Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blästerpistol?  (läst 2243 gånger)

jörmundur

• Medelpad
blästerpistol?
« skrivet: 17 aug-16 kl 21:29 »
hej. jag ska sandblästra en stor rutschkana från det glada 70-talet, full av rost o lav mm

tänkte sandblästra de ställen man inte kommer åt med stålborsten ock tänkte väll köpa en billig, typ biltema eller liknande,
vad kan ni rekommendera? funkar de ens? o:)

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Blastring/Punktblaster-2000028446/

vad tror ni:)

mvh J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: blästerpistol?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-16 kl 21:41 »
Även de billigaste blästerpistolerna brukar fungera. Biltemas kan komma från lite olika leverantörer olika år, jag har slitit ut några sådana i blästerskåpet men den senaste, köpt för kanske 7-8 år sedan, har keramiskt munstycke till skillnad från de äldre och den har hållit bra.

Aqualize

« Svar #2 skrivet: 17 aug-16 kl 23:48 »
Har inte haft den modellen av punktbläster. När jag skulle prova först skaffade jag en modell med slang rakt ner i hinken/påsen från Jula. Ser att biltema har sådan.
Rena skämtet.

Nu har jag en sådan där blästertank från Jula. Men har inte kört så mycket så har inte lärt mig inställningarna eller vad jag ska göra. Eller om det är sanden som är felet. Den sätter oftast igen sig, när det kommer lös så raffsar den bort rätt duktigt.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 18 aug-16 kl 03:03 »
Hmmm.....Rutschkana.... Låter som ett för stort projekt för en liten punktbläster....Nog tänka i större banor.... Kraftig högtryckstvätt med våtblästerutrustning kanske...Borde ju inte damma så mycket...

jörmundur

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 18 aug-16 kl 05:42 »
ok, man får chansa o prova hel enkelt.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 18 aug-16 kl 09:41 »
Hmmm.....Rutschkana.... Låter som ett för stort projekt för en liten punktbläster....Nog tänka i större banor.... Kraftig högtryckstvätt med våtblästerutrustning kanske...Borde ju inte damma så mycket...
jörmundur skrev att det gällde på ställen där inte stålborsten kommer åt. Inte för många ställen på en rutschkana? Skulle det vara hela rutschkana är det givetvis alldeles för lite med sådana här punktblästrar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tur-Johan, Mia Johansson, evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser