Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kul bostadstyp, men dyr.  (läst 13655 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:kul bostadstyp, men dyr.
« Svar #20 skrivet: 16 maj-07 kl 00:02 »

Planen föll på att tomten redan måste vara bebyggd för att få bygga friggebod samt ett par ekonomiska aspekter så det blev ett torp i stället.

Men frågan kvarstår, får man ha en källare i en friggebod?  Tanken är absolut högaktuell!  Kan man bara lägga "bottenplan" en meter ned så har man ju faktiskt lätt dubbla arealen (om än med krökt rygg, i bävan för övermakten)!   Någon som vet?

Det stämmer. En friggebod som första byggnad på en tomt måste man söka bygglov för. Finns det ett hus redan så får man bygga sin bod utan lov.

Finns det en källare så är det inte en friggebod längre. Jag är rädd att det krävs bygglov för det. Men kolla gärna detta. Jag kan ha fel.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 16 maj-07 kl 00:14 »
Om det är så att en källare skulle godkännas så antar jag att de 10 m2 i så fall fördelas på båda planen, alltså 5 m2 i varje plan.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 16 maj-07 kl 00:20 »
fast 10 kvm markyta OCH 3 meter från mark säger reglerna...väl?
Inget om totalyta väl? för om man nu skulle vara väldigt kortväxt, och ha en friggebod på 10 kvm och däri bygga ett loft på halva ytan (som man kan gå under utan att kröka rygg) då har man ju plötsligt 10 + 5 kvm...alltså 15 kvm boyta  ;D och vem kan säga nåt om det?

Tror ni verkligen 1 meter under markytan räknas som källare? Kallas inte det souterräng snarare?

PS: cool plan Vinterhem! berätta mer!  påminner lite om Losts lucka..
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 00:22 av Eulalia »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #23 skrivet: 16 maj-07 kl 00:33 »
fast 10 kvm markyta OCH 3 meter från mark säger reglerna...väl?
Inget om totalyta väl? för om man nu skulle vara väldigt kortväxt, och ha en friggebod på 10 kvm och däri bygga ett loft på halva ytan (som man kan gå under utan att kröka rygg) då har man ju plötsligt 10 + 5 kvm...alltså 15 kvm boyta  ;D och vem kan säga nåt om det?

Tror ni verkligen 1 meter under markytan räknas som källare? Kallas inte det souterräng snarare?

Invändigt får man dela av hur man vill. Precis som du skriver är man kortväxt eller gillar att gå dubbelvikt  :P så kan man dela av boden i 2 plan. Bara man håller höjdmåttet. Källardelen vågar jag inte skriva om längre.  ;D

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 maj-07 kl 00:36 »
Ingenting man direkt behöver tala om vid ansökan ändå , om man vill gräva ner sig.
Från marknivå till nock 3 meter, det syns inte på boden att det går en trappa NER. Det är väl enligt devisen " Om grannarna klagar " (läs: golar) och skickar en besiktningsman till en, då man verkligen kan testa kryphålet.

Ett byggnadskontor får väl inte hitta på regler som inte finns i stadgorna ?

Prinsen , kan inte du helt frankt slänga ut frågan till din förra arbetsplats.

???
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 00:38 av Lucky Luke De Brina »

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #25 skrivet: 16 maj-07 kl 00:42 »
Tack för de orden, Eulalia! De flesta tyckte jag var lite småknäpp! ( Eller inte så lite alls.. =)  FInns hur mycket kul som helst i den idén, lätt att spåna, eller spåra ur..  Ett par hundra kavdratmeter under jord, tio på ytan.. PRECIS som en anka, lungt och fint på ytan..  !    Och Noll i taxeringsvärde, även om "tomten" är några tiotal hektar ved och trädgårdsland.

Men frågan är, och lite knäppt att ingen tycks veta svaret, FINNS det en lag eller regel?  Om det inte finns så är det tillåtet, det är så vår lagbok fungerar!  ..Och i så fall gäller det att beställa grävmaskin snabbt, innan det blir förbjudet..   Det som är byggt innan reglering brukar normalt vara ok.
Tänk vilket häftigt badrum med gäststuga jag kan bygga till mitt torp!
Och om inte jag missminner mej får man ha två friggebodar??

Dags att nana kudden, drömma litet till, hopp om livet i detta forum!
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Eulalia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 maj-07 kl 00:43 »
det där har jag undrat mycket över!
det är lite moment 22 över situationen: om man slänger fram frågan, så blir de på alerten och skickar fort som tusan in en skrivelse så att lagen skrivs om... :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 16 maj-07 kl 00:46 »
...8<.... PRECIS som en anka, lungt och fint på ytan..  !    Och Noll i taxeringsvärde, även om "tomten" är några tiotal hektar ved och trädgårdsland.

småknäppt är bara förnamnet  ;D i like it!
Men lugnt o fint på ytan + ved? vad tänkte du göra av röken från vedeldningen???
bara en liten detalj..
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 00:46 av Eulalia »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #28 skrivet: 16 maj-07 kl 00:51 »
Ingenting man direkt behöver tala om vid ansökan ändå , om man vill gräva ner sig.
Från marknivå till nock 3 meter, det syns inte på boden att det går en trappa NER. Det är väl enligt devisen " Om grannarna klagar " (läs: golar) och skickar en besiktningsman till en, då man verkligen kan testa kryphålet.

Ett byggnadskontor får väl inte hitta på regler som inte finns i stadgorna ?

???

Man behöver inte berätta allt. Källardelen behöver ju inte synas och det de inte vet om lider de inte av.  ;D  En fiffig lucka i golvet som inte syns om det blir kontroll.  8)

Regler kan tolkas på olika sett och det kan även hänga ihop med var man tänker bygga.

Visst kan jag snoka runt lite på min tidigare arbetsplats. Känner dom väl.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 maj-07 kl 00:54 »
denna har jag tittat länge på:
http://ersson.sustainabilitylane.com/cottage.htm

hur mycket är 288 square foot?

Eulalia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 16 maj-07 kl 00:56 »
.....8<....En fiffig lucka i golvet som inte syns om det blir kontroll.  8)
er dom väl.

;D det här blir bättre o bättre. Jo lönnluckor är bra att ha om Tengils lakejer kommer och knackar på..

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 16 maj-07 kl 01:03 »
Och Noll i taxeringsvärde, även om "tomten" är några tiotal hektar ved och trädgårdsland.

Och om inte jag missminner mej får man ha två friggebodar??

Nu ska jag vara en riktig glädjedödare. Mark utan byggnad eller med en friggebod har ett taxeringsvärde, även om det kan vara lågt.

Man får bygga två bodar men de tillsammans får inte bli större än 10 m2. Alltså 5 + 5 eller 7 + 3 osv.

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 16 maj-07 kl 01:10 »

Ingen aning  :P, men A Cottage microhouse är 12 x 24 fot (Exkl. veranda) . Det blir 3,5 x 7 meter ca. Då tilkommer ju loft och verandra.
« Senast ändrad: 16 maj-07 kl 20:00 av Lucky Luke De Brina »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #33 skrivet: 16 maj-07 kl 01:15 »

Vilket häftigt hus. Ska läsa sidan...  :P

Kollade på wikipedia och där står det att 1 foot - 12 inches om vardera motsvarande 2,54 centimeter, 1 foot = 30,48 cm.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 16 maj-07 kl 01:23 »
Nu snurrar det i huvudet, men kan det bli ca 26 m2?   ???

Åter nr 1/13

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #35 skrivet: 16 maj-07 kl 01:25 »
Kudden fick vänta... Synd Att man måste slå samman ytan! ..Det förstörde ju lite granna av drömmen, med en gemensam källare till två friggebodar!
Men tack Prinsen, ändå! Kunskap är alltid av nytta, bara synd när den krockar med ens fina idéer!

Taxeringsvärde: Tja, egentligen menade jag nog beskattningen, Mitt torp har tex så lågt taxeringsvärde att de inte bryr sej, de kunde inte förstå varför jag gnällde över att de fördubblade det! Och då har jag ändå 3,5 hektar, inte så mycket, jämfört med grannarna, Men det försöjde 5-7 personer vid förra sekelskiftet.
Och jämfört med att de vill ha runt 2000 spänn i månaden för en parkeringsplats under tak i stan, så är min lila skvätt på landet en gåva!

Röken, Eulalia, tror jag är ett mindre problem än dränering och avlopp om man inte gräver ner alltihop i en kulle.  Så vitt jag förstått så finns det ingenting som hindrar att man har en vedspis/panna i sin friggebod så länge man följer gängse alla regler, men det skulle nog vara riktigt kul att se sotarens min när han ska godkänna anläggningen första gången!
Fast å andra sidan så kan man ju sprida ut röken via ett marklager om man vill dölja den, "doften" går nog dock inte att komma ifrån..
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #36 skrivet: 16 maj-07 kl 01:33 »
Kudden fick vänta... Synd Att man måste slå samman ytan! ..Det förstörde ju lite granna av drömmen, med en gemensam källare till två friggebodar!
Men tack Prinsen, ändå! Kunskap är alltid av nytta, bara synd när den krockar med ens fina idéer!

Jag har också fått en del drömmar krossade. Men funderar man lite fram och tillbaka så kan andra lösningar infinna sig.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #37 skrivet: 16 maj-07 kl 01:41 »
;D det här blir bättre o bättre. Jo lönnluckor är bra att ha om Tengils lakejer kommer och knackar på..

Eller en fallucka så de hamnar i källaren.  :o

Men då har man ingen gäldje över det extra utrymmet.  ;)

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #38 skrivet: 17 maj-07 kl 10:58 »

???

Jag har mailat frågorna till min vän/byggnadsingenjören på kontoret. Kommer inte ihåg om han är på semester denna vecka eller om det var nästa vecka. Men svaren kommer så småningom.  :)

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 18 maj-07 kl 00:12 »
spännande!
Nu är det läge för vadslagning: jag tippar att han säger att man INTE får utöka under markytan, ens en halvmeter!
Fast jag skulle vilja se reglerna svart på vitt, har letat men inte hittat annat än rekomendationer och liknande.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 2 användare (1 dolda)
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser