Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ankan har ruvat fram kycklingarna  (läst 1057 gånger)

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
ankan har ruvat fram kycklingarna
« skrivet: 30 apr-07 kl 06:32 »
nu har de kläckts tre små silkeshönskycklingar framruvade av en myskanka. jag funderar på att ta dem ifrån sin "mamma" och sätta de i en annaan bur med värmelampa?? är det en bra idé ? Vet inte hur den fungerar när en anka ska uppfostra kycklingar. har även läst att myskankehanen framförallt kan äta små kycklingar. och nu närdet bara blev tre.
Ska jag ge dom kokt ägg mosat ? har för mig att vi gav de andra de när jag var liten. det var längesedan jag fick kycklingar. ällingar klarar sig så bra från början, men de här verkar ju så späda. vilka otroligt  söta små dunbollar.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Anna

  • Inlägg: 850
    • -
Re:ankan har ruvat fram kycklingarna
« Svar #1 skrivet: 30 apr-07 kl 11:44 »
Jag tror inte jag hade låtit henne behålla dem. Fast hon har ju ruvat fram dem... Men jag hade nog tittat på hennes stora fötter och tänkt att hon kanske badar och blöter sej och sedan vill ligga på kycklingarna. Jag hade tagit bort kycklingarna och låtit ankan lägga egna ägg här under våden att ruva fram istället. Än är våren och sommaren lång.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

brantas

  • Inlägg: 2106
  • www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:ankan har ruvat fram kycklingarna
« Svar #2 skrivet: 30 apr-07 kl 17:34 »
jag valde att sätta ankan i en mindre bur tillsammans med sina tre små ungar. där kommer de att få vara tillsammans i c:a 1 vecka innan jag tar ut ankan tillbaka tilla nkgården och kycklingarna får vara kvar i den mindre buren med lampan. Hon är en mkt försiktigt mamma som försvarar sina barn bra. hon har fått 29+8 barn tidigare och alla har överlevt, inga ihjältrmapade eller något annat dödsfall.
så jag hoppas att de ska gå bra den här gången oxå.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser