotor enligt Torbjörn.
Väger pallarna över ett ton styck kan det behövas.
40 mil med lastbil blir annars onödigt dyrt.
Är du bara berädd att offra fritid och tycker det är kul, så varför inte.
Vad gör man på fritiden som är så viktigt i alla fall?
Förutom sömnen då.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #91 skrivet: 26 maj-17 kl 07:39 »
Vad är miljövänligast, bränna en liter bensin eller äta en grillad kyckling på 1,4 kg?

Bränna en liter bensin ger mycket mindre co2 utsläpp, även om en grillad kyckling är bland det miljövänligaste kött man kan äta.

Om man tänker cyklist vs moped.
Skulle nog säga att över 1 km är nog mopeden miljövänligast.
Medans den är extra miljövänlig på 4-6 mil, där cyklisten börjar bränna rejält med extra energi, och dyr sådan.

Plus att en kyckling kostar kring 50 spänn, bensinen ligger på kring 14-15 kr.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #92 skrivet: 26 maj-17 kl 07:43 »
 Dom värsta miljöbovarna är faktiskt fetton.
Och det är där politiker bör lets orsaken till höga co2 värden i atmosfären.

Att bränsleskatten ska höjas rejält, håller jag med om, och samtidigt ska man höja momsen på mat.
Förr än då, blir vi miljövänliga.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14983
    • Östergötland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #93 skrivet: 26 maj-17 kl 08:51 »
Förvirrad var ordet...

Har du tänkt på att "fetton" lever kortare tid och därför kanske tär mindre på miljön totalt? Är inte en påse chips framför tv:n miljövänligare än en mer resurskrävande aktivitet som den vältränade oftare sysslar med?

Cyklister behöver inte drivas med kyckling, de går att fodra med spannmål direkt. Och att kyckling är bland det mest miljövänliga kött man kan äta hänger på att det är industrikyckling som ställs mot industrigris eller nöt.


Vi blir aldrig miljövänliga.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #94 skrivet: 26 maj-17 kl 09:18 »
Förvirrad var ordet...

Har du tänkt på att "fetton" lever kortare tid och därför kanske tär mindre på miljön totalt? Är inte en påse chips framför tv:n miljövänligare än en mer resurskrävande aktivitet som den vältränade oftare sysslar med?

Cyklister behöver inte drivas med kyckling, de går att fodra med spannmål direkt. Och att kyckling är bland det mest miljövänliga kött man kan äta hänger på att det är industrikyckling som ställs mot industrigris eller nöt.


Vi blir aldrig miljövänliga.

Jo jag har tänkt på att fetton lever kortare, men inte så mycket kortare att man kan påstå att vi äter en viss mängd mat, sen dör vi.
Och ju fortare man äter upp sin mat ju fortare dör man.
Så är det inte.
Men fetton vill gärna rättfärdiga sitt frosseri med det påståendet.

Fetton äter 100-200% mer, men lever 5-10% kortare.
Då är det bättre att bränns sprit på det spannmålet och köra moped, än att äta spannmålet och cykla.
Men än så länge behövs inte det, då det finns bensin.

malarmaster

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #95 skrivet: 26 maj-17 kl 09:20 »
Perfekt, då kan alla som åker bil till jobbet stanna hemma, och inte förpesta atmosfären med mer CO2.
För du verkar tro en bil släpper ut mindre CO2 än en moped?

Kan då säga med all säkerhet att en 25 moped med förbränningsmotor där allt är inställt för ekonomisk körning inte släpper ut mer CO2 än en cyklist.
Dessutom, det cyklisten äter mer av, när han cyklar, släpper ut bra mycket mer co2 än motsvarande energimängd i bensin.
Med andra ord är det miljövänligare att köra bensinmoped än att cykla, särskillt längre sträckor.
Det är co2 som är växthusgasen, allt annat, partiklar och liknande utsläpp, är säkert inte nyttiga på något sätt, men dom påverkar inte klimatet.
du tycks inte förstå ironi.
då jag följer dina inlägg börjar jag få en misstanke om att du varit här förr,fast under annat namn. Samma naiva resonemang,samma okunnighet.
nej,en bil med fossilbränsle släpper inte ut mindre än en moped men har du tre i bilen så lär tre mopeder släppa ut mer än en modern bil.Sedan har vi ju faktorn komfort,trafiksäkerhet och det faktum att alla är inte lämpliga till att köra moped.
Men nu snackar vi framtid och där är fossilbränslen utfasade. Då är inte din moped aktuell längre utom på ett museum. det finns redan lämpliga miljövänliga alternativ till din moped så ditt resonemang faller liksom från början.din jämförelse med en cyklist är dessutom löjeväckande,äta gör vi alla men alla äter inte likadant.

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #96 skrivet: 26 maj-17 kl 09:28 »
du tycks inte förstå ironi.
då jag följer dina inlägg börjar jag få en misstanke om att du varit här förr,fast under annat namn. Samma naiva resonemang,samma okunnighet.
nej,en bil med fossilbränsle släpper inte ut mindre än en moped men har du tre i bilen så lär tre mopeder släppa ut mer än en modern bil.Sedan har vi ju faktorn komfort,trafiksäkerhet och det faktum att alla är inte lämpliga till att köra moped.
Men nu snackar vi framtid och där är fossilbränslen utfasade. Då är inte din moped aktuell längre utom på ett museum. det finns redan lämpliga miljövänliga alternativ till din moped så ditt resonemang faller liksom från början.din jämförelse med en cyklist är dessutom löjeväckande,äta gör vi alla men alla äter inte likadant.

Du tycks ha förträngt hondas 4 cylindriga 50 kubikare fullständigt, i din iver att utplåna förbränningsmotorer.
Som faktiskt är miljövänligare än enbart pedalkraft.
Och även förträngt att man åker inte alltid 4-5 personer i en bil.
Men erkänner att det är komforten i bilen du vill åt, och är berädd att offra miljön för den skullen.
Och samtidigt försöker rättfärdiga detta med påståenden att bilar är trafiksäkra, och alla är inte lämpliga att köra moped.

Räcker det då inte med att säga.
Jag vill inte åka moped, för det är inte tillräckligt komfortabelt.
Och inte mopedbil heller, för det går för sakta.


Då kan jag säga att allt är en vanesak.
Helst skulle man inte behöva gå upp ur sängen, utan ligga i den, som flyger dit man vill.
Den flygande sängen, miljövänlig, och helst eldriven, med inbyggd toalett och kylskåp, grill och spis.
Elen tas från inbyggda vindkraftverk och solpaneler.
Hur miljövänligt som helst.

Precis som narkomaner som hittar på vad som helst för att rättfärdiga sitt missbruk.
För det är precis vad det är.

« Senast ändrad: 26 maj-17 kl 09:47 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #97 skrivet: 26 maj-17 kl 09:53 »
Ett fetto, som med orden, "man är inte mer än människa" djupdyker ner i tallriken och tar för sig av härligheten.

Vill jag säga, jo, du är mer än människa, mycket mer.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #98 skrivet: 26 maj-17 kl 10:38 »
Det jag kan trösta med, och det rejält, är att fordonet med 4 cyl 50 cc motorn som japanerna slog rekord med, var en mopedbil.
Som med förbränningsmotor ger värme på vintern och regnskydd på sommaren.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Moped mot dålig miljö
« Svar #99 skrivet: 26 maj-17 kl 11:02 »
...

Kan då säga med all säkerhet att en 25 moped med förbränningsmotor där allt är inställt för ekonomisk körning inte släpper ut mer CO2 än en cyklist.


Då kan jag med säkerhet fixa ett välbetalt jobb inom automotive industrin, bra kalibreringsingenjörer som fixar optimera förbrukning och minimera utsläppen är eftertraktade.
Har du en CV som du kan skicka in?
Chefen letar alltid efter kompetent personal.


disclaimer
Ovanstående inlägg kan med fördel läsas som graft ironiskt, men om köttkyckling kan bevisa sin kunskap som framläggs i tråden fins mycket goda chanser till välbetalt jobb.

Men jag misstänker att kunskapen inte klarar en yrkesmässig utmaning, visa mig gärna fel.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser