Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Finland Finns det några andra finlandssvenskar här?  (läst 2984 gånger)

Rocket Man

• Finland
Finland Finns det några andra finlandssvenskar här?
« skrivet: 15 dec-16 kl 17:41 »
Tjenare!

Jag gillar det här forumet skarpt, men ibland känner man sig lite som en utböling eftersom man bor på finlandssvenska västkusten... Så jag tänkte kolla upp ifall det finns andra finlandssvenskar här?

Själv bor jag på landet utanför Vasa, arbetar just nu som byggare till vardags men har mestadels sysslat med konst och litteratur under mitt vuxna liv. Jag gillar hemmagjorda grejer och egna lösningar - inte alltid för att det sparar en pengar, utan kanske främst för att man håller sin självständighet vid liv ifall man övar sig i att reda sig själv.

Just nu är jag intresserad av att bygga elverktyg. Liten bandsåg, bandslip, timmersåg för att klyva upp eget virke... Periodvis har jag också odlat egen mat, och håller mig åtminstone med egna bär och fruktkompotter vintern igenom. Sysslar också med återvinningskonst, skulpterar speciellt i metall och bygger möbler av restvirke. Får och hönor ingår i framtidsplanerna.

Det vore kul att veta vad det finns för alternativare lurande i stugorna i nejderna. Skriv några rader och presentera dig, mitt i allt kan vi talkoarbeta ihop eller något! :)

TW

• Finland
SV: Finns det några andra finlandssvenskar här?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-16 kl 22:33 »
Int ji tu alls nain utböling hijee.

Vil du skoåd på it snickeri me na halvt heimlaga maskiner ji he bara ti kom hiid å häls på nain daa. Ja mårar å lagar mang sortäs dåon oåv toli som aader lagar ti skrot.
He sko va skryyft ti foå roåk nain annin som halder på me toli. Välkomin!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

luftballong

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-16 kl 14:07 »
Jag är inte finlandssvensk, men det är härligt att se att ni också är här! Det är så vackert i Vasa-trakten, och jag gillar dialekten skarpt! Påminner lite om gutamålet ...

:)

Rocket Man

• Finland
« Svar #3 skrivet: 16 dec-16 kl 19:40 »
Int ji tu alls nain utböling hijee.

Vil du skoåd på it snickeri me na halvt heimlaga maskiner ji he bara ti kom hiid å häls på nain daa. Ja mårar å lagar mang sortäs dåon oåv toli som aader lagar ti skrot.
He sko va skryyft ti foå roåk nain annin som halder på me toli. Välkomin!

Nå sidu tjena! He låter som du bor en beta söderut järifrån men he finns jo bilar... :)
Ja det är något speciellt med skrotet, det känns som man övervinner en naturlag när man hittar sätt att skapa något av det som andra kastat. Och man får arbeta med alla slags material. En gång testade jag att sy gubbar av mandarinskal som jag sedan torkade... började se ut som woodoodockor  :D

Tackar för inbjudan att kika på din verkstad... var nånstans bor du?

Rocket Man

• Finland
« Svar #4 skrivet: 16 dec-16 kl 19:46 »
Jag är inte finlandssvensk, men det är härligt att se att ni också är här! Det är så vackert i Vasa-trakten, och jag gillar dialekten skarpt! Påminner lite om gutamålet ...

Nå det var ju välkomnande, tack! :)
När man är en språklig minoritet och inte behärskar finskan till fullo, så känns det mycket sympatiskare att söka sig till er svenskar. Jag gillar också dialekter och talar bara standardsvenska om jag "måste". Gutamålet är jag inte säker på att jag vet hur låter? Nån kändis att referera till? Gotländska känner jag släktskap till... 

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 16 dec-16 kl 22:21 »
Ja vil int häng ut adressin på näti så ja stjickar it privat meddeland åt de.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Maria C S

• Ändrar i det TiBetanska landet.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 17 dec-16 kl 19:23 »
Glöm nu int att byta till vinterringar om ni ska ut å fara  :)

Välkommen ! Jag bor dock i Småland nu mera !

Hur Gotländska låter   :) Babben Larsson

https://www.youtube.com/watch?v=mMsbuqr73ec

"Di sma undar jårdi" som blev en landsplåga för länge sen.

https://www.youtube.com/watch?v=D78xYeVsOag

Min personliga erfarenhet är att man förstår både gotländska och norrländska bättre om man kan finlandssvenska innan  ;D

Jag är född i Borgå.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rocket Man

• Finland
« Svar #7 skrivet: 17 dec-16 kl 21:23 »
Glöm nu int att byta till vinterringar om ni ska ut å fara  :)

Välkommen ! Jag bor dock i Småland nu mera !

Hur Gotländska låter   :) Babben Larsson

https://www.youtube.com/watch?v=mMsbuqr73ec

"Di sma undar jårdi" som blev en landsplåga för länge sen.

https://www.youtube.com/watch?v=D78xYeVsOag

Min personliga erfarenhet är att man förstår både gotländska och norrländska bättre om man kan finlandssvenska innan  ;D

Jag är född i Borgå.

Alltså är gutamål och gotländska samma sak? Isåfall är jag med  :D . Babben Larsson i all ära, men personligen associerar jag gotländskan till Susanne Alfvengren. Jag är uppvuxen med hennes musik eftersom min mamma lyssnade på henne...

Ja nu har jag träffat min första alternativare! Jag tycker det är ett alldeles fenomenalt forum det här, man får en aning om att man kunde sätta upp en månadslång roadtrip (på halkiga åretruntdäck...) och bara träffa en massa symppis folk. I Småland har jag faktiskt varit som pojk på femdagars orienteringsläger...

Maria C S

• Ändrar i det TiBetanska landet.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 18 dec-16 kl 12:25 »

Alltså är gutamål och gotländska samma sak? Isåfall är jag med  :D . Babben Larsson i all ära, men personligen associerar jag gotländskan till Susanne Alfvengren. Jag är uppvuxen med hennes musik eftersom min mamma lyssnade på henne...

Ja nu har jag träffat min första alternativare! Jag tycker det är ett alldeles fenomenalt forum det här, man får en aning om att man kunde sätta upp en månadslång roadtrip (på halkiga åretruntdäck...) och bara träffa en massa symppis folk. I Småland har jag faktiskt varit som pojk på femdagars orienteringsläger...

Ja fast om äldre generationers Gotländare talar, så är det obegripligt, för språket har ord från olika länder, då Visby ju är en gammal Hansa stad.
http://www.gutamal.org/ordlista/

Det är alltid kul med likasinnade. Vet att det finns fler på forumet på Finska sidan.
Ja jag gillar detta forum. Gott om tips och ideer. När det kommer till djurhållning ska man dock se över nationella regler för djurslaget, oavsett om man ser filmer eller info hämtat från äldre böcker.
Odling ger ju olika förutsättningar/möjligheter beroende på var man bor.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Jeuce

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 18 dec-16 kl 21:16 »
Född i Vasa, uppvuxen på Åland, utbildad i Helsingfors, så nog kan jag anses vara finlandsvensk. Men just nu bor jag med familjen i Stockholm. Det blir nog flytt tillbaka till Åland i något skede.

Inte för att ta över tråden, men jag kanske ändå kan fråga om det finns några ålänningar här på forumet?

Hälsar Henrik

luftballong

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 19 dec-16 kl 19:35 »
@ Rocket man:

Här är en intressant länk att läsa, om du är lite nyfiken på det här språket/den här dialekten:
http://www.gutamal.org/om-det-gutniska-spraket/

Som jag förstår det är gutamål och gotländska samma sak, men det man i dagligt tal kallar "gotländska" är fullt begripligt för en svensk. Några skillnader är att gotländskan har diftonger och en annorlunda språkmelodi (i mina öron gemensamt med Närpes-dialekten). "Äkta" "oförsvenskad" gutamål är dock inte alls begriplig för en svensk. Sedan vet jag inte om de här båda dialekterna har gemensamma ord, men jag har hört att finlandssvenskan bevarat uttal, grammatik och många ord ifrån fornsvenska och äldre nysvenska, liksom gutamålet gjort.

I vilket fall, kul att det finns några från andra sidan Östersjön/Bottenhavet. Jag kanske besöker Vasa någon gång!

Rocket Man

• Finland
« Svar #11 skrivet: 19 dec-16 kl 21:51 »
Född i Vasa, uppvuxen på Åland, utbildad i Helsingfors, så nog kan jag anses vara finlandsvensk. Men just nu bor jag med familjen i Stockholm. Det blir nog flytt tillbaka till Åland i något skede.

Inte för att ta över tråden, men jag kanske ändå kan fråga om det finns några ålänningar här på forumet?

Hälsar Henrik

Tjenare Henrik! Jag har nog sett en och annan ålänning dyka upp i trådarna här... Det är bra att se det, annars kan man få första intrycket att alternativ.nu utspelar sig främst i Skattungsbyn :D

Rocket Man

• Finland
« Svar #12 skrivet: 19 dec-16 kl 22:00 »
@ Rocket man:

Här är en intressant länk att läsa, om du är lite nyfiken på det här språket/den här dialekten:
http://www.gutamal.org/om-det-gutniska-spraket/

Som jag förstår det är gutamål och gotländska samma sak, men det man i dagligt tal kallar "gotländska" är fullt begripligt för en svensk. Några skillnader är att gotländskan har diftonger och en annorlunda språkmelodi (i mina öron gemensamt med Närpes-dialekten). "Äkta" "oförsvenskad" gutamål är dock inte alls begriplig för en svensk. Sedan vet jag inte om de här båda dialekterna har gemensamma ord, men jag har hört att finlandssvenskan bevarat uttal, grammatik och många ord ifrån fornsvenska och äldre nysvenska, liksom gutamålet gjort.

I vilket fall, kul att det finns några från andra sidan Östersjön/Bottenhavet. Jag kanske besöker Vasa någon gång!

... Klickar på länken  och det första jag ser är ordet "allnakku"! – Det säger vi också, eller snarare "aalnakku". När jag kom som utbytesstuderande till Bergen ansträngde jag mig först för att standardisera mitt språk, men efter någon vecka orkade jag inte med det längre och böt helt sonika till att tala min egen dialekt. Då sa en norrman att jag hade lärt mig "veldig bra norsk" :D . Så det stämmer absolut som du säger att vi har att göra med varianter av fornsvenska språk här.

Kommer du över potten hit till vasatrakten får du höra av dig! :)

luftballong

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 20 dec-16 kl 20:01 »
Ah, intressant, jag visste inte att nynorsk (antar att det är det du menar???) och finlandssvenska (eller var det specifikt Närpes-målet som norrmannen förstod??) var begripliga sinsemellan, men naturligtvis är det helt logiskt. Nynorsk bygger på dialekter som talades i Norge innan senare medeltid, och som liknade yngre fornsvenska och finlandssvenska har bevarat många ord och grammatik ifrån den tiden. Mycket intressant!

Du skrev "böt" istället för "bytte" (av "byta"). Böjer ni det så i Vasa-trakten? (Nyfiken ...). 

Mårranmor

• -
« Svar #14 skrivet: 20 dec-16 kl 20:03 »
Jag finns också här. Bor sedan länge i Sverige, men tillbringar sommarhalvåret i södra Finland och odlar i fosterjorden.  Med varierande framgång

Rocket Man

• Finland
« Svar #15 skrivet: 21 dec-16 kl 23:51 »
Ah, intressant, jag visste inte att nynorsk (antar att det är det du menar???) och finlandssvenska (eller var det specifikt Närpes-målet som norrmannen förstod??) var begripliga sinsemellan, men naturligtvis är det helt logiskt. Nynorsk bygger på dialekter som talades i Norge innan senare medeltid, och som liknade yngre fornsvenska och finlandssvenska har bevarat många ord och grammatik ifrån den tiden. Mycket intressant!

Du skrev "böt" istället för "bytte" (av "byta"). Böjer ni det så i Vasa-trakten? (Nyfiken ...).

Nej nej, jag talar inte närpesspråk, jag nätt och jämnt förstår det. Men jo, det finns mycket likheter till norskan. Jag har ibland funderat hur det skulle se ut ifall finlandssvenskarna skulle ta efter den norska modellen med två skrivspråk – ett formellt "bokmål" och ett fritt "dialektalt". i längden skulle det leda till ett rikare skriftspråk. Men även om jag är dialektvän tror jag nog ett standardspråk har sin funktion ifall man vill nå en lite bredare publik.

Böt / bytte... jag kunde väl inte gärna skriva böit heller, som jag skulle säga :D . Googlar lite och det verkar som båda är gångbara men böt är det ålderdomliga alternativet. När jag tänker efter skulle jag nästan lika gärna kunna säga byytt.

TW

• Finland
« Svar #16 skrivet: 23 dec-16 kl 16:48 »
Det har visat sig att folk från min hemsocken har väldigt lätt att kommunicera med folket i Tröndelag. Var och en på sin dialekt.
Antifacist.

luftballong

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 26 dec-16 kl 18:03 »
@Rocket man:

Ah, intressant, så man säger "böit" där du kommer ifrån? Skulle inte alls kunna härleda det till "byta", men kan tänka mig att man skulle kunna säga något liknande på gutamål eller uppsvenska mål. 

Ja, kanske intressant med två skriftspråk!

@TW: Jaha, där ser man! Hur är det då med jämtskan, tro?

Solrosen

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 24 jan-17 kl 01:08 »
Här finns en till från Österbotten i Finland. Närmare bestämt i Skaftung. Inte långt från Närpes  :)

Dock så bor jag i Västmanland nu för tiden.

Seniorkvinna

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 24 jan-17 kl 05:54 »
Född iStockholm av Finlandsvensk mamma , bodde hos min Mormor o Morfar utanför Grankulla tills jag var 4:a år . Sedan spenderades alla skollov i Borgå skärgård under grundskolan , min bästa tid i livet 😉 Så liiiiite Finlandsvensk känner jag mig nog .

Dela detta:

* Inloggade just nu

190 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser