Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga om buss till transport/husbuss?  (läst 3988 gånger)

xlab

• Gäst
bygga om buss till transport/husbuss?
« skrivet: 25 jun-16 kl 10:24 »
Jag funderar på att införskaffa en gammal linjebuss, som jag vill bygga om till transport/husbuss för ca 6-10 personer. Jag har förhoppningen att man skall kuna lasta ca 4-6 pallar i ett avskiljt utrymme samt ha övernattning i det andra utrymmet.
Har börjat titta lite på olika sidor och har fastnat för en typ av buss men ser att det är mkt jobb. Någon tanke någon?

ensamhet

• Lappland
SV: bygga om buss till transport/husbuss?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-16 kl 10:32 »
Vad är det för buss du funderar på? Jag vet av en buss.
Jag ska själv bygga om en buss.

Har du körkort för att köra den?

xlab

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jun-16 kl 10:46 »
den jag tittat på är en ga tror de är 50-tals model, den är mer rundad  än kantig. på miner om dom gamla SL bussarna i sthlm på 50-60 talet

xlab

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 jun-16 kl 10:48 »

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 25 jun-16 kl 10:51 »
Varför vill du ha så gammalt?
Ska du skjutsa folk för nå speciellt?

xlab

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jun-16 kl 10:56 »
gillar modellerna som är lite rundade och inte dom nya typerna som ser ut som lådor, funderar att ha en som arbets buss/bod/övernattning för att på så sätt komma ner i kostnader. Dels för frakt av mat, dels för att det blir ganska dyrt om man hela tiden skall bo på campingar/vandrar hem . Dom kostnaderna blir i runda tal 60,000 kr /person /mån med matoch alla kringkostnader, medens egen logi spar man in runt 30 /person och mån

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 25 jun-16 kl 11:07 »
Frakt av mat? Till markader och torg eller egen förbrukning?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-16 kl 11:11 »
Då duger inte en som liknar den här, fast den är inte lika hög?
Den har nästan ny mittmonterad motor. bakgavelhiss och VBG drag, så du kan dra 12 meter inklusive dragstång.
« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 11:19 av ensamhet »

Skogsvilde

• -
« Svar #8 skrivet: 25 jun-16 kl 11:17 »
Då duger inte en som liknar den här, fast den är inte lika hög?

En sån är som en våt dröm.
Härliga att köra och enorm volym.
Men inte nödvändigtvis.

xlab

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jun-16 kl 13:44 »
Frakt av mat? Till markader och torg eller egen förbrukning?

mat = matrial

xlab

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jun-16 kl 13:50 »
En sån är som en våt dröm.
Härliga att köra och enorm volym.

Ja det blir ganska stor vikt på ekipaget, men att betala ca 130 Kr /dygn i 30 dygn  för 6 killar blir bet dyrare 3900 kr / person + matkuponger 200 kr/dag. Det bli 6600 kr /kille och här har dom möjlöighet att laga egen mat och får då en kostnad på ca 75 / kille och dag om man vill göra egen mat + lunch. Sen för mat tillkommer ju frakten som ligger på 4-9000 kr per frakt, detta gör nu att man kan komma igång första veckan och sen då när man åker hem (inte med bussen utan man samåker) tar man med sig några burkar varj vända, då har man låga frakt kostnader
Min teori iaf

xlab

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 25 jun-16 kl 13:54 »
jag jobbar inom energirenoverings branchen så vi behöver frakta pallar med thermoskydd (en slags färg) nu är vi i Karlstad och jobbar, skall sen om några veckor till Eskilstuna och i mitten av Aug bär det av till Knivsta och efter det är det Borås ev, jobbar nästan aldrig på hemma plan utan ligger bort mkt

ensamhet

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 25 jun-16 kl 13:55 »
Ja det blir ganska stor vikt på ekipaget, men att betala ca 130 Kr /dygn i 30 dygn  för 6 killar blir bet dyrare 3900 kr / person + matkuponger 200 kr/dag. Det bli 6600 kr /kille och här har dom möjlöighet att laga egen mat och får då en kostnad på ca 75 / kille och dag om man vill göra egen mat + lunch. Sen för mat tillkommer ju frakten som ligger på 4-9000 kr per frakt, detta gör nu att man kan komma igång första veckan och sen då när man åker hem (inte med bussen utan man samåker) tar man med sig några burkar varj vända, då har man låga frakt kostnader
Min teori iaf

Vad är det du räknar ut?

xlab

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jun-16 kl 14:08 »
Vad är det du räknar ut?

Om man kan spara på frakter/logi för mig och personal genom att bygga om en buss till kombinerad buss/hus buss

ensamhet

• Lappland
« Svar #14 skrivet: 25 jun-16 kl 14:21 »
Om man kan spara på frakter/logi för mig och personal genom att bygga om en buss till kombinerad buss/hus buss

Jag kanske är korkad, men vad visade den där uträkningen att vad kostade vad?

xlab

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 jun-16 kl 14:27 »
Jag kanske är korkad, men vad visade den där uträkningen att vad kostade vad?

ville på något sätt visa vilka kostnaderna är för at ligga borta under ca en mån kostar, och försöka göra någon typ av gemförelse mellan dom olika alternativen...vet att det är otydligt men jag gjorde ett försök iaf :)

ensamhet

• Lappland
« Svar #16 skrivet: 25 jun-16 kl 14:40 »
ville på något sätt visa vilka kostnaderna är för at ligga borta under ca en mån kostar, och försöka göra någon typ av gemförelse mellan dom olika alternativen...vet att det är otydligt men jag gjorde ett försök iaf :)

Det är väll inte så svårt.
Per person.
Mat x kr
Resa x mil x kr
Och så vidare

xlab

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 jun-16 kl 14:53 »
Det är väll inte så svårt.
Per person.
Mat x kr
Resa x mil x kr
Och så vidare

jag vet  , jobbiga är att jag har inte alla uppgifter så jag får höfta som vanlgt, detta gör att jag måste tjäna mer på min ide än jag egentligen gör för att få det att gå ihop :) som sagt detta är en ide som ag har, sen tillkommer alla kostnader för bussen, ombyggnaden körkort D osv osv

ensamhet

• Lappland
« Svar #18 skrivet: 25 jun-16 kl 15:07 »
jag vet  , jobbiga är att jag har inte alla uppgifter så jag får höfta som vanlgt, detta gör att jag måste tjäna mer på min ide än jag egentligen gör för att få det att gå ihop :) som sagt detta är en ide som ag har, sen tillkommer alla kostnader för bussen, ombyggnaden körkort D osv osv

Vad har du för körkort då?
Hur länge har du haft B utan att det varit återkallat?

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 25 jun-16 kl 15:10 »
Hur många mil räknar du med att bussen skall rulla?
Hur hög driftsäkerhet måste du ha?

Om du räknar bränslet X 2 så har du en ganska vettig milkostnad där du får med det mesta och kanske har någon krona över.
Sedan måste du räkna med oförutsedda kostnader, som i princip handlar om olika slags haverier.
Hur långa stillestånd kan du räkna med, det är tyvärr så att reservdelar till så pass gamla tunga fordon är svåra att få tag på nuförtiden.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
JN, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser