Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kul bostadstyp, men dyr.  (läst 13663 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
kul bostadstyp, men dyr.
« skrivet: 28 apr-07 kl 19:53 »

Pastorn

• -
Re:kul bostadstyp, men dyr.
« Svar #1 skrivet: 29 apr-07 kl 00:27 »
ja de var fina, men priset  :o :o :o :o

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 05 maj-07 kl 15:38 »
ett sånt hus bygger man väl själv för 10.000:-
vad är det som gör att dom vill ha 125.000:- det är det inte värt.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 05 maj-07 kl 17:39 »
http://www.enkelrum.se/

Jämför gärna med microhuset m-ch, som är ännu dyrare, men som också har en del smarta lösningar (som bengropen under bordet).
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

SvenS

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 maj-07 kl 18:17 »
Vänta lite och avvakta reglerna för den gamla friggeboden (10m2) som mycket troligt kommer att få utökad till 15 m2 , fortfarande utan bygglov.

Annars tycker jag priserna är horribla, verkligen . 10 m2  ??? Det är mycket mindre än vad man tror,5 kvadrat  till i tillåten yta är en enorm skillnad = 50 %. Den ytan går inte att värdera. Då är det skillnad mellan att bo vråltrångt till att bo någorlunda verksam.

Skulle aldrig ha köpt 10m2 för det priset. Det går att göra samma med 1/4 av priset själv.
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 18:19 av Lucky Luke De Brina »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 06 maj-07 kl 00:20 »
Vänta lite och avvakta reglerna för den gamla friggeboden (10m2) som mycket troligt kommer att få utökad till 15 m2 , fortfarande utan bygglov.

Här är en till som hoppas att lagen ändras. 15 m2 känns helt ok och möjligheterna till att kunna göra något riktigt bra med de extra 5 m2:na lockar.  :)

----------------------------------------------------------------------------------------------

Att få bygga en friggebod utan bygglov kräver att det finns en byggnad redan på tomten. Har man en obebyggd tomt måste man söka bygglov för friggeboden ändå, när den är "första byggnaden". Alla dessa regler...  :(

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 06 maj-07 kl 00:26 »
Väldigt dyrt, men kul med nytänkande. Men billigare att bygga själv om man kan och har möjligheten. Det kommer säkert fler roliga modeller när de 10 m2 blir till 15 m2.  :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 13 maj-07 kl 22:52 »
Jag snubblade över en kul grej... Finja betong har en friggebod i betong. ...som inte är så farligt dyr heller. Kolla under "tips och idéer". Undrar hur det skulle klara norrländskt vinterklimat?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 14 maj-07 kl 22:49 »
Någon som hört om takhöjden också kommer att ändras när de utökar friggebodsytan till 15 kvm? En högre takhöjd skulle ju göra öppna upp många möjligheter!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 15 maj-07 kl 00:27 »
Någon som hört om takhöjden också kommer att ändras när de utökar friggebodsytan till 15 kvm? En högre takhöjd skulle ju göra öppna upp många möjligheter!

Dessvärre så kommer maxhöjden 3 meter att behållas.

Åter nr 1/13

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 15 maj-07 kl 00:34 »

Aha, det är ju lite synd. Lite högre takhöjd skulle ju ge ett bra sovloft.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #11 skrivet: 15 maj-07 kl 00:42 »
Aha, det är ju lite synd. Lite högre takhöjd skulle ju ge ett bra sovloft.

Jag tycker att förslaget gott kunde ha inkluderat en halv meter till, totalt 3.5 meters höjd. Det hade gett fler möjligheter.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 15 maj-07 kl 01:00 »
Jag snubblade över en kul grej... Finja betong har en friggebod i betong. ...som inte är så farligt dyr heller. Kolla under "tips och idéer". Undrar hur det skulle klara norrländskt vinterklimat?

Spännade form.

Har sett någonstans, hmm minns inte var, en friggebod - gjuten som ett lite kantigt C. Alltså golv, en vägg och tak i ett stycke. Övriga väggar var av glas och träspaljé. Rätt snyggt faktiskt.

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 maj-07 kl 22:12 »

Vet du om taket måste byggas med en bestämd sluttningvinkel för en friggebod ?

Man kan ju bygga med väldig liten taklutning så innertakhöjden hade räckt för ett sovloft.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 15 maj-07 kl 22:37 »
Vet du om taket måste byggas med en bestämd sluttningvinkel för en friggebod ?

Man kan ju bygga med väldig liten taklutning så innertakhöjden hade räckt för ett sovloft.

Så som jag har fått lära mig (assistent på byggkontoret) så är det endast höjden som är reglerad, inte vinkeln. En del ställer boden på lecablock eller rent utav på trädgårdslattor för att spara in cm till höjden. Alltså måttet 3 meter från gruset/jorden till högsta höjden på taknocken.

Utformningen är helt fri. Dock kan det vara reglerat i vissa sk kulturmiljöer som kräver anpassning till äldre bebyggelse. Är man osäker ska man fråga sitt byggkontor.

Åter nr 1/13

Eulalia

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 maj-07 kl 22:51 »
får man gräva ner friggeboden någon meter då?
om det är höjden ovan jord som räknas...då kan man ju trixa lite åt andra hållet tänker jag..
« Senast ändrad: 15 maj-07 kl 23:09 av Eulalia »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #16 skrivet: 15 maj-07 kl 23:39 »
om det är höjden ovan jord som räknas...då kan man ju trixa lite åt andra hållet tänker jag..

;D  Nu sätter du mig på prov... måste tyvärr svara att jag inte vet det. Om jag resonerar lite högt här... reglerna säger att höjden är satt till max 3 meter från markytan = för att förhindra att folk bygger på höjden. Men vete sjutton om du inte har kommit på ett kryphål... ;D Det står räknat från marken (inget om ev under ytan höjd). Däremot om man bygger sin bod i en slänt så räknas medelhöjden ut för marknivån och därifrån 3 meter upp. Det kan vara något liknande som gäller för under-marken-nivå. Men kolla med ett byggkontor nära dig.

Synd att jag inte jobbar kvar på kontoret för då hade jag kunnat kolla redan i morgon.

Åter nr 1/13

SvenS

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 maj-07 kl 23:40 »

;)

Då hade man haft 4 meter i takhöjd och t.o.m. kunnat ha 2 våningar = 30 m2 med nya byggreglerna.
Kök, köksbord , dass och dusch i bottenvån. Sov och vardagsrum i övervåningen .
Kan ju alltid drömma.

« Senast ändrad: 15 maj-07 kl 23:41 av Lucky Luke De Brina »

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #18 skrivet: 15 maj-07 kl 23:44 »
Tja Eulalia, för inte så länge sedan hade iaf jag en plan..
Man köper en tomt av en lantbrukare, en strandtomt vid en insjö som han inte kan ha till nåt alls och säljer billigt.
Man gräver ned ett par fyrtiofots kontainrar omgivna av grus, betong och ett par dräneringspumpar som drivs av solkraft..
Och bygger en friggebod på toppen, med en trappa i... Utsikt med ett par kameror och lcd-skärmar med gardiner.. Isolerat på insidan, och uppvärmt av en köksspis som drivs med ved samt acc-tankar.

Planen föll på att tomten redan måste vara bebyggd för att få bygga friggebod samt ett par ekonomiska aspekter så det blev ett torp i stället.

Men frågan kvarstår, får man ha en källare i en friggebod?  Tanken är absolut högaktuell!  Kan man bara lägga "bottenplan" en meter ned så har man ju faktiskt lätt dubbla arealen (om än med krökt rygg, i bävan för övermakten)!   Någon som vet?
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 15 maj-07 kl 23:49 »
;)

Då hade man haft 4 meter i takhöjd och t.o.m. kunnat ha 2 våningar = 30 m2 med nya byggreglerna.
Kök, köksbord , dass och dusch i bottenvån. Sov och vardagsrum i övervåningen .
Kan ju alltid drömma.

Det är säkert så att om man börjar gräva sig ner så är det inte en friggebod längre.

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser