Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Forever flashlight  (läst 4385 gånger)

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
Forever flashlight
« skrivet: 29 apr-07 kl 11:48 »
Var på mässa idag och köpte 2 st "Forever flashlight"-ficklampor för 10 euro. Fiffig idé, faktiskt. Det var nån slags magnetfundering med led-lampa. Man skakar den 30 sekunder så lyser den 5 minuter. Evighetsmaskin. ;)
Måste komma ihåg att hålla den borta från bankkortet bara ;D
Vet inte om det kom under rätt rubrik nu, men iom att det är en "evighetsmaskin", så kan man väl säga att den kontinuerligt tillverkar el. ;)
Bästa jag nånsin köpt på nån mässa, tror jag :D
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

eka

• Värmland
Re:Forever flashlight
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 21:57 »
Finns dessa som har ett litet handtag och en inbyggd dynamo. Man klämmer som på ett träningsredskap och det surrar lite, vipps så har man lys en stund. Din lampa funkar väl som de armbandsuren som automatiskt drog upp sig. (innan batterdrivna qvartsurens tid).  En liten obalans snurrade runt när handen rörde sig och drog upp fjädern.

Det man får hoppas är att dessa inte innåller något batter utan en kondensator som inte förlorar i effekt när de ligger oladdade.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Sommartorparn

« Svar #2 skrivet: 29 apr-07 kl 22:23 »
Sån hade vi också (men jag tror att den gick sönder). Och en som man vevade, den var ännu bättre.

WannaB

• Vill så mycket, kan så lite...
« Svar #3 skrivet: 30 apr-07 kl 11:07 »
Nejdå, inga batterier! Det är som en kopparspole som det åker nån metallgrejs igenom. Man ska skaka den horisontellt så att den åker igenom fram och tillbaka och sen lyser den några minuter. Hur smart som helst! ;D
Det är inte lätt att vara profet i eget land, men det är inte så illa att vara bydåre heller.

Eulalia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 30 apr-07 kl 11:10 »
jag hade en sådan radio en gång...den gick också sönder i veven, vill jag minnas. Men mycket smart apparat. bara det att man missade ju lite av pratet då när man skulle veva..

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 30 apr-07 kl 14:14 »
Men, det äääär ju ett batteri i den också. När du tappar ficklampan i golvet sen så att den går i 128 bitar, så ser du ett litet runt batteri som är fastlött i kretskortet. Jag vet!  :-[ Men dom är jättebra att ha t.ex. vid proppskåpet.
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 14:16 av Gruff »

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 maj-07 kl 15:00 »
Men, det äääär ju ett batteri i den också. När du tappar ficklampan i golvet sen så att den går i 128 bitar, så ser du ett litet runt batteri som är fastlött i kretskortet. Jag vet!  :-[ Men dom är jättebra att ha t.ex. vid proppskåpet.

Halaj!

Är du säker på att det verkligen var ett batteri och inte en elektrolytkondensator? De brukar också vara cylinderformade som ett batteri och dessutom har de en + och - sida.
Går förresten en ficklampa alltid sönder i ett binärt antal?  ;D

//T

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #7 skrivet: 02 maj-07 kl 21:26 »
Halaj!

Är du säker på att det verkligen var ett batteri och inte en elektrolytkondensator? De brukar också vara cylinderformade som ett batteri och dessutom har de en + och - sida.

//T

Tror jag med.  ;D ;D

Vattendoktorn fd

« Svar #8 skrivet: 02 maj-07 kl 22:09 »
Det kan ju vara så att det en lindning på utsidan, och en neodymmagnet på insidan, som genom skakning ger upphov till en spänningsimpuls, som sedan lagras i en kondensator, som gör att det lyser en stund. Skulle tro att det är så.  ;)
Mvh Leif

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 02 maj-07 kl 23:03 »
Ah, så en kondensator lagrar......ja då så. Den lyser kanske någon minut bara. Spolen ligger ytterst runt om, och det är en kraftig magnet som skakas fram och tillbaka i mitten. När den gått i 128 bitar, fungerar magneten jättebra att sätta fast en tjock bunt räkningar på kylskåpet. :-[

Vattendoktorn fd

« Svar #10 skrivet: 03 maj-07 kl 00:56 »
Ah, så en kondensator lagrar......ja då så. Den lyser kanske någon minut bara. Spolen ligger ytterst runt om, och det är en kraftig magnet som skakas fram och tillbaka i mitten. När den gått i 128 bitar, fungerar magneten jättebra att sätta fast en tjock bunt räkningar på kylskåpet. :-[

Ja, med sådan magnet lär du få svårt att ta bort från kylkåpsdörren,
och ja, den lyser bara några minuter.

Och kondensator användes, att lagra under kortare tid.

Talar vi större kondensatorer, bör man ha "en blödarkondensator" att låta kondensatorn sakta laddar ur eng "bleding capacistor"så ingen för sig en kyss i onödan.

/Leif

johole

eka

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 04 maj-07 kl 21:16 »
Talar vi större kondensatorer, bör man ha "en blödarkondensator" att låta kondensatorn sakta laddar ur eng "bleding capacistor"så ingen för sig en kyss i onödan.
/Leif
Har jag aldrig hört talas om  ???
Däremot "bleding"-motstånd, monterat över kondensatorer i nätdelar som kan lagra höga effekter. Här pratar vi om ca 1- 3 volt och några mWh

ollebolle

« Svar #13 skrivet: 05 maj-07 kl 08:44 »
Ja, med sådan magnet lär du få svårt att ta bort från kylkåpsdörren,
och ja, den lyser bara några minuter.

Och kondensator användes, att lagra under kortare tid.

/Leif

Usch ja. Jag fick flera stötar när jag hjälpte en bekant att byta kort i hans TV. Trodde först att sladden satt i. Jag lödde in en diod istället för en trasig och fick mig några kyssar.

Nu funkade den ändå inte och jag hjälpte till att packa den för att skicka på garantiservice.

Det blev inte gjort förrän dagen därpå och då fick jag mig en stöt igen. Kändes som några hundra volt och jag hade överlevt 4-5 stötar vilket jag tackar min lyckliga stjärna för.

Nu är det inte säkert att en större (i Farad räknat) kondensator behöver ha så hög spänning. En stor kondensator för hög spänning blir rätt skrymmande. Skulle tro att en ficklampa nöjer sig med några volt och det får man ingen stöt av.

eka

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 05 maj-07 kl 21:07 »
Ja i ficklampan som har lysdioder som drar ca 20mA st. Låt säga tre st 3 * 20mA * 2Volt = 0.12 Watt som funkar under 5 minuter
Kondensatorns uppladdade effekt motsvarar  5 / 60 * 0.12 = 0.006 Wh = 6mWh
Denna lagrade energin är försvninnande liten.

En TV har över bildröret mellan 15'000 - 25'000 Volt spänning. Denna kan ligga kvar i många dygn. Även om den lagrade effekten inte är särksilt stor.
Den kan ge kyssar så att man hoppar efter golvet. Med en blyertspenna kan du dra ut flera cm gnistor (detta gjode man för att testa på gamla rörtiden  ;D )

På vissa TV apparater fanns en liten "spade" som man kan trycka in under kåpan för högspänningen på bildröret för urladdning.
Det går också bra med en isolerad skruvmejsel. Var bered på en smäll.
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 21:08 av eka »

levis

• Blipp, blupp...
« Svar #15 skrivet: 08 maj-07 kl 17:53 »

//T

128 är inte binärt, det är decimalt.
10000000 är binärt.  :P ;D
One friend is worth more than a thousand dollars

Tapio

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 08 maj-07 kl 18:23 »
Halaj!

Javisst, men om jag hade dragit det korrekt så hade jag behövt dra hela harangen med:
1*27+0*26+0*25+...0*20=128 och förklarat det vidare bla..bla..bla..
och det orkade jag inte.
Och det funkade ju: du förstod ju precis!  :D

//T

Vattendoktorn fd

« Svar #17 skrivet: 10 maj-07 kl 00:38 »
Blödande kondensator, en kondensator med lämplig resistans för att tömma den, så att den laddas ur för undvikande av stötar. Har du aldrig hört det ?

När gick du slöjden?

eka

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 10 maj-07 kl 21:55 »
Mer risk att vi kommit lite långt ifrån ämnet  ;)
Blödande kondensatorer brukar man benämna trasiga eller dåliga kondensatorer som har en intern läckström. Ibland efter det att de släppt ut den "blå röken" som innehåller funktionen.  ;D. Sådana skall tas bort så fort som möjligt innan de orsakar total kortslutning och haveri.

Urladdningen vill man ha under kontroll och därför monterar man ett "blödningsmotstånd" på utsidan så man kan kontrollera urladdningstider och effekter.

Det kan vara så att någon då kallat dessa kontrollerade kopplingar som blödande kondensatorer men det är "bleeding resistor" som är den i detta fall verksamma komponenten.

Vattendoktorn fd

« Svar #19 skrivet: 11 maj-07 kl 00:46 »
Citat från: eka link=board=53;threadid=18532;start=15#msg date=
Mer risk att vi kommit lite långt ifrån ämnet  ;)
Blödande kondensatorer brukar man benämna trasiga eller dåliga kondensatorer som har en intern läckström. Ibland efter det att de släppt ut den "blå röken" som innehåller funktionen.  ;D. Sådana skall tas bort så fort som möjligt innan de orsakar total kortslutning och haveri.

Urladdningen vill man ha under kontroll och därför monterar man ett "blödningsmotstånd" på utsidan så man kan kontrollera urladdningstider och effekter.

Det kan vara så att någon då kallat dessa kontrollerade kopplingar som blödande kondensatorer men det är "bleeding resistor" som är den i detta fall verksamma komponenten.

Citera

Ja, ja, men du vet jag är uppväxt med radiorörsteknik, med anodsänning på c:a 200 V. Visste du att Karlsson, han som byggde karlssonhögtalarna i början på 70-talet OA-5-6 (Sonab) hade ett högtalarsystem (mono) som kallades "kolboxen", därför att den såg ut som en kolbox, hade en impedans av 800 ohm, med en anodspänning på c:a 200 V, utan utgångstransformator, pga de problem som följde utgångstransformatorn. Det är för mig solklart att man använde sig av som du kallar för "kontrollerade kopplingar". Men du vet att min grundläggande elektronik började -67. I brytningsfasen av rör- transistorteknik-kopplingar. Jag har fortfarande kvar, och använder mig av mina egenhändigt byggda "karlssonhögtalare" OA-5. Jag har även kvar min egenhändigt byggda rörförstärkare av push-pull teknik med pentoderna EL 56 i slutsteget, den fungerar, men använder mig idag av förstärkare från 70-talet från JVC. Där är utgångskondingarna i det närmast snart slut, men jag behöver inte nya, effekten räcker väl att spränga "OA-5"-orna, vilket jag inte vill.

Vad jag förstått är dom här för mig synes meningsskiljakterna en generationsfråga, och en tolkningsfråga som kräver ömsesidig respekt av varandra, och våra erfarenheter. Dom ligger så att säga på olika nivåer.

Nu handlade det om energilagring av små mått, och då är jag ganska säker på att kondensator använts för att utjämna laddningen, så att det lyser lite längre.

Att jag sen hänvisar till större kondensatorer i utjämningssyfte, och med urladdnings system för undvikande av obehagligheter, som dessutom t, tycker inte jag skall vara skäl för ;D ;D ;D snart hamnar du själv där du själv blir omkörd, eller överkörd av en yngre generation. Lev väl.

Leif

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser