Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  buckfastdrottning sökes  (läst 1873 gånger)

Flyttfågel

• Västergötland
buckfastdrottning sökes
« skrivet: 29 jun-16 kl 09:26 »
Hej! Jag befinner mig i Götene, undrar om det är nån omkring på körbart avstånd som har en parad buckfastdrottning att sälja? hör ju eg hemma i annonserna men hittar inte den funktionen...verkar ha tagits bort? men då passar jag också på att fråga efter tips vad man ska tänka på när man köper drottning för att sätta till avläggare, alltid är det nån som har någon ny synvinkel på det hela.
Mvh, Iris
Hittade annonsfunktionen o har satt ut där, men låter detta vara kvar för eventuella tips..vad gäller exempelvis om man köper en drottning per post?
mvh
« Senast ändrad: 29 jun-16 kl 10:41 av Flyttfågel »
low-tech, high satisfaction

Små

• Skåne
SV: buckfastdrottning sökes
« Svar #1 skrivet: 29 jun-16 kl 11:48 »
vad gäller exempelvis om man köper en drottning per post?
jag vet inte vad du tänker på men man beställer och får då veta leveransdag, den dagen håller man koll på brevlådan och tar brevet direkt. I brevet finns en liten bur med drottning och några följebin. Man tar bort den lilla plastfliken så att drottningen kan bli utäten och hänger sedan in buren i kupan.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 29 jun-16 kl 12:59 »
Det bästa måste väl vara att själv hämta köpebina så att de slipper slängas hit och dit i ett paket på posten.
Sen bör en nog duscha dem med lite vatten.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 29 jun-16 kl 14:50 »
Det är verkligen perfekt att skicka och få drottningar på posten, det går över dagen och de väger inget alls så de går som brev även om det är flera. Att ta bilen och åka iväg själv blir mycket dyrare.
Det är inte heller alla biodlare som har en bra drottningodlare inpå. Vad gäller att "slängas hit och dit", det är inte en katt man skickar, utan det är en insekt, helt nöjd om det finns följebin med lite socker.

Thomas_

• Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 jul-16 kl 14:28 »
Självklart sänder vi Drottningodlare burarna i brev med posten! De behöver inte alls duschas vid ankomst, det har vi gjort innan de sänds iväg. Bin plågas inte det minsta av Postnords transport. Lantbrevbärarna är tvärtom förnöjda av uppdraget...
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 01 jul-16 kl 22:34 »
Självklart sänder vi Drottningodlare burarna i brev med posten! De behöver inte alls duschas vid ankomst, det har vi gjort innan de sänds iväg. Bin plågas inte det minsta av Postnords transport. Lantbrevbärarna är tvärtom förnöjda av uppdraget...
Och hur lång tid beräknas det ta från avsändare till adressat? Här delas ingen post ut öht om brevbäraren är sjuk  :P

Små

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 jul-16 kl 23:18 »
Drottningodlaren har koll, så han ger dig säkert information. Normalt går det över dagen, och man kan också ringa sitt postkontor dagen innan och säga att man väntar drottningar så ser de till så att de inte ligger i solen i postbilen. Man kan ge en droppe sockervatten på buren när man öppnat brevet.

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 01 jul-16 kl 23:34 »
Som sagt så kör de inte ens ut posten här om brevbäraren blir hastigt sjuk...

Små

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 jul-16 kl 23:56 »
Jag förstår det, och det kan som sagt klaras av genom att man kontaktar postmästaren dagen före leverans. Skulle då den aktuella brevbäraren ha sjukskrivit sig och ingen vikarie finns tillgänglig så kontaktar de dig så löser man det. Det bör inte bli några problem. Jag tycker förstås att man innan man beställer 20 drottningar provar med en eller ett par så man testar tider och telefonnummer och kvalitet.

Thomas_

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 jul-16 kl 08:56 »
Själv postar jag aldrig innan jag har fått bekräftelse att köparen är hemma ankomstdagen och även har möjlighet att söka upp sitt postkontor vid behov. Måndag, tisdag och onsdag postar jag, för att ha två dagars marginal att de landar innan helgen. För övrigt så klarar sig en Drottning minst 5 dygn i utätningsbur, men följebina kan dö efter 3-4 dygn i buren.
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 02 jul-16 kl 09:22 »
...
För övrigt så klarar sig en Drottning minst 5 dygn i utätningsbur, men följebina kan dö efter 3-4 dygn i buren.
Varför dör följebina? Och inte drottningen?

Små

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 jul-16 kl 10:20 »
Det som saknas efter några dagar är vatten. Bina, kring fem stycken, passar upp på drottningen och matar henne som vanligt. Men de behöver efter ett tag vatten för att kunna processa sockerdegen. Men nästan alla brev går på en dag, det finns flera dagars marginal.

Thomas_

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 02 jul-16 kl 11:26 »
Bra fråga, men jag har inga vetenskapliga svar på den. Det enda jag vet är att Drottningen är betydligt tåligare i en kvarglömd bur än arbetsbina...

Exakt, det är ytterst ovanligt att brevet inte levereras dagen efter att det postats.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 02 jul-16 kl 12:41 »
Man kan väl på goda grunder anta att följebina t o m offrar sig för drottningen om det börjar bli ont på vätska (eller föda).

Flyttfågel

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 aug-16 kl 23:40 »
Ja det fanns ju inga drottningar på bilavstånd så det blev per post... odlaren hade heller kanppt skickat förut... men hon kom fram välbehållen dagen efter. Fick en blöt tuss och spendera natten i ett skrivbord och flyttade följande dag in hos sina nya tjejer där hon mottogs väl och genast satte igång. Fungerar utmräkt med drottning på posten men man ska väl inte posta torsdag o fredag eller i värmebölja kanske.
low-tech, high satisfaction

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #15 skrivet: 08 aug-16 kl 08:02 »
Posten har en sorts brev där man fyller i addressuppgifter hemma och betalar på nätet och skriver ut adresslapp. Detta måste hämtas på utlämningsstället så ingen risk att det blir överhettad varken i postbilen eller brevlådan. Kostar 53 kr har jag för mig och heter "Skicka lätt".

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 08 aug-16 kl 08:32 »
Verkar perfekt för att skicka levande varelser när postgången är så usel som den är här, tackar för tipset.
http://www.postnord.se/sv/privat/skicka/inrikes/standard/Sidor/brev-skicka-latt.aspx

Thomas_

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 08 aug-16 kl 20:10 »
Tyvärr är somliga Drottning-köpare väldigt snåla, och skulle skrika högt om vi la på 53:- på fakturan....  ;)

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 08 aug-16 kl 21:06 »
Tyvärr är somliga Drottning-köpare väldigt snåla, och skulle skrika högt om vi la på 53:- på fakturan....  ;)
Tar ni inte betalt för portot? Med de priser du brukar framhålla för din honung och drottningar så kan väl inte en femtiolapp hit eller dit spela nån roll.

Thomas_

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 25 aug-16 kl 20:45 »
Tar ni inte betalt för portot? Med de priser du brukar framhålla för din honung och drottningar så kan väl inte en femtiolapp hit eller dit spela nån roll.

Jo, vanligt brevporto är inräknat. Nu var det ju frågan om att eventuellt bjuda på 53:-. Vad blir tex 200 X 53?

Men "brukar" ??

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser