Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med komposten  (läst 1721 gånger)

linazachrisson

• Västergötland
Problem med komposten
« skrivet: 13 jul-16 kl 13:38 »
Hej!

I fjol tog jag och min sambo över en kolonilott där den förre ägaren anlagt en kompost bestående av två "fack", gjord med hjälp av kompostgaller. Vi har enbart slängt trädgårdsrester i den än så länge. Den förre ägaren verkar inte ha varit så noggran för när vi vände komposten såg vi att avfallet knappt blivit finfördelat eller sönderklippt över huvud taget. Det har vi alltså också gjort en omgång.

Ändå verkar det inte som om det händer någonting alls i komposten. Ser inga levande organismer vid vändning och det ser inte ut att ha börjat kompostera alls... Vad kan vi göra för fel? Blir det för mycket luft om man har galler? Eller den kanske tvärtom är för kompakt...? För kall? Den är ju inte isolerad någonting och det har varit en kall sommar hittills...

Tacksam för tips på vad det skulle kunna vara som går galet! :)

/ L

Lena III

• Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Problem med komposten
« Svar #1 skrivet: 13 jul-16 kl 15:50 »
Hej!

I fjol tog jag och min sambo över en kolonilott där den förre ägaren anlagt en kompost bestående av två "fack", gjord med hjälp av kompostgaller. Vi har enbart slängt trädgårdsrester i den än så länge. Den förre ägaren verkar inte ha varit så noggran för när vi vände komposten såg vi att avfallet knappt blivit finfördelat eller sönderklippt över huvud taget. Det har vi alltså också gjort en omgång.

Ändå verkar det inte som om det händer någonting alls i komposten. Ser inga levande organismer vid vändning och det ser inte ut att ha börjat kompostera alls... Vad kan vi göra för fel? Blir det för mycket luft om man har galler? Eller den kanske tvärtom är för kompakt...? För kall? Den är ju inte isolerad någonting och det har varit en kall sommar hittills...

Tacksam för tips på vad det skulle kunna vara som går galet! :)

/ L

Testa med att tillsätta gräsklipp eller urin, det är kanske lite för mycket grova saker i (för lite kväve) för att det ska få fart och blanda i/täck med jord för att få dit rätt bakterier och bli mer attraktivt för tex daggmask.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

2xk

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-16 kl 16:22 »
Jag vill, förutom tidigare svar tillägga att vattna komposten. Jag upplever att problemet oftare är att det är för torrt än för blött.
#sjurumokök Två katter, 7 dv Wyandotte

kurt

« Svar #3 skrivet: 13 jul-16 kl 17:30 »
Jag vill, förutom tidigare svar tillägga att vattna komposten. Jag upplever att problemet oftare är att det är för torrt än för blött.

Med galler på sidorna, så brukar det som sagt bli alltför torrt. Man kan klä insidorna av gallret med (grön)presenning, så torkar det inte lika mycket

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 13 jul-16 kl 17:42 »
Det verkar troligt att det är för torrt, men är inte säkert konstaterat.

Det är inte nödvändigt att finfördela. Lagom är bäst.

Grenar, kvistar o dyl bör komposteras med fördel för sig i en mer långsiktig kompost (där även en del mer näringsrikt och utfyllande material kan tillsättas för bättre omsättning - men tid tar det ändå). De tar åratal på sig. Även som finfördelade behöver de några år.

Vill du ha bättre svar så beskriv vad du lagt in i komposten samt när. Gärna med foton.

MissT

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-16 kl 17:59 »
Jag tycker kompostgaller är totalt värdelöst. Själv har jag gjort en kompost av trä med bara små springor som lufthål. Den funkar perfekt.

Pettson2

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 13 jul-16 kl 18:57 »
Hej!

Jag tycker det låter som kol/kvävebalansen är problemet.
Trädgårdsavfall låter för mig som grönmassa. Då funkar inte komposten. Det måste till kol. Finfördelade grenar, hyvelspån funkar utmärkt. Men lägg för allt i världen inte i sågspån, då blir det alldeles för kompakt.

Prova och återkom!
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 13 jul-16 kl 19:20 »
Hej!

Jag tycker det låter som kol/kvävebalansen är problemet.
Trädgårdsavfall låter för mig som grönmassa. Då funkar inte komposten. Det måste till kol. Finfördelade grenar, hyvelspån funkar utmärkt. Men lägg för allt i världen inte i sågspån, då blir det alldeles för kompakt.

Prova och återkom!

Eller så är det tvärtom: för mycket grenar och annat träartat och därmed för mycket kol och för lite kväve. Stämmer bättre med uppgiften att inget händer i komposten.

linazachrisson

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 jul-16 kl 08:14 »
Hej!

Tack för alla svar! :)

Största delen av materialet är nerklippta grenar och rötter etc. från när vi gjorde en massa förändringar i höstas... Nu är det mest grönt, gamla växtdelar och ogräs, men det är inte särskilt jämnt fördelat. Vi har inte lagt på någon jord eller så, det kanske behövs?

Det här med att det kan vara för torrt... Eftersom det har varit så otroligt regnigt hela juni och juli antog jag att det skulle vara blött nog. Det känns överflödigt att vattna när det snarare är FÖR blött på övriga ställen i trädgården. Men det är isåfall om allt material i komposten är för kompakt, så att vatten inte lyckas tränga igenom?

Vi har anlagt en ny kompost, av pallkragar, som vi har tänkt använda under tiden den som är från i höstas får vila, men det känns ju tråkigt att bara vänta och så händer inget.

Jag ska försöka ta en bild och lägga upp här!

MissT

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jul-16 kl 13:06 »
Bra om du har minst två komposter, helst tre. Jag brukar lägga grövre material som grenar i botten. På det kanske grästorvor om jag har, sen annat blandat. Mellan varje lager så lägger jag på ett tunt lager med jord. Äter du inga mediciner, så kan du hälla i liter urin då och då. Jag brukar vända den på våren och grövre material åker i nästa binge.

2xk

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 14 jul-16 kl 14:32 »
Ja, en grej kan vara att de olika materialen hamnar "var för sig", bra att veva om med en grep eller något för att få in luft och blanda runt så att processen kan ta fart. Lite jord är aldrig fel för att starta med så att säga. När jag vände runt min hittade jag en bunt löv från i höstas, kruttorra och hårt ihoppressade. Gissar att det var lite dåligt blandat och för mycket löv på en gång..
#sjurumokök Två katter, 7 dv Wyandotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser