Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering av badtunna.  (läst 2830 gånger)

magnus_s

• Östergötland
Renovering av badtunna.
« skrivet: 10 aug-16 kl 20:01 »
Godafton gott folk,
Jag håller på att renovera en gammal vedeldad badtunna jag har och har rivit ur kamin och allt samt byggt nya sittvbänkar i samt oljat utsidan.
Är det någon som vet om man bör  olja även insidan på tunnan? eller ska man så att säga låta träet få ''leva''?

Mvh Magnus :)

Gilbert

• Gäst
SV: Renovering av badtunna.
« Svar #1 skrivet: 10 aug-16 kl 20:36 »
Jag har använt parafinolja.

magnus_s

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-16 kl 20:48 »
Jag har använt parafinolja.

Tack det skall kollas upp :)

Hur är din tunna placerad?
Jag funderar på att lägga trädgårdsplattor samt några reglar under så den kommer upp lite grand så att jag kan få vattnet bort

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 aug-16 kl 20:52 »
Har byggt ett standard underrede efter logosols ritning, då får man plats med avtappning och kan flytta tunnan med maskin. Med vatten är den riktigt tung 3 ton typ och man måste ha lite bärlager under eller plattor som fördelar tyngden.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-16 kl 21:00 »
Köpte frässtål till timmerstuga och badtunna.

magnus_s

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 10 aug-16 kl 21:09 »
vill ha snabbaste och enklaste lösningen för att placera tunnan på tomten, några ideer? =)

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 aug-16 kl 21:12 »
Väg in 9 st stora tjocka cementplattor så att de står i lod. Regla under tunnan, skall skick en bild.
Ställ sedan tunnan på plattorna. Snabbare än så blir det aldrig.

magnus_s

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 10 aug-16 kl 21:14 »
Väg in 9 st stora tjocka cementplattor så att de står i lod. Regla under tunnan, skall skick en bild.
Ställ sedan tunnan på plattorna. Snabbare än så blir det aldrig.

vore kanon shysst med den bild Gilbert :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 10 aug-16 kl 21:15 »
Typ så här är vanligt.

Brädan närmast tunnan under det tryckta virket skruvar du i det tryckta virket.

Sedan monterar du dem genom brädan på yttersidorna (skruvar) med lämplig skruv i bottnen.

magnus_s

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 10 aug-16 kl 21:26 »
Typ så här är vanligt.

Brädan närmast tunnan under det tryckta virket skruvar du i det tryckta virket.

Sedan monterar du dem genom brädan på yttersidorna (skruvar) med lämplig skruv i bottnen.

hmm tror faktiskt redan min ser ut så där i botten, blev osäker, måste kollas imorgon. Smidig ide om inte annat, o sedan bara ställa på dom inmåttade plattorna då?

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 10 aug-16 kl 21:27 »
Det bär räcka.

Jag har förstås berg under men fick ändå måtta in plattor för att få det plant.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 aug-16 kl 21:29 »
8 grader ute, då är det härligt att krypa ner i 30-35 grader med en pilsner och bara löga sig.

magnus_s

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 10 aug-16 kl 21:31 »
8 grader ute, då är det härligt att krypa ner i 30-35 grader med en pilsner och bara löga sig.

exakt graderna börjar krypa nu så man är ju lite ivrig o få igång tunnan i bruk :)
smidigt med berg då vet man det är stabilt, bor ute på östgötaslätten så det är dåligt med berg här tyvärr :)

magnus_s

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 05 okt-16 kl 11:22 »
efter att nu ha rivit ur all inredning samt väggar (förra ägaren hade plastat den själv, men det var dåligt gjort så det vart vattenfickor/blåsor redan efter en månad när jag haft den) så upptäcker jag varför detta är gjort. Är nämligen ganska ruttna plankor på en del ställen med glipor där jag får igenom ett finger.

Undrar nu om nån vart med om liknande och sedan typ lagt i pressenning i tunnan. Skulle så gärna vilja utnyttja tunnan åtminstone en vinter till innan jag renoverar. Ser nu en massa jobb med den för att få den fin igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser