Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla Potatis i Hästgödsel/Täckodling  (läst 13585 gånger)

admin

• Administratör
    • Alternativ.nu
Odla Potatis i Hästgödsel/Täckodling
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:55 »
Carina
 Må 5 Feb, 2001 - 12:10
--------------------------------------------------------------------------------
Tänkte odla potatis till sommaren, men har inget förberett potatisland.
Att täcka en gräsyta med plast året innan plantering och vänta på att gräset dör eller att plöja ett stycke mark på hösten och låta frosten spränga sönder jordklumparna för att sedan harva bort gräset till våren innan man sätter potatisen är kanske det bästa.
Men om jag nu inte varit förutseende att göra detta, kan jag då göra på något annat sätt?

Jag funderar på om jag skulle kunna ta hästgödsel och sprida ut i ett ca 10-20 cm tjockt lager (direkt ovanpå gräset). Sätta potatisarna i detta och sedan täcka med halm, löv, gräsklipp el dyl.

Vad tror ni om det?

Är potatis känsligt för att växa "fuktigt"?
Har nämligen en svacka i gräsmattan där det är ganska blött periodvis. Har inte hittat något lämpligt användningsområde för detta område (förutom att gräva en damm där, men det är inte aktuellt).

Tips på lämpliga sorter att sätta emottages tacksamt!

Sven Bergersjö
 Må 5 Feb, 2001 - 12:43
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!
Vad jag vet så ruttnar potatis lätt om det blir för blött. Jag skulle nog inte heller sätta den DIRREKT i hästskiten (fast jag har som du vet inte så mycket erfarenhet) utan snarare ploga, sätta potatisen och sen slänga ut gödsel ovanpå det hela.
Hälsningar Sven

Carina
 Ti 6 Feb, 2001 - 06:33
Hej Sven!

Ok, jag får fundera ut ett torrare ställe att ha mitt potatisland på.

Ja det är kanske bättre att plöja på våren än att lägga ut gödsel direkt på gräset. Gräs lär väl komma upp i vilket fall som helst, men det kanske blir mindre om man plöjer först.

Fler frågor:

Har för mig att jag läst att potatisarna ska sättas med 40 cm mellanrum och 65 cm mellan raderna. Kan det sättas tätare när man täckodlar eller bör avståndet vara detsamma?

Hur mycket bör man sätta om man vill få en årsförbrukning för 2 personer som äter
potatis ca 5 dagar i veckan?

Är det möjligt att förvara dem i ett helt år om man inte har jordkällare? I såfall hur?

Susanne Velander
 On 18 Apr, 2001 - 17:59
Hej Carina
nu var det länge sedan du diskuterade potatis men jag har inte varit inne på ett tag så ... Inom permakulturgänget finns en speciell metod för potatisodling på gräsmatta. Lägg bara ut potatisen ovanpå gräset och täck ordentligt (eftersom du inte vill riskera ljus på knölarna). Allra helst skall du använda kartong eller många lager tidningar eller något motsvarande med ett lager täckmaterial ovanpå. Om du inte riktigt tror på att potatisen kommer att fixa det så kan du krafsa ett litet hål i gräsmattan för varje potatis (men det är ju mer jobb). Troligen kan du sätta potatisen litet tätare än normalt, men jag kan inte lova nåt ang det.

Lycka till!

Susanne i Hörby

jojiz
 On 19 Sept, 2001 - 16:59
kan ja få lite fakta om potatisen?

Carina
 To 20 Sept, 2001 - 13:15
Fakta om potatisen...? Är inte säker på att jag förstår riktigt vad du menar.
De sorter jag odlat nu i sommar är, Early puritan, Eva, Blå Dalsland, Leksands vit, Rättviks röd och Backpotatis.

Det blev aldrig av att jag satte dom direkt på gräset, utan de fick tränga in sig bland grönsakerna.
Eva- potatisarna blev stora och fina. Early puritan tog jag nog upp försent för de flesta potatisarna är ruttna när jag gräver upp dem. Däremot smakar de som är bra godare än Eva sorten.
Resten av sorterna är inte upptagna än då jag vet inte resultatet, men snart så....

Förmodligen testar jag täckodling på gräs nästa år istället.

Förresten, är det någon som vet hur noga man måste städa potatislandet från de ruttna potatisarna och de gröna giftiga frukter som vissa av potatissorterna fått?
Kan tex giftet brytas ner i jorden och finnas kvar nästa odlingssäsong?

Sture Andersson
 To 20 Sept, 2001 - 21:07
Om Du sätter potatis på gräsvallen så är det stor risk att knäpparlarven blir en plåga. Potatis fodrar att det är välgödslat året innan,annars så växer det bara blast.
Lycka till och hälsningar från Sture Andersson
Kinnekulle

Markus
 Lö 12 Jan, 2002 - 13:49
Ni bör inte sätta potatis i färsk hästgödsel potatis ska helst odlas på jord som gödslats året innan. Får potatisen för mycket kväve så växer det bara massa blast vilket är rätt logiskt finns det mycket kväve behöver potatisen inte lagra upp näring i knölarna. Sen är det allmänt så att potatis inte ska odlas för blött eller i nyplöjd jord (knäpparlarver) ha potatis som 2a eller 3e växt i en växtföljd.

Sven Bergersjö
 Fre 12 Jul, 2002 - 09:23
Carina, vad är Blå Dalsland?
Har den nära släktskap med Blå Kongo? Hur gick odlingen av den?

Sågaren

• Medelpad
SV: Odla Potatis i Hästgödsel/Täckodling
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 09:45 »
Vart får man tag på Leksand vit?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla Potatis i Hästgödsel/Täckodling
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 10:15 »
Man byter till sig utsäde av någon som odlar sorten. Känner du ingen kan det eventuellt hjälpa att bli medlem i en förening. Exempelvis Sesam.

http://www.foreningensesam.se

Eller starta en tråd "Rara knölar" på ett lämpligt forum. Kanske ett som har inriktning mot odling och självhushåll och sådant? Arrangera en träff i höst där man kan byta sättpotatis med varandra. Eller nästan år.
« Senast ändrad: 24 maj-12 kl 10:19 av sɹǝpuɐ »

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser