Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det finns gräs i min mossmatta  (läst 2019 gånger)

Daniel Johansson

• Västergötland
Det finns gräs i min mossmatta
« skrivet: 30 jul-16 kl 14:07 »
Hej alla glada,

Jag har länge undrat hur jag ska gå till väga. Letat information men inte varit särskilt duktig på att hitta den.

Så nu frågar jag er!

Jag vill spendera så lite tid som möjligt att klippa min gräsmatta jag har på torpet. Då jag inte vill spendera den tid jag har till att vara där med att bara klippa gräs tänkte jag till mitt grann.

Hur gör jag för att få bort gräset och låta mossan ta över?

Jag gillar mossa mer än vad jag gillar gräs.

Lösningen till mitt problem skulle även hjälpa mig med min gräsallergi.

Tack för att du läst ända hit.

Pettson2

• Skåne
SV: Det finns gräs i min mossmatta
« Svar #1 skrivet: 30 jul-16 kl 14:30 »
Hej!

Det självklara är naturligtvis ingen gödning överhuvudtaget. Men det tror jag du redan låter bli.
Låt det bli ängsmark. Klipp så få ggr du absolut måste. På hösten klipper du ner allt...och forslar bort det/gör kompost ngnstans.
Iden är att få bort så mycket näring som möjligt.

Njut av friden!!!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Daniel Johansson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-16 kl 21:25 »
Finns det något ämne jag kan köpa och hälla ut för att påskynda processen?

Typ en balja filmjölk eller liknande tänkte jag. Gräs gillar väl inte när det blir surt i marken vad jag förstått.

min_härskarinna

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 aug-16 kl 08:02 »
Jag hade en länk till en blogg om att odla mossa istället för gräs men nu hittar jag den inte.
Dock minns jag ett tips om att man kan lägga en presenning över gräsfläckarna tills de dör bort, mossan skulle liksom klara sig bättre i skuggan och mörkret än gräset kan.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 18 aug-16 kl 08:44 »
Googla på "odla mossmatta" så hittar du ett och annat, tex detta https://svenska.yle.fi/artikel/2016/07/19/en-ny-tradgardstrend-har-landat-i-finland-stubbtradgarden
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser