Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avel och storleksskillnad  (läst 2237 gånger)

Dandelia

• Gäst
Avel och storleksskillnad
« skrivet: 26 apr-07 kl 13:37 »
Hej!
Spelar storleken roll vid avel? Att para ungefär lika stora kaniner eller en stor hona med en mindre hane låter vettigt. Men bör man undvika parning mellan stor hane och liten hona? Jag funderar över om det innebär risker för honan, vid dräktighet och förlossning.

/Dandelia

Elisa

• Västergötland
Re:Avel och storleksskillnad
« Svar #1 skrivet: 26 apr-07 kl 14:20 »
Jag använder ofta stor hane på liten hona för att få fram större djur från den honan. Hos mig har det inte skett något konstigt med honan. Har t o m avlat mellan fransk vädur och dvv och det gick jättebra.
Elisa

Hej!
Spelar storleken roll vid avel? Att para ungefär lika stora kaniner eller en stor hona med en mindre hane låter vettigt. Men bör man undvika parning mellan stor hane och liten hona? Jag funderar över om det innebär risker för honan, vid dräktighet och förlossning.

/Dandelia
inga djur för tillfället.

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 apr-07 kl 15:28 »
Ok, då vet jag. Det kanske är skillnad på djur som föder "färdiga" ungar och kaniner som inte gör det? Fostren blir inte större än vanligt trots mycket större hane utan växer till sig efter de kommit ut? *funderar*

/Dandelia

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 14:32 »
Stor hane på liten hona är inga problem.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Jonaflax

SV: Re:Avel och storleksskillnad
« Svar #4 skrivet: 05 mar-09 kl 23:45 »
Stor hane på liten hona är inga problem.

Tar upp tråden igen, eftersom jag sökte just denna info.

Innebär det att jag skulle kunna para min hermelinrexhona (lite för stor för rasen) med en Rex-hane? Hon har fått en liten kull nyligen, men nästa gång vore det kul.
Jag vill få fram små rexpälsade (minirex) men är inte förtjust i ren hermelin (gillar inte korta öron - min hona har dock för långa).

Bra att ha åsikter från vana uppfödare om man söker en rexhane att para lilla honan med  ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Re:Avel och storleksskillnad
« Svar #5 skrivet: 06 mar-09 kl 07:47 »
Tar upp tråden igen, eftersom jag sökte just denna info.

Innebär det att jag skulle kunna para min hermelinrexhona (lite för stor för rasen) med en Rex-hane? Hon har fått en liten kull nyligen, men nästa gång vore det kul.
Jag vill få fram små rexpälsade (minirex) men är inte förtjust i ren hermelin (gillar inte korta öron - min hona har dock för långa).

Bra att ha åsikter från vana uppfödare om man söker en rexhane att para lilla honan med  ;)
Det är inga problem, fostren anpassar sig efter moderns bukutrymme. De föds väldigt små men växer sen snabbt ikapp.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Jonaflax

SV: Avel och storleksskillnad
« Svar #6 skrivet: 07 mar-09 kl 14:36 »
Finns det någon skillnad i vad det blir för storlek på avkomman som vuxen, beroende på storlek på föräldrarna?

Typ, pappa hermelin - mamma Rex
eller mamma hermelin -pappa Rex

Med tanke på att stora kaniner verkar få fler ungar, så är det ju effektivt att då ha liten hane, stor hona. Vill man däremot ha många honor att avla på skulle det omvända vara bättre.
Uj, vad jag spånar...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 11 mar-09 kl 08:16 »
Parade min gotlandshona med fransk vädur och det gick bra. Men ungarna som nu är ca 5-6 veckor variera ganska mycket i storlek. Någon är markant större än genomsnitten och någon markant mindre. Så alla blir inte jämn storlek, som i en renrasig kull.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 11 mar-09 kl 10:26 »
I så fall varierar det från kull till kull. Jag har parat mina gotlandshonor med stora hanar och dom kullarna är väldigt jämnstora. I alla fall inget som syns med blotta ögat. Däremot har jag en renrasig bw-kull där ungarna varierar i storlek. Jag har fått för mig att det hellre har att göra med eventuell exponering för coccidier... Men jag är långt från säker.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 11 mar-09 kl 10:43 »
I så fall varierar det från kull till kull. Jag har parat mina gotlandshonor med stora hanar och dom kullarna är väldigt jämnstora. I alla fall inget som syns med blotta ögat. Däremot har jag en renrasig bw-kull där ungarna varierar i storlek. Jag har fått för mig att det hellre har att göra med eventuell exponering för coccidier... Men jag är långt från säker.  ;)

/Sara

Eller så slår arvsanlagen helt klart olika...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 11 mar-09 kl 11:08 »

/Sara

Ska återkomma till detta när alla mina kullar är födda, jag har flera uppsättningar: Gotland/BW, Gotland/Vit lant, Vit lant/BW, Gotland/Vit lant/BW och BW/BW på gång.

Ska bli spännande att se storleks och tillväxtskillnad.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 2 användare
skogskälla, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser