Bilförsäkringar
Min nyligen avlidne sambo hade tecknat en bilförsäkring hos ett av de större försäkringsbolagen.
(Det sägs ibland att sådant skall man helst ordna tillsammans, så att inte en efterlevande sambo står där som ett frågetecken. Det håller jag med om, men jag tyckte att han - med sin handikappande sjukdom - också skulle ha några riktigt viktiga uppgifter att sköta.)
Jag var lite osäker på hur detta med bilförsäkring skulle skötas. Då skrev jag ett pappersbrev till F-bolaget, berättade och frågade. Det sket dom i.
Sen blev det nästan kaos med den gamla försäkringen ett tag, men det ser ut att ordna sig ändå efter ingripande av min arvinge.
Nu är jag så arg på det stora F-bolaget, att jag skulle vilja byta försäkringsbolag så snart det går. Det finns något slags ångervecka där.
Det finns flera sätt att jämföra och välja bolag, men jag vill först veta om det är svårt eller lätt att kontakta ett bolag, med tanke på att jag hör allt sämre.
Bolaget F: i mina öron lät svararen som apor i bur: ingen aning om vilken siffra jag skulle trycka på. Ingen chans att mejla för privatpersoner.
Bolaget S: kom inte så långt. Fick skriva registreringsnumret, men fick svaret att det inte existerade.
Bolaget T: den svarande rösten lät som Grodan Boll i mina öron: jag fattade varken ord eller siffror.
Bolaget I: Lät skapligt och närapå begripligt. Där kanske finns en chans ändå.
Jag tänker testa fler försäkringbolag med denna metod.
Sen finns det också bolag som helt låter bli att svara, men hur vet man det?