Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lacka golv med gamal två komponent lack.  (läst 2161 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
Lacka golv med gamal två komponent lack.
« skrivet: 06 okt-16 kl 20:22 »
 Det var loppmarknad här i byggden. Hittade en dunk med 12 l tvåkomponents lack Bona D503 med tillhörande härdare. 50:- var ju Ok.
 Några år senare var så golvet klart att lackas. Nylagt men med gamla brädor. Då vi i sovrummen ville ha det lätt att torka pga. alergi valde vi detta där.
 Blandade till en sats som jag bedömde skulle räcka. Förvarade dunken i frysen.
Alla gamla penslar användes då jag ju inte hade någon förtunning.
Mot slutet fick jag ställa mej på dunken där den frysta färdigblandade lacken var i. Den kom knappt ut ändå. Varmt vattenbad o den blev bättre.
Sista golvet andra strykningen blev inte så bra.
 Så jag lackslipa o blanda bara en liten sats. Men den var som seg att jobba med.
När jag så frågar fabrikanten om där fanns förtunning så var han väldigt förvånad att lacken över huvud taget fanns kvar.
Föreslog att jag skulle förtunna med alifatlacknafta.
Vad tror ni om detta?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Lacka golv med gamal två komponent lack.
« Svar #1 skrivet: 06 okt-16 kl 20:39 »
Jag tror inte det hjälper att förtunna med lacknafta. Om tvåkomponentlack har härdat, så har den härdat. Punkt slut.
Man ska inte blanda till allt på en gång utan man blandar bara så mycket man gör av med under närmaste halvtimmen eller så.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #2 skrivet: 06 okt-16 kl 21:20 »
 Jobbade hos en konsthantverkare i skpåne mitten -70.
Det gjordes skålar i gammal bok (rötad). Den var så rötad i bland att man kunde sticka igenom ett finger.
Träet byggdes upp med just dena golvlack.
Vi jobbade i en frysbox, tömde i 12 l + härdare åt gången.
Fick stå i värmeskåp för att härda.
2-3 sådana behandlingar med slipning mellan och så en slutlackering av annan sort med pensel.
Skålarna kunde diskas i diskmaskin.
Så frysen fungerar bra. Har gjort det tidigare med tvåkomponents produkter för att minska svinnet.
 Men i mitt fall i dag är ju orsaken att lacken har ålder.
Även när den är ny blandad är den trög.
Där för undran om lösningsnmedel. Vet att man igentlicken inte behöver förtunna den.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 06 okt-16 kl 21:51 »
Det går ju alltid att prova. Luktar lacken som om den innehåller lacknafta från början?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #4 skrivet: 06 okt-16 kl 21:59 »
Nej den luktar väldigt starkt. Kör med mask vid apliceringen.
Tänker pröva med att blanda den ena delen med lacknaftan o se om den blir tunnare.
Men vad härdaren säger blir så nästa fråga

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 okt-16 kl 10:57 »
All kyla ned blandad 2-komponent sänker reaktionshastigheten, men stoppar den inte fullständigt. Gammal oblandad 2-komponent kan även ha reagerat med sig själv och med luftsyret så att den tänkta reaktionen bas+härdare uteblir. Riskabelt att stryka sådan lösning inomhus eftersom ohärdad 2-komponent oftast just är allergiframkallande.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #6 skrivet: 07 okt-16 kl 13:18 »
De lackade golven har fin hårdhet så där felas inget.
Är dock inte nöjd med ytjämnheten.
Lacknaftan fick huvudbeståndsdelen att bete sej som äggvitan något kokt.
Prövade med cellulosa förtunning.
Den löste.
Nu ligger där en bit på pannan som fick lite av det lösta + härdare.
För tidigt att säga om den härdar tillräckligt.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #7 skrivet: 09 okt-16 kl 00:55 »
 Nu är den sista biten lackad.
Cellulosaförtunningen tog.
Men varför är den för tiden i plåtburk?
Den jag använde har stått länge. Ärvde den av far min. Var inte så mycket kvar i burken. så lacken blev rätt brun av rost.
 Valet av ytbehandling i sovrummen kommer sej av att enfamiljemedlem har tendenser till damm o kvalster allergi. Lättare att hålla rent, våttorka. resten av golv är lutbehandlat o sen med såpa. Faller mej bättre i smaken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser