Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mf 168 problem  (läst 4357 gånger)

emmahagglund92

• Ångermanland
Mf 168 problem
« skrivet: 23 jun-16 kl 23:27 »
Hej! Jag och min sambo köpte oss en mf 168 ganska nyligen. Först fungerade allt som det skulle, sen en dag då vi startar traktorn fungerar varken baxaxlarna(?) eller lastaren ( är inte helt hundra på traktorer så kanske säger fel namn på dessa men tror ni förstår vad jag menar  ;))  hursomhelst..min far och sambo plockade isär traktorn och dessa delar låg lösa!? Hittar inga namn på delarna och vi har letat och letat på alla möjliga reservdelssidor utan resultat.. Inte så konstigt kanske då man inte vet vad de heter. Men min fråga är ni, är det någon som vet vad de heter och kan hjälpa oss? 

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Mf 168 problem
« Svar #1 skrivet: 24 jun-16 kl 06:51 »
Om traktorn fungerade dagarna innan och ingen märkte att det blev något fel då denne ställde ifrån sig traktorn varför i hela friden börjar man med att riva hela traktorn då??

På maskinisten så finns det sprängskisser och annat att hämta hem men man måste vara reggad för att få göra det och lämna en giltig mail då länk skickas via mail.

Det låter som om det hänt nåt med hydralen. Men om det är så enkelt att någon kommit åt en spak som står i fel läge eller om nåt verkligen har hänt är svårt att säga då man inte vet hur traktorn uppför sig och om ni plockat isär så är det svårt att testa spakarna mm för att utesluta en sak i taget.

Aqualize

« Svar #2 skrivet: 28 jun-16 kl 22:02 »
Som sagt på maskinisten.net finns det mer expertis.

Vi kan åtminstone identifiera ena delen som en del för hydraulpumpen.

Liknande säljs som separat också, då kallas den Lever - Valve Control (MK3 Pump)

Om det är trasigt så verkar det inte förvånande att hydraultrycket försvunnit.

Inte baxaxel. Bakaxel är det som hjulen sitter på. Trepunktslyft är det som du menar. Slangord: hydraularmar, lyftarmar, "lyften", "hydraulen".

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 28 jun-16 kl 23:22 »
Hur är det med fästvinkeln för leden mitt på armen, ser den ut att ha spruckit loss från fästplattan?

Den andra detaljen ser ut att ha ett ingjutet nummer, går det att få några ledtrådar t ex genom att googla på numret?
Kan man dra några slutsatser om hur det har gått till att den har lossnat, finns det t ex skador i närheten av skruvhål som tyder på att skruvarna har varit lösa och den har skramlat fram och tillbaks länge tills den har lossnat helt och hållet?

Är skruvar och ev andra lösa smådelar återfunna eller kan de tänkas ligga kvar i botten av någon oljesump eller liknande?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-16 kl 23:27 »
Jag tror första svaret är något på spåret. MF har ju en liten "egen" hantering av hydrauliken. Står inte båda spakarna (troligen bredvid stolen, har själv bara haft MF1080 och MF135) rätt så kommer det ingen kraft till hyrdrauliken. Det är liksom två spakar med tre funktioner som inte går att förstå. ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Aqualize

« Svar #5 skrivet: 30 jun-16 kl 01:31 »
Äntligen, hittade en bild som visar hur det ska vara.
Du ser båda objekten i nedre delen av bilden

Och har tittat på bilder och filmer. Den där saken med skruvar tror jag sitter i sakerna som kommer med hydraullocket upp.

Tips: När ni reparerat, var noga med stigarröret så det blir rätt. En tråd som behandlar bara det:
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=11481

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser