Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd BAGGAR!  (läst 17462 gånger)

Martin S

Re:Bildtråd BAGGAR!
« Svar #40 skrivet: 08 sep-07 kl 23:30 »
Oj, det var en tjusig gutegubbe. :D Hur gammal är han?
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Ull

« Svar #41 skrivet: 09 sep-07 kl 07:36 »
Oj, det var en tjusig gutegubbe. :D Hur gammal är han?

Han är sju år nu och fem år på bilden. Han har en gudomlig utstrålning med en otrolig värdighet. Han är KUNG! En väldigt snäll och kelig sådan.

Han har lite lustig färg. Egentligen är han mörk, men han är skäcktecknad med väldigt mycket vitt, så därför ser han nästan helt vit ut.

ewaldz

« Svar #42 skrivet: 10 sep-07 kl 15:37 »
en av våra baggar  ;D ;D

Martin S

« Svar #43 skrivet: 24 sep-07 kl 22:35 »
Kärleken känner inga hinder...
De två vuxna baggar har gått i en solid hage för sig själv, fårnät med el över, och varit nöjda med det hela sommaren. Vi kallar det finkan. Men i dag brunstade första tackan. Tror ni unga sportiga baggen stannade inne? nänej han hoppade över og rev ner el-ståltråden på vägen, förinnan hade han knäkt en - trodde jag - obrytbar ekstolpe i försöket at ta sig ut.
Men det är ingen olycka. Just den tacka var faktisk menat för honom, och därför  hämtade jag kameran istället för att försöka sära på dom. Nu blir det bara lam lite tidigare.

Men vad har ni för erfarenheter av att hålla isär baggar och tackor när biologien vil annorlunda? Min erfarenhet är, att de snällaste baggar förvandlas til något i kategori med förälskade noshörningar och at hagen skall byggas därefter. Eller också måste man ha dom längre ifrån varandra. - hur långt?
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 23:47 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Martin S

« Svar #44 skrivet: 24 sep-07 kl 22:36 »
... och så här gick det.

För resten: BAGGEN PÅ BILDEN ÄR TIL SALU - billigt!. Absolut snäll, inte aggressiv alls, bara kär just idag.
Annars blir det slakt nu i höst. Vi kan inte samla på baggar.
« Senast ändrad: 24 sep-07 kl 23:40 av Martin S »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #45 skrivet: 26 sep-07 kl 15:42 »

Men vad har ni för erfarenheter av att hålla isär baggar och tackor när biologien vil annorlunda? Min erfarenhet är, att de snällaste baggar förvandlas til något i kategori med förälskade noshörningar och at hagen skall byggas därefter. Eller också måste man ha dom längre ifrån varandra. - hur långt?

Min erfarenhet av att hålla isär baggar och brunstiga tackor är att det går inte. Min gammelbagge gick igenom allt utom solida boxväggar i vintras (han försökte visserligen hoppa över) innan alla var betäckta. För hans del hade det varit bättre med en tackgrupp och honom som ensambagge. Men, när alla tackor var dräktiga så höll han sig inne utan problem. Innan lamningen flyttade jag honom och de två sparade bagglammen till en egen hage med eltrådar och där går de fortfarande. Numera som tre runda julgrisar. Två av baggarna har jag ute på annons nu men, om jag inte får dem sålda så går de till slakt nu i höst. För inte en vinter till med Houdini i hagen tack.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #46 skrivet: 26 sep-07 kl 16:39 »
Jag hoppas att min bagge gör som på bilden på nätterna.... För jag har inte sett honom betäcka än, men han är säkert bara diskret.  ;) Däremot syns det tydligt hur han favoriserar olika tackor, vartefter de brunstar antar jag.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #47 skrivet: 26 sep-07 kl 22:15 »
Hej

Här är min söta gutebagge.

Mvh/Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

dawnrun

• livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
« Svar #48 skrivet: 27 sep-07 kl 08:38 »
här är min fd bagge  ::) en mycket fin leicester som lämnade fina lamm
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

turbofish

• Dadaistisk Drömutforskare
« Svar #49 skrivet: 22 okt-07 kl 16:32 »
Våra värmländska skogsfår/gutefår:

« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 16:33 av turbofish »
For somewhere in my mind there is a painting box,
I have every color there it's true.
Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

Martin S

« Svar #50 skrivet: 22 okt-07 kl 17:18 »
Turbofish, betyder det att baggen överst är värmlands/gute korsning? Skulle kunne vara det, men liknar mest gute.
Mycket fin bild i övrigt!
Såg på din tråd om baggstölden att du bara har haft fåren en vecka. Då har du varit snabb till att få bra bilder.
« Senast ändrad: 22 okt-07 kl 17:19 av Martin S »

turbofish

« Svar #51 skrivet: 22 okt-07 kl 17:22 »
Turbofish, betyder det att baggen överst är värmlands/gute korsning? Skulle kunne vara det, men liknar mest gute.
Mycket fin bild i övrigt!
Såg på din tråd om baggstölden att du bara har haft fåren en vecka. Då har du varit snabb till att få bra bilder.

Det var 17 baggar (snyft). Några är rena gute, några är rena värmlands och några är blandningar. Vi har inte fått stamtavlorna än.

Just lately when I look inside my painting box, I seem to pick the colors of you.  Vår fotodagbok: http://www.flickr.com/photos/23597963@N07/

amarantus

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 22 okt-07 kl 17:22 »
´Det här var min Gutebagge innan han fick "kila vidare"

amarantus

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 22 okt-07 kl 17:24 »
Det var 17 baggar (snyft). Några är rena gute, några är rena värmlands och några är blandningar. Vi har inte fått stamtavlorna än.

Min var en REN Gutebagge med härstammningsintyg o allt ;)

Martin S

« Svar #54 skrivet: 23 okt-07 kl 09:20 »
17 baggar :o
Vad är syftet? - jag frågar inte för att vara elak. Det kan ju både vara för att ha betesdjur utan att ha lammbesväret och för att baggarna helt enkelt är så fina att se på.
Men det jag tänkte är, att om du verkligen vill ha så manga baggar, kunne du bli en jättetillgång för avlen av de mer sällsynta lantraserne. Där vill man gärna öka antalet baggar i avel, samtidigt som att det kan vara et praktisk problem i en liten besättning. Men om någon som du kunde fungera som baggcentral borde det vara smart.

- Bara min privata idé, naturligtvis skulle man kolla behovet med genbanken och iøvrigt bara ha MV3-djur.

Nu har du ju i och för sig skaffat djur.
« Senast ändrad: 23 okt-07 kl 09:22 av Martin S »

annan

« Svar #55 skrivet: 23 okt-07 kl 10:32 »
jo jag undrade också, vore intressant att veta varför man har 17 baggar?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

turbofish

« Svar #56 skrivet: 23 okt-07 kl 11:15 »
Planen var att köpa 15 tackor och 1-2 baggar. Men den förra ägarinnan hade ont om plats så vi fick 15 baggar extra på köpet. Dom är väldigt snälla och slåss aldrig så det är egentligen inget problem att ha så många. Men vi måste nog slakta några av dom till våren, för dom äter ändå en hel del.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #57 skrivet: 30 dec-07 kl 17:59 »
Dax för en nuvig bagge    ;)

Här Rosas Felix 3år.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

birgit

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 02 jan-08 kl 13:50 »
Roslagsbaggen Hugge 4 mån. (nu 7) har just kelat med en tistel ;D

Mor i Katthult

• fd fårfarmare med stor familj
    • Ångermanland
SV: Re:Bildtråd BAGGAR!
« Svar #59 skrivet: 02 maj-08 kl 14:27 »
Visst är han pampig men är det verkligen en renrasig finullsbagge? Huvudet är inte typiskt och jag tycker mig skymta en lång svans där bak. Han ser ut som en korsning mellan finull och texel.  Tyvärr har reglerna för inkorsning varit väl moderata tidigare så det händer att finullsfår med härstamningsbevis ändå uppvisar drag av inkorsning. För att en  finullbagge ska vara rastypisk ska svansen inte vara för lång och den ska ha en ullfri nederdel. Det ska inte finnas ull på huvudet och hårremmen där ska vara glansig. Det ska inte heller vara pigmenterad hud på nos och runt ögon som det ser ut att vara på bilden. Torstens öron är dock finfina finullsöron. Ett ullprov från en sådan bagge som Torsten brukar innehålla en hel del märghår. Lammens köttklassning kommer sannolikt att bli högre än efter typiska finull.
Hoppas jag inte förolämpar dig nu men jag kan inte låta bli att dela med mig av lite spontana tankar.

Hej Henning,
Nej då du förolämpar mig inte alls. Jag vet med säkerhet att min Torsten är renrasig. Har stamtavla mer än 10 generationer på honom.  Han är/var med i Fårkontrollen och vid ullmönstringen fick han F10 8 5-3-3-3-3. Inte den allra bästa ullen men han har gett några riktigt fina livdjur efter sig. Han hade en kort och ullfri svans, så det på bilden är något helt annat....... Flera av våra baggar härstammar från ett par danska importer av finull som Kjerstin Jonsson (tidigare ordförande i Finullsföreningen) gjorde. Vi har idag även en bagge från henne som stått på semin för genbank..  Faktiskt riktigt fin herre.
Hälsnignar
Mor I Katthult
Livet är för kort för att vänta...

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 3 användare
Nataks, Staem, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser