Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?  (läst 4441 gånger)

Pettson2

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #20 skrivet: 04 dec-16 kl 21:24 »
Jag tror det största intresset bottnar i att tillverka ett billigare bränsle än det på macken köpta.
Det skulle åtminstone vara min drivkraft!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

kaskelottas

  • Gäst
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #21 skrivet: 06 dec-16 kl 15:16 »
Jag tycker alternativet med elbil är intressantast just nu för att vara självförsörjande på drivmedel.

Det finns så många synergier.
Solceller ger även ström när solen lyser så du slipper köpa - ekonomiskt en toppen affär!
Men instegs priset är högt, 10kw anläggning kostar ca 110.000:- utan installation.
Och solceller har inga rörliga delar, de kan hålla länge.
Man brukar väl säga att de kan betala sig på 10år ungefär.
Och elbilarna finns idag, det kommer en beganadmarknad med rimliga priser inom ett par år.
Du kan ha ström när det är strömavbrott om solen lyser. - även utan batteripark. (har man elbil kan man utnyttja det batteriet även till tex hemmet)
Det negativa är att det är komplicerade system när simplehet är något eftersträvansvärt inom självförsörjning.


Annars är väl gengas det mest realistiska om du äger skog som kan ge dig bränsle.
Har man en bra vedprocess för att framställa ved så, annars är det ju inte självförsörjande.
Så då får man nästan ha en gengasdriven traktor också med vedprocessor som hänger i 3-punkten.
Eller hugga med yxa =)

JohnA

  • Inlägg: 1055
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #22 skrivet: 30 dec-16 kl 14:22 »
Oavsett vilken alternativ teknik eller vilket bränsle man väljer för hemframställning kommer det på ett eller annat sätt vara en mer dyrbar resurs än när man är del i den stora cirkusen där bränsle köps för pengar från storskalig rationell tillverkning. Det som försatt oss i nuvarande miljösituation är väl det faktum att det gått så lätt och billigt att att skaffa fram bränsle, att vi trott oss kunna slösa med resursen. Oavsett i vilken form vi tillför energin till våra fordon (såväl som andra energikrävande processer) borde grunden vara att sluta slösa så förbannat!

Visst är det häftigt med elbilar, och Teslan är en av de coolare, men de väger oftast MER än fossilbilarna, är mer fullskitna med elektronik än fossilbilarna och består av en klart större mängd dyrbart och resurskrävande material. Det enda vettiga borde vara att bygga enklare, lättare och mycket mindre energikrävande fordon! Det går att nå väldigt långt från det de flesta tror sig vilja ha idag men det tycks ju vara mycket roligare att använda den moderna tekniken till att ge oss MER av det vi redan har. -Mer hästkrafter, fart, väghållning, underhållning... Energivinsterna av teknikens framsteg äts upp av girigheten att få MER.

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1055
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #23 skrivet: 30 dec-16 kl 14:41 »
Alltså, vill man intressera sig för DIY-bränsle för sina transporter bortom det man kan göra till fots eller med cykel tror jag man ska börja med att reducera energibehovet, oavsett VAD för slags energi man tänkt inrikta sig på.

Sedan känns det vettigt att energin kan hämtas så "naturnära" som möjligt, inte bara att det sker med hög verkningsgrad. Normalstora personbilar med bensineldade ångpannor och turbindrift nådde för 20-30 år sedan ungefär samma totala verkningsgrad som med en vanlig kolvmotor. Byter man bränslet till något förnybart får man "nollgången" i CO2-kretsloppet och minus får vi genom att ge sjutton i att slösa så förbannat genom att köra fort med breda karosser på breda däck med ett ton onödig dödvikt. Kolvångmaskiner ska vad jag förstått kunna ge ungefär samma verkningsgrad som turbiner, fast med enklare och mer DIY-vänlig teknik. Sedan har vi ju gengasdriften som är principiellt enklare, men sannolikt ännu krångligare att både sköta och bygga in i mer aerodynamiska fordon. Att elda växtmaterial direkt i stället för att omvandla det till vätska borde spara värdefull energi, även om verkningsgraden hos ett oförädlat bränsle säkert blir lägre.

Trots att jag är lite skeptisk till elfordon (åtminstone så som de byggs idag) tror jag ändå de kan vara ett vettigt alternativ för framtiden. -Men bara om vi slutar tro att vi kan rädda miljön genom att bygga gigantiska energikrävande bilar med hysteriska prestanda! Något jag tror Tesla faktiskt gjort bra är valet av motor, -trefas asynkronmaskin i stället för permanentmagneter av sällsynta material från miljöförstörande gruva. Jag TROR åtminstone att koppar, järn och aluminium är mindre miljövidrigt att bryta än neodym &co. Batterierna sätter jag dock stort frågetecken på, för här har det definitivt gått mode i att använda allt mer exklusiva material för att få upp energitätheten. Samtidigt är väl livslängden fortfarande inte så imponerande?

Där kanske bränslecellerna erbjuder en bättre energilagringsmöjlighet? (jag vet faktiskt inte vad för material de består av och hur långlivade de är)

Förutsatt att man kan lagra och transportera elenergin på ett effektivt sätt är nog el en god kandidat som bästa DIY-bränslet. El kan ju åtminstone med vind- och vattenkraft vara billigt och enkelt att producera. Har man de möjligheterna att göra el spelar det kanske inte heller så stor roll om batteritekniken skulle vara lite sämre eller om det blir ganska stora förluster att omvandla elen till vätgas för lagringen. Fast att tänka energieffektivt hela vägen från energikällan till fordonets energibehov tror jag är viktigt.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 9980
    • Östergötland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #24 skrivet: 31 dec-16 kl 09:22 »
Batteritekniken går hela tiden framåt både vad gäller watt/kilo och antal laddningscykler, så att elbilen är det riktiga valet är egentligen självklart. Synd bara att det som slår bäst är stora teknikspäckade lyxmaskiner.

Om jag har ett batteri att köra mot så har jag inga problem att bygga ett vindkraftverk som under sin livstid ger el billigare än vad jag köper den för från vattenfall. Så med en konverterad lätt bil från förr så finns det faktiskt möjlighet att gå plus på DIY-grejen.

torbjorn

  • Inlägg: 11145
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #25 skrivet: 31 dec-16 kl 12:06 »
Problem med ångtekniken är dock höga tryck, riskerna vid pannexplosion, krav på tryckkärlsbesiktningar mm.

Ett annat problem är att god totalverkningsgrad på en ångprocess kräver bra vakuum efter turbin eller kolvångmaskin, och det kräver i sin tur en skrymmande kondensor och mycket grova ledningar mellan maskin och kondensor. Det kan bli svårt att släpa med sig sådana saker i en personbil. Mot slutet av ångloksepoken byggdes en del kondensorlok (dels för att förbättra verkningsgraden och dels för att slippa ständiga vattenpåfyllningar och få loken mer användbara i t ex mycket torra trakter eller områden med olämplig vattenkvalitet), och som regel krävdes en extra fullstor järnvägsvagn för att få plats med kondensorn och dess kylfläktar.

Ett tredje problem är att hög verkningsgrad kräver högt ångtryck och hög ångtemperatur (överhettad ånga), och under sådana förhållanden är det svårt att smörja en kolvångmaskin. Man får också problem med att oljerester följer med i kondensvattnet och ger koksavlagringar i panna eller överhettare.

Man bör också tänka på att om en ånganläggning ska bli tillräckligt följsam för tvära ändringar i gaspådrag mm för att kunna användas i en bil i tät trafik, så kräver det en ångpanna med stort vattenrum som kan fungera som ångackumulator (dvs i princip samma typ av panna som används på ett ånglok). Och en sådan panna blir både stor och tung. Små lätta vattenrörspannor, la Mont-pannor och liknande kan inte hålla någon överskottsånga i beredskap utan där måste man vara förutseende och öka på fyr och matarvatten en liten stund innan man börjar belasta maskineriet. Och, omvänt, om man plötsligt "släpper gasen" och har en sådan ångpanna, så kan ångöverskottet inte ta vägen någon annanstans än via säkerhetsventilen. Vilket nog kan reta upp känsliga medtrafikanter :)
Den här bristande följsamheten har ångmaskineri gemensamt med stirlingmotorer, och förmodligen skulle båda sorterna fungera bäst i hybriddrift där de samarbetar med ett batteri som tar belastningstopparna respektive sväljer tillfälligt energiöverskott.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1408
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #26 skrivet: 31 dec-16 kl 15:14 »
...

Visst är det häftigt med elbilar, och Teslan är en av de coolare, men de väger oftast MER än fossilbilarna, är mer fullskitna med elektronik än fossilbilarna och består av en klart större mängd dyrbart och resurskrävande material. Det enda vettiga borde vara att bygga enklare, lättare och mycket mindre energikrävande fordon! Det går att nå väldigt långt från det de flesta tror sig vilja ha idag men det tycks ju vara mycket roligare att använda den moderna tekniken till att ge oss MER av det vi redan har. -Mer hästkrafter, fart, väghållning, underhållning... Energivinsterna av teknikens framsteg äts upp av girigheten att få MER.
Glöm inte att även om de väger mer så behöver inte en lastbil transportera bränslet till dem..
Även om elbilar består av resurskrävande material så försvinner inte materialet eller förbrukas utan kan återvinnas.


Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1408
    • Skåne
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #27 skrivet: 31 dec-16 kl 15:17 »
.... Batterierna sätter jag dock stort frågetecken på, för här har det definitivt gått mode i att använda allt mer exklusiva material för att få upp energitätheten. Samtidigt är väl livslängden fortfarande inte så imponerande?
Som det ser ut idag så verkar batterierna överleva bilarna så så dåliga kan de inte vara?

kretslopp

  • Inlägg: 1337
  • 67 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #28 skrivet: 11 sep-17 kl 15:58 »
Under andra världskriget fans det bagerier som körde på ren etanol i sina distributionsbilar. Jag pratade en gång med en gubbe som hade kört en sådan. Han berättade att han körd ifrån både gengas och bensinbilar med den. Bensinmotorn i bageribilen behövdes bara justeras lite, sen fungerade det bra.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3704
    • Lappland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #29 skrivet: 11 sep-17 kl 16:46 »
Under andra världskriget fans det bagerier som körde på ren etanol i sina distributionsbilar. Jag pratade en gång med en gubbe som hade kört en sådan. Han berättade att han körd ifrån både gengas och bensinbilar med den. Bensinmotorn i bageribilen behövdes bara justeras lite, sen fungerade det bra.

Vad menas med ren etanol?
Drickbar sprit? %?

torbjorn

  • Inlägg: 11145
    • Medelpad
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #30 skrivet: 11 sep-17 kl 21:01 »
Den sprit som tillverkades för motordrift i Sverige under kriget gick mest till försvaret, blandades med de små kvantiter bensin som fanns tillgängliga till motyl (ungefär motsvarande dagens E85). Den användes framför allt till motorcyklar och en del andra fordon som inte var lämpliga att köra på gengas.
Skulle inte förvåna mig om man också använde sprit för att dryga ut flygbensin.

Motorspriten var s k sulfitsprit, som man fick fram genom att jäsa och destillera avfallsluten från sulfitmassafabriker. Men tillgången var begränsad eftersom många av fabrikerna stod stilla under krigstiden. Dels fanns det inga möjligheter att exportera pappersmassa, och dels var det brist på massaved som råvara. Eftersom man inte längre kunde importera kol och koks, så gick allt man kunde avverka åt som brännved. Arbetskraftsbrist pga inkallelser, högkonjunktur i försvarsindustri mm gjorde också att det var svårt att få fram massaved.

Så jag är tveksam till att en bagare skulle ha fått tilldelning av någon slags etanolbränsle.
En del bilar kördes på acetylen, det gav minst lika bra prestanda som bensin men var mycket dyrare än gengas och räckvidden blev kort. Fungerade bäst i städer där Aga hade fyllningsstation för acetylentuber.
I Danmark kördes en hel del på biogas under kriget (bl a sopbilarna i Köpenhamn), men jag vet inte om det förekom i Sverige.

kretslopp

  • Inlägg: 1337
  • 67 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #31 skrivet: 12 sep-17 kl 16:23 »
Han berättade att dom kondenserade ugnsventilationen och att dom fick ut mellan fem och tio liter 45% sprit per bakdag.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3704
    • Lappland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #32 skrivet: 12 sep-17 kl 18:22 »
Han berättade att dom kondenserade ugnsventilationen och att dom fick ut mellan fem och tio liter 45% sprit per bakdag.

Så då körde de på sprit, som liknar hembränt?

kretslopp

  • Inlägg: 1337
  • 67 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #33 skrivet: 12 sep-17 kl 20:05 »
Ja han sa så. Den smakade lika illa, sa han, så den var bättre som bensin.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1681
    • Södermanland
SV: Etanol, vedgas, rapsolja eller annat bästa DIY-bränslet?
« Svar #34 skrivet: 08 okt-17 kl 20:33 »
Sant är att det avgår alkohol när deg jäser, men att det faktiskt är i sådana mängder att det går att samla ihop och köra bilar på det hade jag aldrig kunnat föreställa mig. Förresten konstigt i så fall att inte fler har gjort det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 7 användare
morris matte, malarmaster, ManPåGården, huke, hsd, javill, Landet

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser