Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Järnfosfat, skadligt för växtlighet?  (läst 2248 gånger)

Viala

• Södermanland
Järnfosfat, skadligt för växtlighet?
« skrivet: 16 aug-16 kl 17:56 »
Jag funderar på att använda järnfosfat för att bekämpa mossa på taket. Skadas andra växter när det spolas ner genom stuprören?
Ove

kurt

SV: Järnfosfat, skadligt för växtlighet?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-16 kl 18:26 »
Järnsulfat är det nog! Och det skadar inte andra växter

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 aug-16 kl 18:29 »
Järn (II) sulfat, typ järnvitriol, blir bara jobbigt om det tränger in i annat trä.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 16 aug-16 kl 18:53 »
Järnsulfat är väl det man använder för att bekämpa mossa i gräsmattor? Således är det skadligt för vissa växter (mossa) men ofarligt för andra (gräs). Sedan är frågan vilken grupp alla andra växter hamnar i.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-16 kl 10:06 »
Giltigheten är avhängt växtens normala pH. Giftigt för surväxter men inte för basväxter.

Mvh
Magnus

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser