Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kopplingspedalen tar inte- helt lös  (läst 7133 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #20 skrivet: 11 feb-17 kl 11:55 »
Är det nån som har tänkt på att satsa på automatväxel? Jag har 3 bilar här som har gått över 30tusen mil med automat och inget har behövt lagas. Handväxel och koppling är väl 1800tal idag, när automaterna har blivit so bra som de är.
Är de riktiga automatlådor eller VAG:s dubbelkopplingslådor?

Skogsvilde

  • Inlägg: 12076
  • Raka puckar!
    • -
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #21 skrivet: 11 feb-17 kl 11:59 »
Är de riktiga automatlådor eller VAG:s dubbelkopplingslådor?

Den enda riktigt hållbara lådan är en manuell låda som styrs med automatik.

Det är dock en kostsam lösning att jobba med närmades krånglar.
Om du skall ut och gå i mörker längs våra vägar utan reflex så kan du fortfarande rädda liv!
Anmäl dig till donationsregistret redan i dag!

fredde e

  • Inlägg: 380
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #22 skrivet: 11 feb-17 kl 14:01 »
Det är riktiga automater. Enär från 75, den andra von 78. Båda MB. Den tredje är en Hunday fron 2002. Även den en riktig. Sen har jag en bil från 96, även den riktig. Alla utom den ena MB Veteranen har över 30 tusen mil. Och VAG vill jag inte ha att göra med. En Granne som jobbar på VAG här i stan berättade om en gubbe som fick ge över 50 tusen kronor för EN strålkastare inkl styrdon på en Audi. Sånt köper inte jag :o
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

ensamhet

  • Inlägg: 3703
    • Lappland
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #23 skrivet: 11 feb-17 kl 14:52 »
Kan tillägga att jag haft en MB 220 diesel -78 med fullständig servicebok och garanterad mätarställning på         ca. 1 500 000 km.
Orörd automat, bara bytt olja och filter.


Ett svart får

  • Inlägg: 7897
    • Bohuslän
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #24 skrivet: 11 feb-17 kl 14:59 »
Problemet är att många gamla bilar med automatlåda aldrig har fått oljan bytt...

torbjorn

  • Inlägg: 11143
    • Medelpad
SV: Kopplingspedalen tar inte- helt lös
« Svar #25 skrivet: 11 feb-17 kl 23:25 »
Jodå, automatlådor KAN hålla länge, om de är väl tilltagna från början. Men tyvärr finns det en del bilmodeller där man har snålat lite väl mycket på växellådans storlek, oljekylning mm med hänsyn till bilens motorstyrka, vikt, tillåtna släpvagnsvikt osv, och där kan man inte vänta sig att automatlådan klarar sig hur länge som helst ens med bästa möjliga tillsyn.

Jag instämmer att olje- och filterbyten i rätt tid är A och O för lång livslängd hos en automatlåda. Andra viktiga saker är att om lådan har justerbara bromsband, så ska de justeras - på RÄTT sätt - regelbundet, använda olja av rätt kvalitet, om det är en äldre konstruktion med mekanisk överföring från gasreglaget för styrning av växlingspunkterna ska man vara noga med att hålla den korrekt justerad. Om automatlådan krånglar på något sätt, i synnerhet om det verkar som om något slirar onormalt i den, så bör man inte köra vidare innan saken är felsökt och man har avgjort om det är något allvarligt eller inte.

Om man har sådana körningar att växellådan belastas hårt - t ex om man drar tunga släpvagnar eller kör i mycket backiga trakter - så kan det vara bra att ha en oljetempmätare för växellådan, och om det visar sig att den ofta och länge blir otrevligt varm så kanske man ska överväga att sätta dit en extra oljekylare utöver den som förhoppningsvis finns från fabrik.

Undvik att köra med sådan hastighet att växellådan t ex ständigt växlar mellan 3:an och 4:an eller går i och ur lockup, det sliter i onödan på kopplingar och bromsband. Om inte bilen har en möjlighet att tvinga lådan till en bestämd växel, så kanske man får anpassa sin körning till växellådan och ändra till en lämpligare hastighet.

Är det en modern växellåda med mer eller mindre elektronisk styrning (sådana började dyka upp i slutet av 80-talet på en del bilmärken och slog igenom helt och hållet under 90-talet), så bör man regelbundet läsa av felkoder för att kolla att det inte verkar vara något problem på gång som kanske är billigare att åtgärda på ett tidigt stadium. En del sådana växellådor kan via diagnosuttaget visa värden på slitage hos kopplingar och bromsband, det är bra att läsa av och notera även dem regelbundet så kan man vidta lämpliga åtgärder om man ser att något av värdena börjar ändras snabbt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser