Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar  (läst 3734 gånger)

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« skrivet: 01 aug-16 kl 20:00 »
Har ett gammalt aggregat AlfaLaval Stop 206 där ett av de fyra PTC motstånden (eller varistorerna?) som ligger mellan utgång och jord gått sönder.
Set inte ut som PTC (som ju brukar vara platta) utan mer som ett vanligt runt 10W motstånd men helt grått, utan märkning. Motståndsvärdet gick från 10K till 30K vid lite varsam värmning med varmluftspistol så det lutar väl åt PTC...
Vet någon typ på dessa...?

Mvh

Lars S

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #1 skrivet: 01 aug-16 kl 22:53 »
Det finns många olika varianter på utgångskort (kallas också B-kort) på Stop 206. Kan du ordna en bild på ditt kort, och kanske uppgift på något nummer som står antingen på en märklapp på kortet eller i kopparmönster på baksidan? Alfa Laval-artikelnumren brukar vara 6 siffror, bindestreck, 2 siffror till.

Stop 206 tillverkades först av en firma i Jönköping som hette IAAB som även hade konstruerat apparaten, de flyttade produktionen till någonstans i sydostasien omkring 1989 och i och med detta gjordes en hel del ändringar i apparaterna. Sedan skedde fler ändringar något år senare när Tyskland började ställa strängare radiostörningsskyddskrav på stängselapparater. Någon gång 1991-92 gick IAAB i konkurs och Alfa Laval flyttade hem produktionen till Sverige. Jag tror det först var meningen att apparaten skulle produceras hos en legotillverkare i Sundsvall som hette Essex, men i slutänden blev det så att Stop 206 och dess efterföljare Stop 6K tillverkades i Alfa Lavals egen fabrik i Tumba. Under resten av 90-talet fördelades produktionen så att alla nätanslutna stängselapparater och mer avancerade batteriapparater byggdes i Tumba, och enklare batteriapparater i Sundsvall.

Jönköpingstillverkade apparater känner man igen på att kretskorten är av ett ljusbeige, ogenomskinligt material och skyddslackade med en spröd lätt brunaktig lack som brukar flagna av. Sydostasiatiska apparater har samma material i kretskorten men de är vanligen infettade med vaselin som fuktskydd. Om ett kort skulle vara helt fritt från både vaselin och skyddslack, så är det nog ett kort som har levererats löst som reservdel.
Tumba-tillverkade apparater har kretskort av glasfiberlaminat med en tjock, seg, klar skyddslack. Oftast även grön s k lödstopplack på undersidan.

Stop 206 och 6K är så lika varandra att reservdelar (kretskort, transformator mm) i stor utsträckning är utbytbara mellan modellerna.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #2 skrivet: 02 aug-16 kl 10:15 »
Tack för info Torbjörn!

Kretskortsnumret är 1283-01 verkar repat sen förr.
Om man lyckas hålla den 4e PTCn (som nu har lossnat) i läge så går aggregatet igång.
Bifogar bild.

Lars S

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #3 skrivet: 02 aug-16 kl 11:24 »
Står det något nummer på en påklistrad lapp på kortets översida också?
Jag hittar mönsterkortet 1283-01 på flera ställen i en gammal pärm med dokumentation för IAAB-apparater, men ingen som stämmer riktigt med den bestyckning och komponentplacering som du har. Det som skiljer mot kortet för 206-80 (Sverigeutförandet) är att du har en kabel ansluten till punkten mellan VDR-motstånden, det ser ut som om den är ansluten till den tredje stängselklämman för "lågeffekt".

Motstånden är inte PTC utan gammaldags varistorer (VDR-motstånd) tillverkade av kiselkarbid, den typ som du har ska tydligen ha omslagsspänning 910 V. De har inte nytillverkats på många år, men jag kanske har något gammalt kort liggande som det sitter sådana i användbart skick på. Förutom i IAAB-tillverkade elstängselapparater så sitter såna där varistorer också i många tv-apparater från åren omkring 1970.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #4 skrivet: 02 aug-16 kl 11:41 »
Tack igen Torbjörn!
Tyvärr ingen mer märkning på kortet.
Om jag ser rätt är kopplingen enl bild nedan...varistorerna funkar väl som åskskydd?

Lars S

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #5 skrivet: 02 aug-16 kl 12:27 »
Ja, dels som åskskydd och dels som spänningsdelare för lågeffektutgången. Dessutom har de väl en viss funktion för att dämpa radiostörningar och begränsa utspänningen så den aldrig kommer över tillåtna värden också.
Dock är det gnistgapet mellan de två vinklade flatstiften på kortet som sköter det mesta av åskskyddsfunktionen.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #6 skrivet: 02 aug-16 kl 12:47 »
Tackar Torbjörn....har du nån priside på ett beggat kort där minst ett par varistorer finns kvar...?

Lars S

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #7 skrivet: 03 aug-16 kl 08:00 »
Jag har inte hunnit leta efter något kort än, men jag hittade en sida med data för varistorerna i en Philipskatalog från 1974.
Det tycks alltså vara typen 2322 564 90014 som används här, det stämmer både med vit färgmärkning och att det står 910 V i IAAB's stycklista för liknande kort.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #8 skrivet: 03 aug-16 kl 11:36 »
Tack än en gång Torbjörn!
Hittar du nåt kort så hör av drj.
Jag hittade ett modernare datablad på Internet men ingen inköpskälka....borde väl finnas en modern ersättare som klarar dessa krav?
Lars S

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #9 skrivet: 03 aug-16 kl 11:40 »
Nyare datablad.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #10 skrivet: 03 aug-16 kl 11:54 »
I nästan alla andra sammanhang har man gått ifrån de gamla kiselkarbidvaristorerna och använder istället zinkoxid idag. De är mycket bättre som åskskydd i och med ett brantare "knä" och lägre läckströmmar, men just för spänningsdelning och liknande i elstängselsammanhang kan de inte ersättta de gamla typerna rakt av. Skulle man sätta två 910 V zinkoxidvaristorer i serie över utgången skulle de lasta ner stängselapparaten så man aldrig får ut mer än kanske 2 kV pulsspänning, och det mesta av den pulsenergi apparaten ger ifrån sig blir då värme i varistorerna.  Ska man använda zinkoxid på det där stället måste man nog seriekoppla så pass många att man kommer upp i 5000-6000 V sammanlagd märkspänning på dem.
En annan nackdel med det branta knäet är att zinkoxidvaristorerna kan orsaka radiostörningar.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #11 skrivet: 03 aug-16 kl 14:11 »
Intressant, menar du att VDR även begränsar normala pulsspänningen på trafons sekundärsida vid varje puls och inte bara funkar som  åskskydd?

Lars S

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #12 skrivet: 03 aug-16 kl 14:29 »
Ja, det gör de.  Den här apparaten ger nog normalt ca 6 kV (bortsett från korta ringningar i början av pulsen), men om man "provocerar den", t ex med lagom kapacitiv last (ett långt och mycket väl isolerat stängsel) så är det inte omöjligt att det går att få den att nå över 10 kV, som var högsta tillåtna utspänning enligt de föreskrifter som gällde då den tillverkades, om inte varistorerna sitter där.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #13 skrivet: 03 aug-16 kl 18:28 »
En kuriosafråga om helelektroniska aggregat:
Vad är det som genererar pulsljudet...nåt relä finns väl inte...?

Lars S

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14099
    • Medelpad
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #14 skrivet: 04 aug-16 kl 00:04 »
Det är järnkärnan i transformatorn som det låter om. Många stängselapparater har en transformator där kärnan är uppdelad i två halvor med ett luftgap emellan, och de kan klappra, litegrann som ett reläankare, hur väl hopsatt och ingjuten transformatorn än är. Och även om det är en transformator utan luftgap så kan det låta om kärnan ändå, ett fenomen som kallas magnetostriktion.
Man brukar kunna märka att ljudet ändrar karaktär beroende på om apparaten går obelastad, tungt belastad eller kortsluten. I synnerhet kan man märka att om man ansluter kapacitiv last - alltså ett långt och väl isolerat stängsel - så blir ljudet dovare än annars.

Lars S

  • Inlägg: 13
    • Norrbotten
SV: Elstängsel Alfa Laval 206 söker reservdelar
« Svar #15 skrivet: 04 aug-16 kl 08:33 »
Tack igen för intressanta fakta Torbjörn!
Hör gärna av Dej om Du hittar nåt gammalt kort, tack.


MVH


Lars S


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser