Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lowtech solpannel?  (läst 5110 gånger)

idemakaren

lowtech solpannel?
« skrivet: 22 apr-07 kl 23:31 »
Nån som provat att t ex lägga PEX slang på ett tak under takpannorna och ha som en "lowtech" lösning på varmvattnet på sommaren?

Henrik Uddemar

• Gotland
Re:lowtech solpannel?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-07 kl 00:10 »
Blir väll inte så värst varmt under takpannorna tro?
Men ovanpå torde väll funka om man har en svart slang och ska värma duschvatten eller till en pool.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

idemakaren

« Svar #2 skrivet: 23 apr-07 kl 08:22 »
Blir väll inte så värst varmt under takpannorna tro?
Men ovanpå torde väll funka om man har en svart slang och ska värma duschvatten eller till en pool.

De blir så fult då, och jag tror att de klarar sig med värmen på sommaren, man behöver max 40C varmvatten på sommaren och så varmt tror jag de blir utan större besvär.

Håller på att lägga tak så därför funderar jag på att lägga slangen nu med.. :D.
Ska sätta lite sensorer ovan på och under pannorna för att se hur mycke det skilljer.

Pastorn

• -
« Svar #3 skrivet: 23 apr-07 kl 11:25 »
om man skall ha så pass kallt varmvatten får man bara se till att ha stor omsättning på det, om det står still för länge kan man råka ut för legionellabakterier, och dessa är inte att leka med! har för mig att de kan uppstå i vatten kallare än 60 grader.
annars inte så dum idé  :)

eka

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 22:04 »
Har varit inne på samma ide men har lagt det åt sidan.
Däremot med slangen ovanför pannorna går bra. Har en granne som ordnar sitt duchvatten hela sommaren den vägen.

Min motivering
Vittsen med svart slang är att värmestrålningen från solen tas upp direkt av slangen. Under pannorna kan du bra tillgodogöra dig den omgivningstemperatur som blir under taket, då har färg ingen betydelse. snarare hur bra värmeledningsförmåga slangen har och den är låg.

Min tanke var att fästa slangen så att den fick så mycket fysisk kontakt mot ett svart plåttak men såg då problem med bra fixering, mycket arbete för lite utbyte.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

idemakaren

« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 12:45 »
ja , eftersom jag har ved som huvudvärme, så hade de varit skönt att helt slippa elda på sommaren men engång varannan vecka kan man elda för att slippa legionella bakterierna.

Jag ska sätta upp sensorer (Ds18s20) på en panna och under så kan jag kolla värmen där..

så kan man se i fall de är lönt.

eka

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-07 kl 09:17 »
Sätt upp två! (Dessa går på entrådsprotokoll vill jag minnas.)
Den ena fäst mot pannan och den andra hängande fritt i luften.
Vore mycket intressan att få höra skilnaden.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

idemakaren

« Svar #7 skrivet: 25 apr-07 kl 23:01 »
Sätt upp två! (Dessa går på entrådsprotokoll vill jag minnas.)
Den ena fäst mot pannan och den andra hängande fritt i luften.
Vore mycket intressan att få höra skilnaden.

precis så jag tänkte en ovan och en under, samt där sitter redan en i skuggan att jämföra med.. :D åter kommer med mer info

sivan48

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-07 kl 00:00 »

idemakaren

« Svar #9 skrivet: 28 apr-07 kl 13:25 »
kanske en sån här konstruktion är värd att experimentera med?

http://blog.hemmings.com/index.php/2007/04/26/almost-free-garage-heat-just-drink-a-lot-of-soda/#more-3769

nä de där är ju bara för varmluft inte varmvatten som jag är ute efter, men de var en LOWTECH build iaf :D

109tum

« Svar #10 skrivet: 18 maj-07 kl 09:31 »
lowtech solpanel med aluminiumburkar var kul. Enkel och billig. Det borde gå att använda denna även för att värma vatten. På baksidan av panelen skulle man kunna bygga en luftkanal med ett värmeellement från en bil placerad högst upp i kanalen. Elementet kyler luften och den kalla luften sjunker ner som sedan går in i solpanelen och värms igen. Vi får en självcikulation av luften.

Detta är ingen dum idé. Har själv funderat på att bygga solfångare men om det skall bli någon ekonomi så får det inte kosta mer än 2000 kr.

Jag har ingen tid att prova denna idé i år men nästa år skall jag bygga en prototyp.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 maj-07 kl 10:14 »
En billig solfångare med luft, blir mycket effektivare om man bygger en  ram med svart botten av aluminium , som isoleras, och har ett glas över.

I solfångaren limmar man halva svartmålande ölburkar för att öka ytan.

Man tar in luft i den nedre delen och skickar ut i den övre.

En liten solcell kan driva den termostatstyrda fläkten, vilket blir effektivare än självdrag.

Denna kan göras va mestadeles "skrot", regleringen blir dyrast.

Jag har testat med en låda med glas över, alltså allt utom att ha reglering, värmen i solfångaren, och det går ganska lätt upp till 70 80 grader och i intensiv sol kan det nå över kokpunkten.

Att värma vatten med denna är kanske lite komplicerat,med värmeväxlingen, men väl värma upp rum.

En lång loop i vattentanken bör inte funka så bra, då den då kanske ger värme i början av loopen men tar upp i slutet.
Värmeväxlingen bör då vara motströms, för att krama ut värmen.

En svart gummislang som tål värme kan man fästa med ett par centimeters mellanrum mot en svart isolerande yta,och gärna under glas, ligger vattnet stilla länge där blir det över 100 grader varmt i stark sol. Det finns färdigtillverkade att köpa för ca 3000:-

primaster.nu

Skulle nog gå att fixa något åt detta hållet ganska billigt.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sivan48

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 18 maj-07 kl 15:18 »
ja,mycket billigare o enklare än så här lär det nog inte bli;
-Kolla min bildlänk
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=53;action=display;threadid=5738;start=15

Eulalia

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 maj-07 kl 15:37 »
flyttat mitt boktips till Boktips, då det var lowtech som efterlystes..
« Senast ändrad: 18 maj-07 kl 20:36 av Eulalia »

Bo

Ett fungerande alternativ
« Svar #14 skrivet: 05 jun-07 kl 14:00 »

idemakaren

« Svar #15 skrivet: 11 jun-07 kl 00:24 »
ja,mycket billigare o enklare än så här lär det nog inte bli;
-Kolla min bildlänk
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=53;action=display;threadid=5738;start=15

Den här verkar som en perfekt lösning , frågan är i fall de finns nån "billig" bevattnings slang nån som vet?

sivan48

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 11 jun-07 kl 00:34 »
den där slangen är ju väldigt grov,men man kan ju använda vilken (vatten) slang som helst;kolla om nån bekant inte byter trädgårdsslang eller kolla med återvinningen...och som sagt blocket.se...om man är snål och/eller återvinningsbenägen,är det värt att ta till vana att kolla vad folk ger bort DAGLIGEN under bortskänkes...
Själv har jag ett gäng slangar som vi hittat genom åren...annars är en enkel plastslang relativt billig...
« Senast ändrad: 11 jun-07 kl 00:46 av sivan48 »

loy

« Svar #17 skrivet: 01 aug-07 kl 12:50 »

Jag har varit inne på en liknande ide. Men jag tänkte mej en ytter och en innerslang. På halva ytterslangen läggs en skålformad rörisolering sedan läggs innerslangen i denna. Tanken är att solfångarens värmeförluster minimeras. Ytterslangen skall vara transparent innerslangen skall vara svart. Ev skulle denna konstruktion kunna användas till att dels värma upp luft då tas luft in mellan ytter och innerslangen eller använd den till varmvatten då tas varmvattnet från innerslangen. Skulle vara roligt med lite reaktioner på den här iden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 4 användare (1 dolda)
sökaren men hur, Tli, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser