Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min andra vindgenerator  (läst 24530 gånger)

Mucklan

Re:Min andra vindgenerator
« Svar #80 skrivet: 27 jun-07 kl 21:14 »
Hur tillverkade och räknade ut vingarna?? Ser riktigt bra ut förövrigt! :D

eka

• Värmland
« Svar #81 skrivet: 27 jun-07 kl 22:06 »
Kan inte annat säga än at det är ett mycket snyggt arbete och en fin dokumentering här på nätet.
En verklig inspiration för andra.  ;D
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #82 skrivet: 28 jun-07 kl 20:27 »
Hur tillverkade och räknade ut vingarna?? Ser riktigt bra ut förövrigt! :D

Det är förmätet att säga jag har räknat på vingarnas form. ;)

Jag har studerat hur andra tillverkar vingar av rör i plast. Sen finns det formler för hur man karvar blad i trä och där kan man få vinklar vid olika sektioner bla basen och tippen. Sen är det frågan hur många blad man använder och bredden. I princip gäller ju fler blad desto långsammare. Breda blad är också långsammare än smala men startar lättare i svag vind. Jag ska ha min vindgenerator på min segelbåt i Mälaren och där blåser det sällan mer än 6 m/s sommartid. Därför har jag försökt att sikta på en rotor med en relativt stor diameter som startar i låga vindhastigheter . Det är inte tänkt att den ska ladda 100 Watt i hård vind. Om det blåser upp kommer jag att göra fast rotorn, tyvärr. Man kan ju tycka att det är just då man ska låt den producera el men jag avstår tills vidare. jag har inga garantier för att grejorna håller  :-\

Mina blad är sågade ur markavloppsrör i PVC, stabilt men lättjobbat material, som dock är känsligt för UV-strålning. Solen påverkar plasten och en rotor av PVC typen bör inte sitta mer än 2år.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
Haveri
« Svar #83 skrivet: 06 jul-07 kl 12:43 »
De sensaste dagarnas ostadiga och blåsga väder har varit kalas för min vindgenerator. Jag har vid flera tillfällen mätt över 4 A och kylskåpet i min båt har fungerat hela tiden, trots att batterierna var i behov av laddning när vi kastade loss.
Tyvärr drabbades jag att ett haveri :P

Jag har förutom en järnbricka använt en liknanade i gummi mellan mutter och rotordrev, fråga mig inte varför. Den hade smulats sönder vilket gjorde att rotorn kunde skeva, spinna utan motstånd. I en kraftig vindby krossades ett blad mot rörstativet.

Jag kunde skruva fast rotorn igen och de övriga bladen kortades motsvarande. Det blev en vingklippt generator, bara 7 dm i diameter.

Man lär så länge man lever. Inga plast, papper eller gummidetaljer i sådana konstruktioner!

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #84 skrivet: 06 jul-07 kl 17:49 »
Det där är ett ganska vanligt problem även för dem som kör med stålbrickor och man har därför börjat vinkla upp rotorbladen ca: 4° för att de inte ska kunna slå mot masten.

För övrigt har jag bara Wow att säga! 4 ampere är inte illa!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #85 skrivet: 06 jul-07 kl 20:38 »
Det kanske inte är så illa, men med rotor på 1 meter i denna blåst borde kunna ge dubbelt tycker jag. Jag tror att bladen är för breda, och för vinklade, hög attackvinkel.
I vind som gav 3 A lät rotorn som ett mindre flygplan. Jag passade då på att göra några tester, ena kabel till batteriet kopplades bort.
Ingen frekvensändring alls, rotorn höll samma vartal.  :( Jag tror att utformningen av bladen gör den mindre varvvillig men kanske stark. Jag behöver en snabbare rotor. Högre tsr.

Kanske blir jag tvungen att karva i trä ändå...

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #86 skrivet: 07 jul-07 kl 01:41 »
Om rotorn höll samma varvtal obelastad tyder det på att generatorn är underdimensionerad. Bladen ger alltså mer energi än vad generatorn kan omvandla. Den rätta avvägningen brukar vara svår att uppnå, men det är bättre som du har det, än att rotorn stannar när du kopplar in generatorn.
Det här tyder på att du inte behöver ha så stora blad som du har.

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
« Svar #87 skrivet: 15 aug-07 kl 20:56 »
Vill avsluta "Min andra vindgenerator" med en bild på resultatet. Placerad i aktern på min båt sitter den och levererar ström. 2-3 ampere en vanlig dag med vind 4-6 m/s. Ofta låser jag fast rotorn för att inte drabbas av ett haveri i hård vind, eller eventuellt skada någon annan båt.

Kortfattat kan man summera

-Varvtalet är alldeles för högt för att det ska kännas tryggt att befinna sig i sittbrunnen. Det är inget fel på laddströmen, men dessa vassa rotorblad i flera hundra rpm ovanför huvudet skapar otrivsel.

-Lagret som är ett trampnav är förstås inte avsett för så här höga varvtal. Det är ett lager med relativt stor diameter och som för en del oväsen.

-Det svårast i projektet var rotorbladen. Jag har tillverkat många blad i flera storlekar, olika vinklade, innan jag blev nöjd. Fortfarande finns en viss obalans som jag tvingats acceptera.

-Ölen, kyld i kylskåpet som drivs med egen producerad el, smakar dock mycket bättre ;)
« Senast ändrad: 07 feb-08 kl 21:09 av Tompaiuppsala »

Filip Skräplund

« Svar #88 skrivet: 15 aug-07 kl 21:06 »
Den moderna tidens barn ska alltid krångla till det.
Ölen kyler man enkelt och gratis i skvalpvattnet i kölsvinet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Olsson

« Svar #89 skrivet: 16 aug-07 kl 08:03 »
Den moderna tidens barn ska alltid krångla till det.
Ölen kyler man enkelt och gratis i skvalpvattnet i kölsvinet.

Är du bara ute i kallt vatten ?
Man vill ju inte att ölen ska vara 18°C  ;)

Mvh Olsson

Filip Skräplund

« Svar #90 skrivet: 17 aug-07 kl 12:30 »
Är du bara ute i kallt vatten ?
Man vill ju inte att ölen ska vara 18°C  ;)

Mvh Olsson

Ålands hav är sällan varmt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fridolf2

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 24 sep-07 kl 23:10 »
Mycket intressant och trevlig tråd detta.. ;) Här en länk till en annan spännande sida..

http://www.go.to/vindkraft

Radar

• Jämtland
« Svar #92 skrivet: 25 sep-07 kl 01:12 »
Mycket intressant och trevlig tråd detta.. ;) Här en länk till en annan spännande sida..

http://www.go.to/vindkraft

Har den sidan bland mina favoriter, .. men den är inte uppdaterad på några år. Har det kanske avsomnat?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 25 sep-07 kl 12:50 »
Jag vet inte..har sökt på killen som gjort den, men inte hittat nåt. Synd, för jag tycker det är en väldigt välgjord och informativ sida.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare (1 dolda)
MarisaAtown7741, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser