Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta bagge med varandra?  (läst 1396 gånger)

hazelwood

• Skåne
Byta bagge med varandra?
« skrivet: 19 jul-16 kl 20:56 »
Hej.
Vi köpte tre dräktiga tackor i våras som gav oss två tacklamm och två bagglamm.

Till hösten behöver vi en bagge för att betäcka tackorna, och tänkte att det enklaste vore ju att byta bagge med någon annan för att undvika inavel.

Eller hur brukar ni andra göra som inte har så stor flock eller sköter det hela på lite hobbynivå?

Mvh Marcus

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Byta bagge med varandra?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-16 kl 11:46 »
Jag har det på min agenda...när nu bekanta också skaffar sig en genbank med värmlandsfår.

Men problemet uppstår om någon skaffar sig en bagge med MV3-status...då blir den smutsig när den kommer till oss.

Men försöker man bara ha koll på sjukdomar och parasiter så ser jag det som det optimala...att kunna låna ibland.
Det är aldrig för sent att ge upp.

queer

« Svar #2 skrivet: 20 jul-16 kl 13:30 »
En generation inavel är inga problem ... med mindre att man tänkt sälja "avelsdjur" till överpriser.

Har Du friska djur så är eventuell smitta ett större problem.

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-16 kl 09:10 »
Jag har det på min agenda...när nu bekanta också skaffar sig en genbank med värmlandsfår.

Men problemet uppstår om någon skaffar sig en bagge med MV3-status...då blir den smutsig när den kommer till oss.

Men försöker man bara ha koll på sjukdomar och parasiter så ser jag det som det optimala...att kunna låna ibland.

Ja jag kan nästan garantera att ingen med M3-status kommer låna ut en bagge till någon med lägre eller ingen status...
Men å andra sidan så kan man ju hoppas att MV-kontrollen ska bli obligatorisk och ALLA på sikt ska klassas som MV-fria.
Kennel SweetCaileanz

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 jul-16 kl 12:11 »
Sant, det bästa hade varit om MV-kontrollen blev obligatorisk, såsom att man ska ha SE-nummer osv.

Men för min del just nu så har jag ingen status och kan väl tänka mej att gå in i MV-programmet om något år när jag har fått ordning på mina får.

Det är ju en hel del kostnader för oss med små olönsamma besättningar...och då kommer inte MV alltid högst upp på prio-listan.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 5 användare (1 dolda)
Lena III, Lovisa Hanberger, Kronhjorten, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser