Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sand till utegård höns  (läst 2559 gånger)

Lena A

Sand till utegård höns
« skrivet: 30 apr-07 kl 08:19 »
Sanden till utegården till mina höns har sjunkit bort och försvunnit under åren. Jag behöver lägga ny sand för nu är nivån alldeles för låg och det är för mycket sten som kommit upp (bor i Småland  :)).

Vilken sorts sand eller grus tycker ni jag ska lägga i utegården? Ska det vara mer jordaktig typ? Grusvägtyp?

Egentligen skulle jag vilja ha litet gräs och buskar i utegården (förutom brännässlorna  :-\), men sådant går ju inte när man har höns som sprätter bort sådant på nolltid.

Förslag på grus/sand/jord mottages tacksamt!  :D Utegården är ca 4x4 meter och jag behöver lägga ett lager på uppskattningsvis 2 dm.
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 08:20 av Lena A »

Lycka

• Ångermanland
Re:Sand till utegård höns
« Svar #1 skrivet: 01 maj-07 kl 10:19 »
Vanlig sand duger gott.
Hönor föredrar egentligen jord.
 Funderar själv på att köpa 5 säckar jord för 99:-
och lägga i ett hörn åt hönsen.

lycka ;)
Hedemorahöns

Lena A

« Svar #2 skrivet: 01 maj-07 kl 10:39 »
Ja, jag har funderat på att lägga ett lager av bara sand. På ena långsidan, där jag har ett bord där hönorna kan gå under för skydd, tänker jag lägga jord.

stina-maja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 maj-07 kl 15:50 »
HEJ du kan sätta syrenbuskar jag gjorde det ihönsgården och det funkar bra stora blad som ger skugga .maja-stina

Lena A

« Svar #4 skrivet: 01 maj-07 kl 18:25 »
Jättebra idé med syrenbuskar, men HUR sätter man dem?  ??? :-[ Marken är stenig och i stort sett omöjlig att gräva i (vi bor i Småland  :)). Kan man ta skott? ??? ::)

Sommartorparn

« Svar #5 skrivet: 01 maj-07 kl 18:39 »
Har också upptäckt att det är stört omöjligt att gräva och plantera på stugtomten, fast det ändå växer hur mycket som helst. Har funderat på att sätta skott (fläder) i extra ditforslad jord. Men i ditt fall måste du nog i så fall skydda din syrén för hönsen i början. Kanske med nät. Och visst går det också med syrenskott. Vår syren har flera små barn bredvid sig. Det är väl så den sprider sig, eller?

Helenan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 maj-07 kl 20:45 »
Ja man gräver upp en liten syrén som växer bredvid den stora. Ta en så stor som möjligt så inte hönsen når upp att äta alla blad! Syrenen växer jätte långsamt ibörjan och behöver mycket näring. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bender, Kristoffer Alexandersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser