Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera manskapsvagn  (läst 6973 gånger)

Annika M

• Småland
Isolera manskapsvagn
« skrivet: 23 aug-04 kl 09:03 »
Jag har fått tag i en vagn som jag vill renovera.
Så miljövänligt som möjligt har jag tänkt mig.
Nu undrar jag hur ni andra som har vinterbonat i era vagnar har isolerat.
En luftspalt på 45 mm, vad fyller jag det med?

Tacksam för alla tankar och svar!

Yehala

• Västergötland
Re:Isolera manskapsvagn
« Svar #1 skrivet: 26 aug-04 kl 20:28 »
det låter tunt med 45 mm om du ska övervintra där. Jag tror att isoleringen bör vara 10 cm (lägg på några reglar utanpå, det lönar sig) såvida det inte redan är isolerat och du bara ska utöka isoleringen. Förr fanns ekofiber (varumärke) i form av plattor men nu säljs det enbart som lös ull, och det funkar inte i väggar - men du kan lägga det i golvet och taket (där måste det också isoleras!). har annars inga bra ekologiska tips faktiskt om det ska vara så tunt. Lerhalmsväggar bör vara tjockare (30-40 cm) och passar inte på en rörlig bostad.

Annika M

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-04 kl 09:12 »
Tack för tips och tankar!
Det blir nog till att bredda vagnen lite,förmodligen inåt  :(, annars blir det till att bygga om taket också (rundat) och det är väl det enda som är OK ;).
/Annika

hasteus

« Svar #3 skrivet: 10 sep-04 kl 12:38 »
Ok ingen expert, vet inte riktigt vad som avses med ekofiber (varumärke?), men fungerar inte linisolering? Lin skulle jag ju kalla en ekofiber .

Linfiber finns ju att köpa inte bara som drev  och lösvikt, utan även som väggisoleringsmaterial på rulle och som filt.

Kolla tex på http://www.claessons.com/
produktgrupp linisolering och byggnadsdrev.

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-04 kl 14:09 »
Hej,
håller med yehala, att 45 mm verkar rätt tunn. En kompis till mig isolerade sin vagn med enbart lösull i luftspalten och spredde ut lavendel, insytt i små påser, bland ullen. Det funkade någorlunda nere i tyskland där några minusgrader redan är en skräckvinter, vet inte om det skulle fungerar här.
/droliver

Eulalia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 sep-04 kl 14:22 »
å andra sidan är det inte svårt att hålla ett litet utrymme uppvärmt.

Det viktigaste tror jag är vad den står på, att inte kylan kommer in underifrån.
Jag är inte heller nån expert, men min mors torp står på pålar, och den första vintern hade hon inte stängt igen runtom grunden ordentligt, och det hann bli riktigt kallt innan hon fick igång brasan på morgornarna.

Nu när hon isolerat golvet och murat runtom så hinner det aldrig bli riktigt lika isigt...

Camilla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 sep-04 kl 14:40 »
vet inte riktigt vad som avses med ekofiber (varumärke?)

Yehala menar säkert det här: http://www.ekofiber.se

Jag tror som Eulalia att det kan bli kallt underifrån. Jag bodde i en lånad gammal husvagn en vinter, och stoppade då kylan genom att fylla utrymmet mellan mark och golv med halmbalar. Visst, ganska provisoriskt, men lättbyggt, och det blev mycket varmare. :)

Eulalia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 sep-04 kl 15:24 »
halmbalar, smart!
å så lite sköna mattor på golv & väggar, o vedstaplar runtom utsidan, kan det bli mer praktiskt?
 :)

Yehala

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 sep-04 kl 11:59 »
låter trevligt det där med halmbalar under golvet... måste antagligen bytas ut varje säsong. (och tas bort på våren när värsta kylan är över, annars sprids röta och mögel upp i golvet).

Ett så litet utrymme går ju visserligen snabbt att värma upp, men det blir lika snabbt iskallt när brasan slocknat. Och det är inte roligt, så isolering är bra att ha. Att det blev väldigt kallt just från golvet kan bero på att det varit dåligt isolerat, annars har golv, väggar och tak lika stor betydelse för värmen inomhus.
« Senast ändrad: 13 sep-04 kl 00:09 av yehala »

torparn

• Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 11 sep-04 kl 21:18 »
Nja, det är nog inte lika viktigt att isolera golv som tak.
Varm luft stiger, viket innebär att den lägger sig under taket i huset/vagnen/lägenheten.

Rätt ordning när det gäller isolering - för att få mesta utbyte av varje investerad krona- är:
1. Se till att täta - drag är värmetjuven nr ett
2. Fönster - dubbla fönster är oerhört mycket bättre ur värmesynpunkt än enkla- man kan dessutom sätta dit en lös tredje ruta så får man mindre kallras från glasytorna =kallare inne
3. Isolera taket- innan man börjar isolera väggar och golv ska man enligt dagens byggnormer ha ända upp till 400 mm isolering med mineralull e d i taket. Varm luft stiger som sagt
4. Isolera väggarna- vanliga byggnormer säger väl 250 mm mineralull eller motsvarande idag om jag minns rätt.
5. Golvet gör inte så mycket till eller från, bara det är så pass tätt att golvdrag undviks.
Det kan till och med vara skadligt att till exempel i en torpargrund isolera under brädgolvet. Detta leder ofta till problem med mögel och röta. Den gamla torpargrunden ventileras genom att 'spillvärme' från ex.vis en varm murstock som står centralt i stugan ger en lagom cirkulation under bjälkarna.

Hur detta kan anpassas till en manskapsvagn är förstås en annan historia, lycka till i a f . Ett billigt boende blir det ju även om boendekomforten kanske inte blir optimal
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Annika M

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-04 kl 08:59 »
Tack för alla tips.
Jag tror jag har möjlighet att få tag i en massa ull billigt eller gratis så det var en kanonbra idé.

Tak och golv måste också göras iordning och givetvis isolerar vi så mycket vi kan.

Jag har fått en kamin som ska sättas in och användas på mest effektiva sätt. Tänkte mig att rökröret kunde användas till ett slags värmeskåp där man kan torka ved och kläder.

Ytterligare idé är att göra ett kylskåp utan el.
Kan man täcka hela skåpet med metallskivor eller räcker det med bottnen?
Att isolera med ull kan väl vara bra...
Två hål - ett för inluft och ett för utluft-ett uppe och ett nere,är vad jag rekomenderats.
Några tankar kring detta?

Och sedan toan då...??
Med minst tre barn och två vuxna får man ju fixa nå´t som räcker till :).
En toastol och ett hål i golvet med en bytta utanför låter ju bra,men hur kallt blir det inte på toan då ???

Ja,tankarna är många och idéerna likaså.
Jag är fortfarande tacksam för alla idéer, tips och tankar ;D.
/Annika

torparn

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 14 sep-04 kl 23:29 »
Javisst, ull är ju varmt och gott. Bara den skyddas för fukt så att det inte möglar i den. Två ventilationsöppningar låter ju oxå bra. Kaminen räcker ju då som frånluft/utsug. Förbränningen i den kräver ju massor av luft som måste in nånstans. Det finurligaste är ju om ni kan leda in luften utifrån till den på nåt sätt. Det gör ju att kaminen inte tar av den redan uppvärmda inneluften till förbränningen.
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

McTrees

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jul-07 kl 21:34 »
Läste i en annons en vagn som visst skulle vara beboelig vintertid, den var isolerad med stenull 120mm tak och golv och 70mm vägg...
Kanske kan funka? Kom ihåg fuktspärr bara!
Beror ju kanske på vars i detta långa land man bor...
Viktigt också att stänga för runt underredet så inte det kyls ned onödigt mycket via golvet... bra idé med halmbalar! Annars kanske provisoriskt sätta fast frigolitskiver och skotta upp snö längs med väggarna (om det räcker till)

Lycka till!

Noella

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 13 jul-07 kl 21:12 »
Eftersom det var dryga tre år sedan manskapsboden behövde isloleras får vi väl hoppas att hon kom fram till en lösning.. ;)

Men jag undrar bara över en annan en sak...
Min erfarenhet av att använda lös ekofiber är god.
Vad är det som inte skulle funka. med den lösningen som isolering..?

/Noella
« Senast ändrad: 13 jul-07 kl 21:13 av Noella »

piggetröska

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 aug-07 kl 16:43 »
Funderar över de tjocklekar på isoleringen som rekommenderas i de föregående inläggen, är de bara för träull och stenull (och gullfiber)? Cellplast/frigolit finns ju också, och lär ha bättre isolerande egenskaper än gullfiber. Men cellplast kanske inte är miljövänligt? eller av andra skäl inte passar i en manskapsvagn?

Piggetröskan

SvenS

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 18 aug-07 kl 21:38 »
Funderar över de tjocklekar på isoleringen som rekommenderas i de föregående inläggen, är de bara för träull och stenull (och gullfiber)? Cellplast/frigolit finns ju också, och lär ha bättre isolerande egenskaper än gullfiber. Men cellplast kanske inte är miljövänligt? eller av andra skäl inte passar i en manskapsvagn?

Piggetröskan

Min vagn har 50 mm frigolitisolering. Frigolit består till 98 % av innesluten luft och isolerar snäppet bättre än glasull av samma tjocklek. Eftersom frigolit inte tar åt sig fukt kan det inte börja mögla.
Om du isolerar med det så slipper du spika upp vindskivor och lägga diffusionsskikt som du annars måste göra med glasull.

Glasull är hemskt att hantera , måste hållas torrt och fungerar enbart om den får hålla sin volym av stillastående luft ( Luft är en dålig värmeledare). Den kan dessutom börja mögla och med fukt i glasullen blir isoleringsförmågan värdelös.

Frigoliten består av slutna celler med luft. Dessutom slipper du inhandla vindskivor/papp , plastspärr invändigt, vilket lättar något på materialanvändning och miljöbelastning.
Man har isolerat i 50 år med frigolit, och dom skivorna går att återanvända !
Väldigt lite av glasullen blir återanvänd, antagligen för att glasfiber kliar så förbannat och så måste man se upp så man inte får ner skiten i lungorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser