Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mus gnagt på elledning.  (läst 12270 gånger)

Fixasjälvkille

• Gäst
SV: Mus gnagt på elledning.
« Svar #40 skrivet: 22 okt-16 kl 15:40 »
Jag vet inte. Det är inte många kilometer hit. Jag glömde mäta idag. Kanske under 5 km. Jag väntar lite till. Försäkringen gäller ju inte om jag sätter ihop nåt själv som blir fel.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 28 okt-16 kl 17:43 »
Jisses, nu är det fixat!  Jag hitta en helt annan elfirma i datorn igår..ock jag babbla in ett meddelande efter 16:30. Sen blev jag uppringd idag. Nu efter jobbet är det nya sladdar ock 2 kopplingsdosor monterade. Vad bra!  Ska städa undan sladdstumpar ock ställa tillbaka spisen när jag käkat, ock senare reda upp allt jag flyttade på i källaren.

Undrar om har jag skyldighet att meddela den andra firman att allt redan är fixat? Ligger det ingen nyckel ute så kommer de ju inte in. Skulle de vilja komma hit så borde de ju ringa ock säga det?  Ska jag bara maila nåt att det är fixat? Eller bara säga att det är fixat för länge sedan om de skulle ringa? Jag får fundera..

Sen får jag kanske kleta i nåt i hålet i murade väggen där mössen går in till köket. Där kablar går in alltså.. Husfix kanske?,eller stålull ock lite cement?  Eller rentav glasfiberspackel? Eller vad? eller köra in En-kvistar i hålet?

Undrar om jag har någon sån där elskrämma för möss liggande? Jag har köpt minst 2 men tyckte de var kass..Jag köpte ännu en förra året med, en dyrare variant. Minst 500kr...men mössen kom in ändå. Så jag lämnade tillbaks den efter 2 veckor. Sa att jag inte använt den.  De funkar eventuellt bara i ett rum. Men jag satte dem i köket men mössen kom in ändå. Jag kanske skulle haft den i källaren? Ja inte vet jag.

Det låg en död mus utanför nu. Kanske elektrikern slängt ut den? 2 fällor slog igen i förrgår, utan att det var en mus i dem. Annars har det varit rätt lugnt på möss. Cirka 1 st. per vecka bara...ock det är lite.

Eftersom jag gillar att gå med slagrutor kunde jag fråga sen vart mössen går in.,Faktiskt aldrig tänkt på det innan. Jag ska testa när jag hinner. Det kan ju vara någon mer gång i marken som jag inte sett..

Ventiler har jag i alla fall satt metallnät på ock fäst med sånt där metall hål-band+ självborrande skruv.

Jag är glad, nu slipper jag fundera mer på detta problemet. Fast vad det kostar har jag ingen aning om. Jag ville ha rotavdrag sa jag i alla fall.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 28 okt-16 kl 22:19 »
Du skall nog meddela de andra att de inte behöver komma. Annars måste Du betala resan. Husfix är nog bra att täppa till med. vad är det för möss Du har? Skogsmössen gör inga egne hål. De förstora upp befintliga öppningar och skarvar för att komma in. Stadsmössen gör egna hål, tom genom tegelsten. Åt de måste Du blanda glassplitter i husfixen. De sistnämnda har tänder som står raktfram och kan därför gnaga på en plan yta. Skogsmössen som i regel kommer när det blir kallt ute kan inte göra so.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 28 okt-16 kl 22:27 »
Här hos mig har mössen aldrig gnagt hål någonstans, eller förstorat några befintliga hål. Däremot gräver de bort lerbruket i grunden och bor mellan stenarna

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 29 okt-16 kl 17:31 »
Jag tror det är olika möss som kommer in, en del har lång svans en del har kort svans. En del har nog varit ljusare under magen.En del är mycket större ock måste nog vara Råtta. Husmus ock Råtta är väl de som gnager värst har jag för mig..ja man har ju hört hur de gnagt i träet. Någon gång har det varit Näbbmöss i fällorna med.

I garaget var det en Iller häromåret. Men de kanske är bra jägare. Kanske den som bor under vedboden för det är små spår där ock Igelkottarna försvann

Jag får lägga en pepparkaksbit på ett fat på diskbänken, då ser man när man har besök. De är tokiga i pepparkakor..en gång sprang det förbi en mus med en hel pepparkaka i munnen när jag såg på tv. Men nu lägger jag bara ut en liten bit.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 30 okt-16 kl 08:47 »
Ännu en mus fångad. Jag såg att pepparkaksbiten på fatet var borta. Sen kollade jag mina 5 fällor i köket. Jo en ganska stor denna gång med lång svans. Jag blir inte klok på vart de går in.  Jag murade igen hålet under diskbänken med husfix igår. Frågan är om de går in i källaren först ock sen upp i huset. Det måste ju vara någonstans i köket de tar sig in. Jag får fundera mer sen. För de går väl inte in i skorsten?
7 stycken på en månad. Det är ganska lite. Men det är bara oktober än så länge.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #46 skrivet: 30 okt-16 kl 09:05 »
Sprid ut mjöl över golvet och följ sedan fotspåren

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 31 okt-16 kl 19:32 »
Ja, det kan ju vara ett alternativ,men jag fömodar att de går under diskbänken ock vidare någonstans. Lite svårt att följa dem därunder.

Jag såg på Youtube att möss ock spindlar mm inte gillar Mynta. Man ska spraya ut det.
Sen ett jätteelakt sätt att ta död på möss. Blanda chokladpulver med gipspulver..Sen ställ en skål med vatten intill.
(how to get rid of mice) Men det var lite väl hemskt.

För övrigt måste jag ha tag på en rörmokare...hela huset blev svart igår då jag hade på värmen första gången efter sladdbytet. Kortslutning i värmepatron sa elektrikern.hm, konstigt att det hände just nu då han bytt sladd i den..?
Jag fick gå ut sent ock byta en propp i skåpet som är utomhus mellan oss grannar. Jag lär få dubbla räkningar nu..jag kan inte skratta på flera veckor.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #48 skrivet: 31 okt-16 kl 21:13 »
En kortslutning i värmepatronen borde normalt få dess gruppsäkring att gå, inte huvudsäkringen/mätarsäkringen.  Och hela huset borde inte behöva bli mörkt för att en enda huvudsäkring går och en fas blir spänningslös.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 08 nov-16 kl 20:57 »
Jag är inte speciellt insatt i elektriska grejer.

Jag fick ju kablar bytta sen..kostade 2560kr......sen ett utlåtande att det var kortslutning i elpatron..det kom en rörmokare ock kollade för 10 dagar sen. ( Elkillen sa att jag skulle ringa en rörmokare..det skulle beställas en elpatron.) Jag väntade i en vecka sen var jag tvungen att ringa ock undra hur det gick. Nä, då var inte elpatron beställd.....? konstigt.  Så nu ska den alltså beställas ock tar nåra dagar.Sen ska rörmokaren ta hit en elektriker som kopplar. Patron skulle kosta 9300kr. Sen arbete på det.

Jag tycker allt detta var vimsigt, varför kunde inte elektriker nr. 1 stoppa i en patron? Är det inte det de jobbar med.Måste verkligen en rörmokare beställa en sådan? Nä, jag fattar inget alltså.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #50 skrivet: 08 nov-16 kl 22:25 »
9300 kr måste jag säga är misstänkt dyrt för en värmepatron till t ex en elpanna, varmvattenberedare eller elkassett. Högst 1500 kr vore rimligt.  Vad är det för slags apparat värmepatronen ska sitta i? Fabrikat, ålder, typbeteckning, bilder osv?

fredde e

• Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 08 nov-16 kl 22:35 »
Försöker dom sälja en ny elpanna till Dig? Verkar så på priset. Och frågan som Torbjörn hade, varför inte säkringen gick kvarstår. Det hela låter misstänkt tycker jag.Har Du ingen som kan mäta värmepatronen åt Dig. Om den har kortslutning mellan plus och gängan. Mellan plus och minus måste Du OM-mäta.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #52 skrivet: 09 nov-16 kl 20:04 »
Det är inte värt att tala om plus och minus i växelströmssammanhang.
Det är nog lämpligt med några bilder på elpatronen och dess anslutningar innan man kan komma med detaljerade förslag på hur en mätning ska gå till.
I de här fallen tror jag inte att det är rätt väg att gå att anlita hantverkare såsom elektriker eller rörmokare, som är mer intresserade av att göra kortsiktigt goda affärer än att göra kunderna nöjda. Det är bättre med någon el- och VVS-kunnig privatperson i grannskapet eller bekantskapskretsen.

fredde e

• Hälsingland
« Svar #53 skrivet: 09 nov-16 kl 22:20 »
Det är ju i princip en doppvärmare. 2 kontakter och skyddsjord. Det går utmärkt att mäta om båda anslutningar har kontakt med skyddsjord/ ytterhölje. I så fall är den utbränd. En motorvärmare mäter man so. Det är samma pryl egentligen. Bara större.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 12 nov-16 kl 18:20 »
Jag undersöker elkassetten..det är en CTC Ljungby elkasett., nr 826642 Men det ska finnas nåt annat nr på den så man vet vilken sort det är.  3,6,9,12 kw. Den är bå på toppen ,vit neråt.

Jag hade någon slags mailkontakt med en firma nu som säljer elpatroner mm. Han ville ha bilder men jag har inte kommit igång med det i denna datorn. Han ville ha nummer på den. Fast jag vågar inte beställa en själv, det är bäst någon på en firma gör det så det inte blir tokigheter.

En helt ny elkassett kostade 8 tusen någonting.. Antagligen har rörmokaren kollat på en helt ny? I så fall kan han ju inte vara erfaren. Det är väl mest elpatronen inuti som går sönder.. den gick sönder en annan gång för länge sedan.Då skenade värmen ock det blev för varmt. Många år sedan. Men hur ska jag hitta det kvittot kan man undra. Det kanske står nåt på det.

Jag måste ringa rörmokaren ock bromsa han så han inte beställer en helt ny dyr elkassett i onödan. Vilka röra alltså. Finns det inga erfarna inom detta område kan man undra. Han undra med om den var kopplad till kaminen. Nä det är den ju inte.

fredde e

• Hälsingland
« Svar #55 skrivet: 12 nov-16 kl 18:59 »
Du skall ju anlita en elektriker till patronbyte. Rörmokaren drar rör, inte kablar. Är Du verkligen säker på att det är elpatronen och inte styrningen det är fel på? Är det patronen måste proppen ha gått. Och det har den ju visst inte, som Du skrev. I såfall är det väl hellre termostaten som styr till och frånslaget av elpatronen. Försök först av allt att hitta nån som kan mäta patronen åt Dig. Och om termostaten skickar ström till patronen, när Du vrider på den till varmare eller kallare.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 12 nov-16 kl 19:27 »
Ja, det är så rörigt... jo proppen gick sönder då jag slog på värmen.(efter kabelbytet som elektrikern gjorde) Huvudproppen en bit ifrån huset pajade.

Elektrikern kom tillbaka då jag ringde på han, så kollade han sina kablar igen, Nä inget fel på dem sa han.Sen sa han att jag skulle ringa en rörmokare.

Jag ringde en rörmokaren som kom...ock skulle beställa grejer, En elpatron, men han verkar ha kollat på en helt ny elkassett. Han skulle ringa en elektriker som sen skulle koppla allt.Men det kom ingen.

Men nu måste jag ringa rörmokaren ock se till att han inte beställer en helt ny elkassett.För det verkar lite konstigt.

Sen får han väl ringa den där elektrikern då som ska koppla in en elpatron, inte en ny elkassett.

För övrigt hittade jag ett kvitto på en lagning av elkassetten från år 2000. Då skenade värmen. Men det var en termostat som gått sönder. Tyvärr var det ingen beteckningen på elkassetten. Så jag vet inget nummer på den.

Jag fattar fortfarande inte varför man skulle blanda in en rörmokare. Förmodligen? trodde den unga? elektrikern att elkassetten var kopplad med vattnet till kaminen?? eller nåt,Inte vet jag. Allt är bara konstigt. Jag vet inte hur erfarna dessa människor är som kommer grejar.De har grejat då jag var på jobbet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #57 skrivet: 12 nov-16 kl 20:22 »
Rörläggaren skall väl montera den nya elpatronen är det tänkt, och elektrikern koppla in den. Det skall ju helst bli tätt och jag vet inte om man kan betro en vanlig elektriker med gängtejp

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #58 skrivet: 12 nov-16 kl 21:26 »
På de elkassetter från 80-talet som jag har kommit i kontakt med, de tycks ha sålts under många olika märken men brukar alltid ha en gråblå plåtkapsling runt termostater och elinstallationer samt en orange låda av unicapapp runt värmeisolering och vattenbehållare, så finns det tre standardfel:

1) Termostaterna går sönder - brända kontakter. Kan lätt kollas genom att vrida termostaten fram och tillbaks omkring aktuell vattentemperatur, om den är i ordning hörs det tre klick efter varandra, om ett eller flera klick saknas har den sönderbrända kontakter. I nödfall, om man inte får tag i en hel termostat till rimligt pris, kan man utnyttja en fortfarande hel kontakt till att manövrera en kontaktor som får styra elpatronen. Man bör dock koppla in gnistsläckare (t ex varistor) parallellt med kontaktorspolen för att skona termostaten.
2) Dåligt pressade kabelskor som det blir varmgång i. Lämpligen drar man om allt kablage som har varmgångstendenser när man ändå håller på.
3) Tidrelät som ska fördröja inkoppling av halva effekten efter strömavbrott går sönder. Vanligtvis brukar man helt enkelt koppla förbi det i så fall.

Jag har aldrig varit med om att någon elpatron har gått sönder, och om det trots allt skulle ha hänt så är det säkerligen bara ett av de totalt 6 värmeelementen som är trasigt, i så fall kan man lätt koppla bort det och förlorar inte mycket av elkassettens effekt för det.

Fixasjälvkille

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 12 nov-16 kl 21:49 »
Okej, Jag vet inte hur jag ska göra. Försöka hitta någon som säljer CTC produkter kanske. Om de har någon som kan leta fel. Men jag vill inte ha någon räkning från den där rörmokaren.För han titta väl bara antar jag,varken han eller elektrikern verkar ju vara så erfarna på vad de ska göra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser