Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yngelrum över skattlådor  (läst 1974 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Yngelrum över skattlådor
« skrivet: 05 jul-16 kl 22:01 »
Någon som har prövat eller vet hur det skulle funka att ha yngelrummet överst i kupa, spärrgaller under och skattlådor nederst?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
SV: Yngelrum över skattlådor
« Svar #1 skrivet: 06 jul-16 kl 09:36 »
Någon som har prövat eller vet hur det skulle funka att ha yngelrummet överst i kupa, spärrgaller under och skattlådor nederst?

De låter logiskt för binas arbete men mer jobb för den som ska skatta

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
« Svar #2 skrivet: 06 jul-16 kl 10:18 »
Fast vi tittar oftare i yngelrummet än vad vi skattar... och när vi väl skattar är yngelrummet oftast den lättaste lådan.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 jul-16 kl 13:06 »
Om man tittar på hur bina själva vill bygga sina bostäder så lägger dom alltid yngelavdelningen närmast ingången.
Detta för att på ett enkelt sätt kunna ventilera kupan.

Om du är väldigt nyfiken av dig så borde du överväga att skaffa dig topplistkupa, den största fördelen med dessa är att man kan ha dit ett observationsfönster under lucka och på så sätt slipper du störa dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 06 jul-16 kl 14:38 »
Om man tittar på hur bina själva vill bygga sina bostäder så lägger dom alltid yngelavdelningen närmast ingången.

Hittepå. Även om man bara har ett övre fluster så lägger de honungen över. När bin hittar en traditionell bostad,  t ex en trädstam, så har de inte alltid kunnat välja var ingången ska vara...ligger den över så gör det inget, de lägger ändå yngelavdelningen nere. ibland har de flera ingångar, de använder då alla.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #5 skrivet: 06 jul-16 kl 19:27 »
Jag har inte provat, men jag har svårt att se att det skulle vara något problem. Men det är väl vettigt att sätta ett extra fluster strax ovanför spärrgallret.

Små

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 06 jul-16 kl 19:38 »
Jag har inte heller provat, men gissningsvis blir det svårt att få bina att lägga honungen där nere, om inte draget är mycket starkt. Jag tror att de hellre lägger det överst i det övre yngelrummet. Så drottningen kommer få det trångt.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jul-16 kl 22:08 »
Jag missade en gång att en Drottning troligen suttit på spärrgallret eller liknande när jag arbetat i kupan. Hur som helst gick hon sedan över spärrgallret i 2-3 veckors tid. Under spärrgallret fyllde de med honung, och ett nytt yngel klot fanns i skattlådorna vid nästa besök.

Det är rätt många år sedan det inträffade, så jag minns tyvärr inte om det var större andel honung i det nya yngelrummet över spg än normalt i yngelramarna.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 07 jul-16 kl 08:13 »
Låter joxigt, jag inspekterar översta skattlådan oftast bara genom kika genom täckplasten, betydligt jobbigare att få reda på honungsstatus om två LN yngelrum ska tas bort innan.
För de bin som flyger och ämnar sig till yngelrummen blir det jobbigt vid skattning/inspektion, när de kommer hem så hittar de inte för då har biodlaren flyttat bort yngellådorna. Bina driver ett  samhällssystem, de lägger nektar, pollen och hämtar vatten oavbrutet till yngelkakorna - de lagrar inte för vintern förrän de säkrat ynglens försörjning.
Drönarna kommer att framleva sina liv i skattlådorna? de drönare som föds ovanför spärren måste kunna komma ut ifrån yngelrummet annars kommer de att dö i spärrgallret. Går kanske att lösa med extra ingång direkt till yngelrummen.
Tror att bina finner sig i det mesta som biodlaren hittar på/flyttar på/ändrar men det är nog ändå bra att störa och hålla på i och med yngelrummen så lite som möjligt.

The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #9 skrivet: 07 jul-16 kl 17:55 »
Hej

Visst, bina är väldigt anpassningsbara (annars hade de inte funnits i ca 30-40 miljoner år).
Och hade de inte varit det, så hade det säkert funnits färre biodlare med tanke på vad de senare har hittat på under den gångna tiden.
Eller som nu: att försöka vända deras sätt att inreda sitt bo.
Biets sätt är väldigt enkelt och logiskt: honung över och vid sidan av yngelrummet.
Att försöka vända deras värld "upp och ner" är rätt och slätt befängt eller för att säga det rakt ut: korkat!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #10 skrivet: 07 jul-16 kl 17:59 »
Hej

Visst, bina är väldigt anpassningsbara (annars hade de inte funnits i ca 30-40 miljoner år).
Och hade de inte varit det, så hade det säkert funnits färre biodlare med tanke på vad de senare har hittat på under den gångna tiden.
Eller som nu: att försöka vända deras sätt att inreda sitt bo.
Biets sätt är väldigt enkelt och logiskt: honung över och vid sidan av yngelrummet.
Att försöka vända deras värld "upp och ner" är rätt och slätt befängt eller för att säga det rakt ut: korkat!

Håller med dig.
I mångt och mycket så beror experimenterandet att människor både är nyfikna och bekväma.
Och har en övertro på sina förmågor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #11 skrivet: 07 jul-16 kl 18:17 »
Fast det finns en övertro på att det är organiserat på ett visst sätt. Bin är supergeneralister vad gäller bostad, bara det finns ett utrymme de kan hålla kakverket varmt på vintern kan det ha vilken form det vill.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #12 skrivet: 07 jul-16 kl 19:56 »
Hej Olof

Visst är det så, (jag har sett de mest äventyrliga kupor i några böcker).
Men hur bostaden än ser ut, så lägger de säkert inte honungen neråt!
Detta är redan rent fysikaliskt sett nonsens än mindre sett ur biets "synvinkel" med tanke på överlevnad...
Det skulle jo betyda att de under vintern skall söka sig ditt till den då kalla honungen som inte blir uppvärmt av vinterklotet vid kanten där de äter.
Däremot vid sidan om klotet går det tydligen bra så länge inte kontakten bryts.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser