Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bastuflotte och kamin: Ritningar?  (läst 16716 gånger)

Bjorn Brismo

• tribe66
Bastuflotte och kamin: Ritningar?
« skrivet: 03 maj-07 kl 11:33 »
Hej!

Jag haller pa och flyttar till Uganda dar jag och min fru ska starta en turistcamp for backpackerturister. Jag bombar nu detta eminenta forum med allehanda fragor - vi maste gora nastan allt sjalva, allt fran el till vin.

Jag vill ha en liten bastuflotte pa den lilla sjo vi bor vid, har nagon tips om var jag hittar ritningar?

Kaminen maste vi svetsa sjalva, frakten fran Finland blir ju...dyr. Samma fraga: Var hittar jag ritningar, nagon som vet?

Tack pa forhand,
syster Bjorn

Skaffaren

• Quod bonum, felix faustumque sit
    • Skåne
    • Huset Sagergrim
Re:Bastuflotte och kamin: Ritningar?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-07 kl 23:17 »
Det finns en breskrivning på: http://www.pollyflyt.se/montering2.htm
Även om du inte har pontonerna kan du ju ersätta dessa med oljefat.
Att bygga en flotte med enbart rep och stockar kan inte vara något större problem.
Det gör ju turist-Svensson varje sommar i Värmland.
Där kanske Värmlands turistcenter kan hjälpa dig med kontakten.

Ska du bygga kamin på plats?
Under Christiania-tiden byggdes enkla kaminer av amatörer som fungerade ypperligt.
Är det sånt du är intresserad av kan jag förmodligen hjälpa till med bilder.

Hoppas det kommer att funka i Uganda, vi kanske dyker upp 2009.
Gräset är grönare på våran sida.

goldqueen

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 05 maj-07 kl 15:29 »
Tja man kan bygga av stockar, men eftersom de suger åt sig vatten så klarar de max 7 dagar sedan har de sugit åt sig och bärkraften är försvunnen. Stockarna de använder här i värmland på timmerflotten måste sedan läggas på land. (Är ju nordvärmlänning). Färdigbyggda flottar med flytkroppar under blir nästan underhållsfria.
Tänk på: Vad har du för botten där flotten ska ligga? Plast med luft håller så längde det är sand, Plastbalja med frigolit håller för botten där det även finns sten (tex älv).
Ska den ligga på en djup sjö så funkar det fint med plåttunnor.
Bygg i sektioner och 2X4 meter och ha 2 reglar i varje sektion att sätta flyttyget mellan och sätt ihop dom med lås. På detta sätt kan du om nödvändigt själv dra flotten till stranden efter att du byggt ihop dom. Som lås kan du använda tex två järnrör på vardera sida med förborrade hål och sprintar. Eller använd flaklås.
Min man med vänner gjorde en flotte med bastu.
Till kamin använde de en omsvetsad gammaldags ackumulatortank cylinderformad som fick fungera som kamin.
Bastuflotten är jätteläcker. Om någon vill ha en bild av den så ska jag skicka till er adress, men den är för stor för att få plats här.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 07 maj-07 kl 10:56 »
Detta kanske kan vara något? En ritning på en bastuflotte

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-07 kl 21:53 »
Hur gick det? Fick du ihop en bastuflotte?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Sussare, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser