Det är sällan frostsprängning av ett motorblock leder till en spricka som går inåt. Oftast spricker en utsida av kylmanteln, där det uppstår dragspänningar i gjutjärnet när issörjan i kylsystemet sväller.
Jag skulle nästan snarare gissa på att läckan beror på ett gjutfel från fabrik eller en rostskada i det här fallet.
I varje fall, kylvattenläckor som är orsakade av en obetydlig spricka går ju ofta att få acceptabelt täta med diverse undermedel som man häller i kylvattnet.
Förmodligen har man redan för länge sen provat detta på den här motorn.
Jag skulle nog föreslå, som tidigare i den här tråden, att man börjar med att plocka isär motorn, gör rent grundligt och studerar sprickan och vad tidigare reparatörer eventuellt har ställt till med, innan man bestämmer vad man ska göra åt saken.
Det finns gott om kunniga svetsare som har god chans att lyckas med en sån här reparation, men det är inte alltid så lätt att på förhand skilja dem från rena klåpare. Förutom svetsning så kan även hårdlödning vara en möjlighet. Om sprickan sitter på ett ställe som inte är hårt mekaniskt belastat (av krafter från t ex ramlager eller närliggande motorfäste) så kanske det skulle kunna gå att mjuklöda eller t o m limma, men även där gäller det att veta vad man håller på med och förbereda fogen på rätt sätt. Framför allt göra rent noga, både i sprickan, i vevhuset och i kylmanteln, få bort alla rester av olja, rost, pannsten mm.
Man ska dra öronen åt sig när någon pratar om "kemisk metall", det är i stort sett ett billigt tvåkomponentspackel med tillsats av järnfilspån. Ska man limma så är det bättre att använda något lim som verkligen är avsett för ändamålet och inte utdrygat med billig utfyllnad.
Det är nog ingen idé att kolla med traktorskrotar när det gäller delar till något så gammalt som en Grålle, utan då är det kontaktnät via entusiaster som gäller.