Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kul bostadstyp, men dyr.  (läst 13678 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:kul bostadstyp, men dyr.
« Svar #40 skrivet: 18 maj-07 kl 00:26 »
spännande!
Nu är det läge för vadslagning: jag tippar att han säger att man INTE får utöka under markytan, ens en halvmeter!
Fast jag skulle vilja se reglerna svart på vitt, har letat men inte hittat annat än rekomendationer och liknande.

;D Jag skrev ett gäng frågor och fyllde på med de svar jag tror att han kommer att säga  8)

Kanske finns det vägar runt problemet...   :-X  Jag tog med en lurig fråga också   :-X   8)   ;D

Fortsättning följer...  :P

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #41 skrivet: 18 maj-07 kl 01:26 »
Väntar med spänning!  Det vore faktiskt riktigt kul om de som gjort reglerna inte räknat med att folk kan vara så luriga att de bygger ett (eller flera) källarplan till sin friggebod!
Sitter på landet och surfar via mobiltelefon, jösses vad lång tid det tog att få upp denna tråd..  Måste skaffa bredband ut hit, detta var ju löjligt långsamt.
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Vinterhem

« Svar #42 skrivet: 18 maj-07 kl 01:44 »
Glömde föresten din vadslagning i mitt förra inlägg, Eulalia!
-Jag satsar alltid på det mst spännande, och satsar på att de som gjort regelverket tagit för givet att ingen skulle tänka tanken på att bygga en källare till sin friggebod!  
-Vad slår vi vad om, föresten?   =)

(Och tack Prinsen, för att du kollar upp detta!  Jag har som sagt funderat lite i de här banorna i flera år utan att komma mej för att kolla hur det ligger till..)
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #43 skrivet: 18 maj-07 kl 02:14 »
Tack själv Vinterhem. Jag har ju den kontakten så det är inget besvär att jag luskar runt lite.  :)

Jag missade också Eulalias vadslagning.

Jag tror att man inte får gräva för att få extra utrymme. Är det utgrävt eller om det finns en källare så är det inte längre en friggebod.

Men jag har funderat lite och kanske är jag något på spåret.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 18 maj-07 kl 06:44 »
Saxar paragrafer i vanlig ordning. Plan- och bygglagen säger:

8 kap. Bygglov, rivningslov och marklov
Åtgärder som kräver bygglov
Generella bestämmelser
[...]
4 § Bestämmelserna i 1--3 §§ gäller inte i fråga om nedan angivna åtgärder beträffande en- eller tvåbostadshus och till dem hörande fristående uthus, garage och andra mindre byggnader (komplementbyggnader):
[...]
4. uppföra högst två komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, om byggnadernas sammanlagda byggnadsarea inte är större än 10,0 kvadratmeter, taknockshöjden inte överstiger 3,0 meter och byggnaderna inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

Och från Svensk Standard SS 02 10 52:

Byggnadsarea (BYA)
Med byggnadsarea avses den area som en byggnad upptar på marken.
[...]
Vid beräkning av byggnadsarea inräknas inte:
[...]
·     Byggnadsdelar som icke eller endast obetydligt når över marknivån, t ex ljusschakt, källaryttertrappa, terrass och underbyggd gård

Solklart mao. Man får bygga en jättekällare och ställa dit en friggebod ovanpå.

Eulalia

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 maj-07 kl 15:05 »
Genialiskt!
Får jag vara med på invigningen av din nergrävda kåk Vinterhem?
Ulrik, jag gillar din klippa&klistra teknik! ;D

SvenS

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 19 maj-07 kl 15:29 »
Kryphålet visar upp sig i sin grandiosa storlek  ;D

Sommartorparn

« Svar #47 skrivet: 19 maj-07 kl 15:52 »
Nästa år tror jag att friggebodarna får vara 15 kvadratmeter. Eller har det inte gått igenom än?

Skytten

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 19 maj-07 kl 16:09 »
En friggebod och en jordkällare får man ju ha, kan inte se att man inte får ha ingången till jordkällaren i friggeboden.

Vid större projekt kanske man måste inmuta underjorden först, och göra provborrningar, och då kan man till och med göra det på annans mark.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #49 skrivet: 19 maj-07 kl 20:26 »
ni kan ju alltid gräva ner er, och göra en lucka som inte syns i frigebodens golv. när kontrollant fjantarna kommer trycker man på en knapp så att dom ramlar ner och hamnar där dom hör hemma. hehehe
« Senast ändrad: 19 maj-07 kl 20:27 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

sivan48

• Uppland
« Svar #50 skrivet: 19 maj-07 kl 21:54 »
Både bodar o husvagnar SKÄNKS ofta bort på Blocket(jag brukar lägga in länkar till sånt,här på forumet),
så om ni nu fortsätter att brainstorma på denna tanke,varför inte en husvagn?
Man skulle ju kunna sätta den på en 'ram',och iallfafall  ha sval-utrymmen under den?Med eller utan golv-luck/a/or.

Om jag inte hade min plats på jorden redan,skulle jag köpa/arrendera/hyra lite land,och sätta en -gratis-husvagn där,och sen bygga ett paradis.
Varför vänta?Sätt igång...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 19 maj-07 kl 22:09 »
Både bodar o husvagnar SKÄNKS ofta bort på Blocket(jag brukar lägga in länkar till sånt,här på forumet),
så om ni nu fortsätter att brainstorma på denna tanke,varför inte en husvagn?

Och för att avvika från ämnet, fast bara lite, borde en sådan husvagn gå utmärkt att konvertera till ett hönshus.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #52 skrivet: 20 maj-07 kl 22:56 »
En jordkällare med en friggebod ovanpå var min tanke också.  :)

Åter nr 1/13

Vinterhem

« Svar #53 skrivet: 22 maj-07 kl 00:09 »
Tack Ulric, för ditt eminenta fakta & paragraf-gräveri! Det inger hopp för mänskligheten! =)

Vi får se åxå vad Prinsens byggnadsingenjör kan hitta, ibland finns det ju något så knäppt som prejudikat och tillägg till lagar och ragler, så jag ropar inte riktigt hej ännu!

Eulalia:  Så klart jag bjuder in dej, och alla andra intresserade den dag det blir verklighet, fast jag har ett par projekt som ligger lite före i turordningen efter mitt torpinköp, såsom fristående badrum, avlopp samt brunnsborrning.
Dock tror jag att jag har hittat en fläck där det är/verkar vara Långt ned till berggrunden helt nära huset som kan passa för projektet!

Någon som vet vad "underbyggd gård" kan vara för någonting, det nämndes i Ulrics utdrag ur "Svensk Standard SS 02 10 52" ?  En hel bondgård under mark? Eller vad? =)

Eulalia

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 22 maj-07 kl 00:23 »
Nej, man ska inte ropa hej...hittar vi ett kryphål så kryper "de" fort som tusan igenom och täpper till från andra sidan! ::) och tackar oss för besväret..

Hmmm, undrar hur man skulle kunna bygga nån slags ljusinsläpp på ett lämpligt och säkert sätt..nån slags kupoler i glas (plexiglas?) i varje underjordsrum. Kräver det byggrätt tro?
Detta börjar ju mer o mer närma sig jordkojjorna som avhandlats i andra trådar, hur var det med byggrätt för dessa?
« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 00:24 av Eulalia »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #55 skrivet: 22 maj-07 kl 00:40 »
Jag vågar inte heller vara alltför säker. Tolkningar som vi vanliga dödliga inte förstår kan ställa till det. Har inte fått svar än på frågorna.

Har sökt info om hur stor en jordkällare får vara men inte hittat något än. Man får ju bygga komplementbyggnader på skogs- och jordbruksfastigheter, men en vanlig tomt utanför område med detaljplan - bygglovsfritt för jordkällare - undrar hur det är med den saken?  Hmm. Detta verkar kräva en större utredning. Många frågor och få svar, än så länge...

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 22 maj-07 kl 00:54 »
Fast .... om vi håller på och dividera såhär fram och tillbaka ... då blir det nog inget gjort . eller ?

Vem vill bli försökskanin nr.1 ?  ;D

Jag *host* har mitt på det torra, än så länge. Men i en inte alltför avlägsen framtid : Det hade varit jättekäckt att ha en riktig stor källarlokal , för matvaror .. biljardbord ... eller nåt.

SvenS

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 22 maj-07 kl 00:56 »
Nästa år tror jag att friggebodarna får vara 15 kvadratmeter. Eller har det inte gått igenom än?

Det ligger som förslag än så länge , men det går nog igenom.
Finns redan att köpa t.ex här : http://www.trähuset.se/products/raskens15.asp

Fattas bara dalahästen som takkröning  ::)

Men här börjar det likna nåt : http://www.trähuset.se/products/saga_exklusiv.asp#

25 papp utan isolering . 35 - 40 med frakt,iso och plint , gissar jag.
« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 01:22 av Lucky Luke De Brina »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #58 skrivet: 22 maj-07 kl 01:03 »
Jag bor i lägenhet och törs vill inte börja gräva under hyreshuset så jag avstår från att vara försökskanin också.  8)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #59 skrivet: 22 maj-07 kl 01:17 »
Väntar med spänning på att få se vart länken leder.  ;)

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser