Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grind av material från skogen  (läst 2261 gånger)

alexanderb

• Västergötland
Grind av material från skogen
« skrivet: 09 sep-16 kl 08:59 »
Hej

Jag har en tanke om att göra en grind av material från skogen. Grenar från fallna granar etc.
Är detta möjligt utan att materialet murknar inom ett år? Kan jag göra något med trädet för att det ska hålla?
Ska jag skala av barken? Och hur ska jag sätta själva stolparna (större grenar) i marken utan att de ska murkna (om de ens gör det)

Tacksam för svar

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Grind av material från skogen
« Svar #1 skrivet: 09 sep-16 kl 10:35 »
Inom ett år murknar nog inte barkade grangrenar, men kanske efter 3-5 år. Och i marknivå går det fort med förruttnelsen om du gräver ner grangrenar.

Kärn-ek eller lärkträ är de enda material jag själv använder till trädgårdsgrindar, eller till stolpar under jord. För att det håller i många år. Och måste du göra om grinden gång på gång så blir det ju betydligt dyrare än att köpa riktig ek direkt tex...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 09 sep-16 kl 11:54 »
Just den biten som går ner i jorden ruttnar på några år, men resten kommer hålla länge. Grangrenar är väldigt hårda och rötbeständiga. Och stolpen som grinden hänger ifrån kan man väll göra om med fem års mellanrum, materialet ju gratis. Gäller att hitta en grov nog gren bara. Stammen från gran ruttnar på en gång så man bör inte frestas att använda den.

TW

• Finland
« Svar #3 skrivet: 09 sep-16 kl 14:10 »
Gammaldags spolagrindar var ju gjorda av material från skogen. Enkla billiga grindar som fanns överallt i gärdsgårdarna förr.
De lodräta sidstyckena är av 4 tums gran eller tallstammar. I dem borrar man 1 1/2 tums hål med ungefär 20 cm mellanrum. De vågräta spolarna gör man av neglingar det vill säga klena underväxta granar som man täljer så de passar i hålen och kilar fast. Allt virke skall åtminstone randbarkas men vill man ha det snyggt så helbarkar man.
Gångjärnen kan vara av järn men vill man spara kostnader kan man borra ett grunt hål i en sten och sätta en järndubb i ändan på grindens sidstycke och sätta dubben att löpa i hålet i stenen. Upptill kan man använda en björkvidja om grinden är liten.
Låsanordningen är en annan björkvidja.

Grindstolparna som står i jorden skall helst vara av en tall som man har randbarkat på rot något år på förhand så den är full med kåda. I nödfall kan man ta 5 tums granstammar som man sveder i eld upp till 20 cm över markytan innan man sätter dem i jorden.
Man slår inte ned grindstolparna i jorden utan gräver en grop och ställer grindstolpen i hålet och packar småsten runtomkring. Då håller de bättre.

Vill man ha en ännu billigare grind som skall öppnas sällan bygger man ett led. Två stavurpar med band av gran och lösa ledtrodor inträdda mellan stavurparen. Då man öppnar tar man bort ledtrodorna en i gången.

Så här enkelt gjorde folk förr......och eftersom det var enkelt och billigt att bygga en grind behövde den bara hålla i 10 år eller så.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 11 sep-16 kl 18:08 »
Gammaldags spolagrindar var ju gjorda av material från skogen.

Kärn-eken jag använder har också sitt ursprung i skogen om jag har förstått det rätt...  ;) Håller 100 + år.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser